بانک و بیمه و بورس

اعلام دو شرط جدید برای صدور دسته چک

فهرست مطالب

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، دستورالعمل الزام تطبیق کد ملی و کد پستی در زمان درخواست دسته چک را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل، ثبت اطلاعات محل سکونت در سامانه املاک و اسکان اجباری است. متقاضیان صدور دسته چک یا چک موردی باید به سامانه www.amlak.mrud.ir مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنند.

در بخشنامه شماره ۰۳.۱۰۰۹۹ مورخ ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳، بانک مرکزی موارد زیر را به شبکه بانکی اعلام کرد:

دو شرط جدید

بر اساس تبصره 8 الحاقی ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، ارائه خدمات بانکی به احراز نشانی (کد پستی) محل اقامت اشخاص و الزام خوداظهاری املاک تحت تملک و محل اقامت از سوی اشخاص حقیقی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور (به نشانی www.amlak.mrud.ir) منوط شده است. در نتیجه، تطبیق کد پستی و کد ملی متقاضیان دسته چک یا چک موردی در زمان پردازش درخواست صدور دسته چک در سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک) با استفاده از پایگاه اطلاعاتی سامانه ملی املاک و اسکان بررسی می‌شود.

در صورت عدم تطابق کد پستی و کد ملی متقاضی دسته چک یا چک موردی، کد خطای ۴۸۴ با شرح “کد پستی معتبر نمی‌باشد” به بانک بازگردانده می‌شود. بانک موظف است از طریق پیامک یا هر مسیر ارتباطی مورد تأیید خود، به متقاضی اطلاع‌رسانی کند.

لازم به ذکر است که علی‌رغم وجود این خطا، دسته چک یا چک موردی متقاضی صادر خواهد شد، ولی تحویل آن به مشتری منوط به اطلاع‌رسانی به وی با پیام زیر خواهد بود:

«ثبت اطلاعات محل سکونت در سامانه املاک و اسکان اجباری است. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، هرچه سریعتر به سامانه www.amlak.mrud.ir مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا