هوش مصنوعی

پیش بینی وضعیت آب و هوا به کمک هوش مصنوعی

به گفته یک مقام ارشد هواشناسی هند، اداره هواشناسی هند (IMD) در حال آزمایش هوش مصنوعی (AI) برای ساخت مدل‌های آب و هوایی برای بهبود پیش‌بینی آب‌وهوا با افزایش باران‌های سیل آسا، سیل و خشکسالی در سراسر این کشور پهناور است.

گرمایش زمین در سال‌های اخیر باعث درگیری شدیدتر سیستم‌های آب‌وهوا در هند شده است و رویدادهای شدید آب و هوایی را افزایش داده است، که مرکز مستقل علوم و محیط‌زیست تخمین می‌زند امسال نزدیک به 3000 نفر را کشته است.

آژانس‌های هواشناسی در سراسر جهان روی هوش مصنوعی تمرکز می‌کنند که می‌تواند هزینه را کاهش دهد و سرعت را بهبود بخشد، و اداره هواشناسی بریتانیا می‌گوید می‌تواند پیش‌بینی آب و هوا را «انقلابی» کند، با مدلی که اخیراً توسط Google تأمین مالی شده است که از روش‌های معمولی بهتر عمل می‌کند.

پیش‌بینی دقیق آب‌وهوا به‌ویژه در هند، کشوری با 1.4 میلیارد جمعیت، بسیاری فقیر، و دومین تولیدکننده بزرگ برنج، گندم و شکر در جهان بسیار مهم است.

IMD پیش بینی هایی را بر اساس مدل های ریاضی با استفاده از ابررایانه ها ارائه می دهد. استفاده از هوش مصنوعی با یک شبکه مشاهده گسترده می تواند به تولید داده های پیش بینی با کیفیت بالاتر با هزینه کمتر کمک کند.

KS Hosalikar، رئیس تحقیقات و خدمات آب و هوا در IMD، به رویترز گفت که این وزارت انتظار دارد مدل‌های آب و هوایی مبتنی بر هوش مصنوعی و توصیه‌هایی که در حال توسعه است به بهبود پیش‌بینی‌ها کمک کند.

هوسالیکار گفت که اداره هواشناسی از هوش مصنوعی برای ایجاد هشدارهای عمومی در مورد امواج گرما و بیماری هایی مانند مالاریا استفاده کرده است. او گفت که قصد دارد رصدخانه های آب و هوا را افزایش دهد، داده هایی را تا سطح روستا فراهم کند، و به طور بالقوه داده هایی با وضوح بالاتر برای پیش بینی ها ارائه می دهد.

دولت روز پنجشنبه اعلام کرد که می‌خواهد با استفاده از هوش مصنوعی در مدل‌های سنتی پیش‌بینی‌های آب و هوا و آب‌وهوا ایجاد کند و مرکزی برای آزمایش این ایده از طریق کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها راه‌اندازی کرده است.

Saurabh Rathore، استادیار مؤسسه فناوری هند در دهلی، گفت: «یک مدل هوش مصنوعی نیازی به هزینه بالایی برای راه اندازی یک ابر رایانه ندارد – حتی می توانید آن را با یک دسکتاپ با کیفیت خوب اجرا کنید.

کارشناسان می گویند برای استفاده حداکثری از هوش مصنوعی به داده های بهتری نیز نیاز است.

Parthasarathi Mukhopadhyay، دانشمند آب و هوا در مؤسسه هواشناسی استوایی هند گفت: «بدون داشتن داده‌های با وضوح بالا در فضا و زمان، هیچ مدل هوش مصنوعی برای بزرگنمایی مکان خاص پیش‌بینی‌های مدل موجود امکان‌پذیر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا