هوش مصنوعی

هوش مصنوعی جدید عینک هوشمند Ray-Ban Meta نگران کننده است

وقتی برای اولین بار عینک هوشمند Ray-Ban Meta را بررسی کردیم، نوشتیم که برخی از جذاب‌ترین ویژگی‌ها آن‌هایی بودند که هنوز نتوانستیم آن‌ها را امتحان کنیم.

از میان این موارد، جالب‌ترین آن چیزی است که متا آن را «هوش مصنوعی چند وجهی» می‌نامد، توانایی عینک برای پاسخ دادن به سؤالات بر اساس آنچه شما به آن نگاه می‌کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به متن نگاه کنید و درخواست ترجمه کنید یا از آن بخواهید یک گیاه یا نقطه عطف را شناسایی کند. به‌روزرسانی مهم دیگری که منتظرش بودیم اضافه شدن اطلاعات بلادرنگ به دستیار هوش مصنوعی متا بود. پاییز گذشته، دستیار در دسامبر 2022 یک «بریدگی دانش» داشت که به طور قابل توجهی انواع سؤالاتی را که می‌توانست پاسخ دهد محدود می‌کرد.

اما متا شروع به در دسترس قرار دادن هر دو این ویژگی‌ها کرده است. جستجوی چندوجهی، اگر هنوز کاملاً مفید نباشد، چشمگیر است. اما درک متا هوش مصنوعی از اطلاعات بلادرنگ در بهترین حالت متزلزل است و اغلب اطلاعات کاملاً نادرست را در پاسخ به سؤالات ساده ارائه می‌دهد.

هنگامی که متا برای اولین بار در پاییز گذشته جستجوی چندوجهی را در Connect معرفی کرد، اولین برداشت ما این بود که می‌تواند یک تغییر کامل بازی برای عینک‌های هوشمندش باشد. اولین نسل از محصولاتی که Meta با Ray-Ban ساخته بود به اندازه کافی زیبا به نظر می‌رسید، اما آنقدرها هم مفید نبودند. به همان اندازه که هنوز از گفتن «هی متا» احساس عجیبی داریم، داشتن یک دستیار هوش مصنوعی که بتواند «دیدن» را داشته باشد، چیزی به نظر می‌رسد که مفید بودن آن ممکن است بر ناراحتی ما از داشتن دوربینی با قابلیت متا بر روی صورتمان غلبه کند.

هوش مصنوعی جدید عینک هوشمند Ray-Ban Meta نگران کننده است

پس از چند هفته واقعی آن، ما هنوز فکر می‌کنیم چندوجهی پتانسیل قابل توجهی دارد، اما اینکه واقعاً مفید باشد یا نه، بستگی به این دارد که می‌خواهید از آن برای چه استفاده کنید. به عنوان مثال، ما می‌توانستیم ببینیم که در سفر بسیار مفید است. یکی از ویژگی‌های مورد علاقه ما تا کنون، امکان دریافت ترجمه‌های بلادرنگ و خلاصه متن است.

ما اغلب در حین سفر به ویژگی‌های مبتنی بر دوربین برنامه Google Translate اعتماد می‌کنیم، اما بیرون کشیدن تلفن همیشه عملی نیست. اینکه بتوانید به تابلوی خیابان یا متنی نگاه کنید و بگویید “هی متا، نگاه کن و بگو این چه می‌گوید” واقعاً مفید است. با این حال، لنز زاویه باز در دوربین عینک به این معنی است که شما باید نسبتاً به متن نزدیک باشید تا هوش مصنوعی متا بتوانید آن را به وضوح ببینید و آن را ترجمه کنید. برای تکه‌های طولانی‌تر متن، به جای ترجمه دقیق، خلاصه‌ای ارائه می‌کند، بنابراین احتمالاً همچنان برای رمزگشایی چیزهایی مانند منوهای رستوران به تلفن خود نیاز دارید.

به طور مشابه، شناسایی نقطه عطف ممکن است یک ویژگی مفید برای مسافران باشد، مانند همراه داشتن یک راهنمای صوتی همیشه. اما نسخه دسترسی اولیه جستجوی چندوجهی هنوز از این ویژگی‌ها پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین ما نتوانستیم آن را امتحان کنیم. به طور کلی متا سعی کرده با ری بن یک عینک کارآمد و در عین حال ترسناک ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا