هوش مصنوعی

ایلان ماسک از OpenAI و سم آلتمن شکایت کرد

ایلان ماسک، یکی از بنیانگذاران OpenAI، از این شرکت، هم بنیانگذاران، کسب و کارهای مرتبط و سایرین ناشناس شکایت کرده است. او ادعا میکند که با تعقیب سود، وضعیت OpenAI به عنوان یک غیرانتفاعی و توافقات قراردادی اساسی آن برای توسعه هوش مصنوعی “به نفع بشریت” را نقض می‌کنند.

در این شکایت ادعا شده است که OpenAI تبدیل به یک “شرکت تابعه با منبع بسته” مایکروسافت شده که 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و 49 درصد از سهام را در اختیار دارد. مایکروسافت از فناوری OpenAI برای تقویت ابزارهای هوش مصنوعی مانند Copilot استفاده می کند.

بر اساس این پرونده، تحت هیئت مدیره فعلی OpenAI، ظاهراً در حال توسعه و اصلاح یک هوش عمومی مصنوعی (AGI) است:

«به‌جای اینکه به نفع بشریت باشد، برای مایکروسافت سود به حداکثر برساند. این یک خیانت آشکار به توافق نامه بود.»

 

ایلان ماسک از OpenAI و سم آلتمن شکایت کرد

شرکت AGI اینگونه تعریف می‌کند:

“ماشینی که برای کارهای مختلف مانند انسان هوش دارد.”

ماسک در این طرح استدلال می‌کند که GPT-4، که ظاهراً «در استدلال بهتر از انسان‌های معمولی است»، معادل AGI است و «یک الگوریتم اختصاصی مایکروسافت بالفعل است».

ماسک مدت‌هاست که نسبت به AGI ابراز نگرانی کرده است. او ادعا می‌کند که این فناوری تئوری “یک تهدید جدی برای بشریت” است، به ویژه “در دستان یک شرکت بسته و انتفاعی مانند گوگل”.

بر اساس این پرونده، سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI و گرگ براکمن، یکی از بنیانگذاران، ماسک را متقاعد کردند تا به آنها کمک کند تا این غیرانتفاعی را راه‌اندازی کنند و عملیات اولیه آن را برای مقابله با پیشرفت‌های گوگل در فضای AGI با DeepMind تأمین مالی کند. او خاطرنشان کرد که توافق اولیه آنها خواستار این بود که فناوری OpenAI “رایگان” در دسترس عموم قرار گیرد. ماسک ادعا می‌کند که بین سال‌های 2016 تا 2020 44 میلیون دلار به این موسسه غیرانتفاعی کمک کرده است. همانطور که TechCrunch گزارش می‌دهد، ماسک قبلاً گفته بود که به او پیشنهاد شده که در شرکت انتفاعی OpenAI سهامی داشته باشد، اما به دلیل “یک موضع اصولی” آن را رد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا