هوش مصنوعی

رایانه های دارای هوش مصنوعی نباید کمتر از 16 گیگ رم داشته باشند

در اوایل این ماه طی CES، تولیدکنندگان بزرگ لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی از نسل جدید لپ تاپ خود رونمایی کردند که به‌زودی در بازار عرضه خواهند شد. اکثر این لپ‌تاپ‌ها مدل‌هایی بودند که دارای آخرین تراشه‌های AMD یا Intel بوده و ادعا می‌کردند که دارای ویژگی‌های هوش مصنوعی هستند.

قبل از اینکه این لپ‌تاپ‌ها وارد بازار شوند، مایکروسافت دستورالعمل‌هایی را در مورد اینکه چه چیزی به عنوان لپ‌تاپ هوش مصنوعی واجد شرایط است را فاش کرد. طبق گفته TrendForce، مایکروسافت اکنون می‌گوید لپ تاپ‌هایی با ویژگی‌های هوش مصنوعی باید حداقل 16 گیگابایت رم داشته باشند. انتظار می‌رود این حرکت باعث شود که افراد به DRAM بیشتری نیاز داشته باشند و دستگاه‌هایی با رم 8 گیگابایتی محبوبیت کمتری داشته باشند.

این بخشی از روند گسترده‌تری است که در آن برنامه‌های هوش مصنوعی به جایی که ما از دستگاه‌های خود استفاده می‌کنیم نزدیک‌تر می‌شوند، نه فقط در سرورهای بزرگ. بازار جهانی سرورهای هوش مصنوعی با بیش از 1.6 میلیون واحد و نرخ رشد 40 درصدی قرار است رشد زیادی داشته باشد. برای این رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی، آنها باید حداقل 40 تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) انجام دهند تا به اندازه کافی خوب باشند.

رایانه های دارای هوش مصنوعی نباید کمتر از 16 گیگ رم داشته باشند

این موضوع رقابت بزرگی را بین شرکت های سازنده تراشه‌های کامپیوتری آغاز کرده است. در حال حاضر، Snapdragon X Elite کوالکام تنها تراشه‌ای است که 45 ترافلاپس را انجام می‌دهد و نیاز را برآورده می‌کند. Meteor Lake اینتل و Ryzen 8040 AMD کمی کوتاه هستند، اما AMD Ryzen 8050 جدید و Lunar Lake اینتل که تا نیمه دوم سال 2024 عرضه خواهند شد باید به اندازه کافی خوب باشند.

از آنجایی که کوالکام قوانین را در مراحل اولیه رعایت کرده است، در موقعیت خوبی برای فروش محصولات خود قرار دارد. اولین «اولترابوک هوش مصنوعی ویندوز» از اسنپدراگون ایکس الیت استفاده خواهند کرد و شرکت‌های بزرگی مانند دل، لنوو و اچ‌پی در حال برنامه‌ریزی برای تولید محصولات با فناوری کوالکام هستند. این مشکل برای اینتل و AMD است که معمولاً در بازار رایانه های شخصی جایگاه قدرتمندی دارند.

قوانین مایکروسافت بر نوع فناوری حافظه‌ای که استفاده می‌کنیم نیز تأثیر می‌گذارد. ما شروع به استفاده از LPDDR5x به جای ماژول‌های DDR SO-DIMM فعلی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا