هوش مصنوعی

Activ Surgical آنچه نادیدنی است را برای جراحان دیدنی می کند

Activ Surgical، یک شرکت جراحی دیجیتال مستقر در بوستون، ابزارهای جدیدی را توسعه داده است که به جراحان توانایی دیدن ساختارهای نامرئی را می دهد.

 

Activ Surgical، یک شرکت جراحی دیجیتال مستقر در بوستون، ابزارهای جدیدی را توسعه داده است که به جراحان توانایی دیدن ساختارهای نامرئی را می دهد.

اولین مورد از این ابزارها بخش سخت افزاری به نام ActivSight است که به جراحان اجازه می دهد چیزهایی را ببینند که بدون آن نامرئی هستند، مانند جریان خون در عروق میکروسکوپی داخل بافت. این سخت افزار که مجوز FDA 510(k) را در آوریل 2021 دریافت کرد، بین هر نوع آندوسکوپ و سیستم دوربین نور سفید قرار می گیرد.

در این محصول، با فشار یک دکمه ویژگی‌هایی مانند جریان خون (معمولاً نامرئی، مگر اینکه از رنگ‌های تزریقی استفاده شود) مانند یک درخت کریسمس روشن می شوند. اما این محصول، برخلاف روش‌های رنگ تزریقی می‌تواند جریان خون را بلافاصله تجسم کند (یعنی اگر جریان خون کند یا متوقف شود، تصاویر بافت تغییر رنگ می‌دهند).

تاد وزن، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: ” این تنها سیستمی در جهان است که در حین عمل می‌تواند مواردی مانند جریان خون را بدون تزریق هیچ رنگی مجسم کند.”

Activ Surgical برای اولین بار در سال 2016 برای ساخت رباتی که اولین بخیه کاملا مستقل بافت نرم را انجام داد، خبرساز شد. بنیانگذار این شرکت، پیتر کیم، حق ثبت اختراع نوعی جراحی با کمک ربات را دارد. اما با وجود این، این شرکت بر روی ساخت ربات متمرکز نیست.

در حالی که ربات ها عالی هستند، از آنها فقط در حدود 10 درصد جراحی های کم تهاجمی استفاده می شوند. یوسن می‌گوید: “ربات می‌تواند به چیزهایی برسد که انسان نمی‌تواند، اما تا این مرحله، یک ربات نمی‌تواند چیزی را که انسان نمی‌تواند ببیند، ببیند.”

جراحانِ چشم عقابی

این شرکت در حال سرمایه گذاری بر روی ابزارهایی است که جراحان را باهوش تر می کند. Usen رویکرد فعلی ActivSight را به نصب دوربین دید عقب روی خودرو تشبیه می کند.

دوربین عقب خودروی شما می‌تواند چیزهایی را ببیند که نمی‌توانید برای دیدن آنها پایین بیایید، سپس شروع به بوق زدن می‌کند. وقتی یک ربات بتواند چیزهایی را شناسایی کند که یک انسان قادر به آن نیست، آن وقت است که رباتیک واقعاً اوج می گیرد. این کاری است که ActivSight انجام می‌دهد و جراحان رباتیک ما از آن هیجان‌زده هستند.”

با این حال، سیستم ActivSight قبلاً مجوز FDA 510(k) را بدست آورده است، به این معنی که در چندین سیستم بیمارستانی عرضه شد. اینها شامل هفت بیمارستان در نیویورک، بوفالو، تگزاس، اوهایو و فلوریدا است.

استقرار تجاری ActivSight تنها اولین قدم برای Activ Surgical است. هدف این است که در نهایت یک مجموعه داده منحصر به فرد حین عمل(intraoperative) بر اساس جراحی هایی که با ActivSight انجام شده است جمع آوری شود. سپس، یک مجموعه نرم افزاری به نام ActivInsight داده های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل می کند و الگوریتم های یادگیری ماشینی را برای کمک به شناسایی ویژگی های بیشتر که برای جراحان نامرئی هستند، اعمال می کند.

یوسن می گوید: ” ما منحصر به فردترین مجموعه داده ها را در هر نقطه از جهان داریم. از این رو ما می‌توانیم حاشیه‌نویسی مستقل انجام دهیم و ساختارهای کلیدی را برچسب‌گذاری کنیم. بنابراین برای این در حال جمع‌آوری شناسایی عصب، وریدها در مقابل شریان‌ها، ساختارهای حیاتی کلیدی است – این اطلاعات با استفاده از یادگیری ماشینی حاشیه‌نویسی و برچسب‌گذاری می‌شود .”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا