هوش مصنوعی

اثرانگشت انسان ها منحصر بفرد نیست!

اثر انگشت مدت‌هاست که به‌عنوان «استاندارد طلایی» برای تحلیل‌های پزشکی قانونی و تحقیقات جنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا اثر انگشت‌های مختلف از یک شخص که به عنوان «اثر انگشت درون‌فردی» نیز شناخته می‌شود، منحصربه‌فرد است.

این واقعیت شناخته شده توسط یک مطالعه اخیر به چالش کشیده شد، که از یک مدل هوش مصنوعی برای رد یکی از طولانی‌ترین باورها در پزشکی قانونی استفاده کرد. این مطالعه به رهبری Gabe Guo، یک دانشجوی ارشد مهندسی کلمبیا بدون دانش قبلی در علم پزشکی قانونی، بیان می‌کند که اثر انگشت درون فردی می‌تواند مشابه باشد. این تیم از یک مدل هوش مصنوعی موسوم به شبکه کنتراست عمیق استفاده کردند که معمولاً در کارهای تشخیص چهره استفاده می‌شود و آن را با پایگاه داده عمومی دولت ایالات متحده شامل حدود 60000 اثر انگشت آموزش دادند.

محققان اثر انگشت‌ها را به صورت جفتی آزمایش کردند، به طور متناوب بین جفت‌هایی که متعلق به یک شخص (اما از انگشتان مختلف) و جفت‌هایی که متعلق به افراد مختلف بودند، تست شد. پس از دوره آموزش، سیستم هوش مصنوعی شروع به نشان دادن سطح دقت قابل توجهی (77٪) در تشخیص اینکه چه زمانی یک جفت اثر انگشت متعلق به یک شخص است و چه زمانی متعلق به آن شخص نیست، شد.

اثرانگشت انسان ها منحصربفرد نیست

هنگامی که از چندین جفت استفاده می‌شد، مدل هوش مصنوعی در تشخیص اثر انگشت مشابه بسیار دقیق‌تر شد. محققان فکر می‌کنند که این سیستم می‌تواند کارایی فعلی پزشکی قانونی را “بیش از ده برابر” افزایش دهد. نتایج شگفت‌انگیز در ابتدا مورد استقبال یک مجله پزشکی قانونی “تاسیس” قرار نگرفت و تیم Guo مجبور شد سیستم هوش مصنوعی را بهبود بخشد تا این مطالعه در نهایت برای انتشار توسط مجله Science Advances پذیرفته شود.

پس از تجزیه و تحلیل فرآیند تصمیم‌گیری توسط مدل هوش مصنوعی، محققان دریافتند که این الگوریتم اساسا یک نشانگر ناشناخته پزشکی قانونی را کشف کرده است. به جای استفاده از ریزه کاری‌ها، که انشعاب‌ها و نقاط انتهایی برآمدگی‌های اثر انگشت هستند که به طور سنتی برای مقایسه اثر انگشت استفاده می‌شوند، الگوریتم به زوایای و انحنای چرخش‌ها و حلقه‌های موجود در مرکز هر اثر انگشت نگاه می‌کرد.

اگر سیستم هوش مصنوعی توانست تنها با ده‌ها هزار اثر انگشت در دسترس عموم، یک کشف جدید و بالقوه انقلابی داشته باشد. محققان می‌گویند: «فقط تصور کنید که وقتی روی میلیون‌ها داده اثر انگشت آموزش داده می‌شود، چقدر خوب عمل می‌کند.» با این حال، به گفته کارشناسان پزشکی قانونی، این مطالعه هیچ چیز پیشگامانه‌ای را نشان نداد یا حقایقی را که قبلاً ناشناخته بود، نشان نداد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا