بانک و بیمه و بورس

چرا سود سهام عدالت ۷۰۰ هزار تومانی واریز نشد؟ بررسی مشکلات و راهکارها

در سال‌های اخیر، سود سهام عدالت معمولاً در دو مرحله به سهامداران پرداخت می‌شد؛ یک بار در فصل پاییز و بار دیگر در فصل زمستان. اما در سال گذشته، به‌رغم وعده‌های داده شده، واریز سود سهام عدالت به تعویق افتاد. این تعویق تا ماه‌های تیر و مرداد ادامه داشت و هیچ سودی به حساب سهامداران واریز نشد. حالا، با توجه به اطلاعات جدید، امکان دارد مرحله سوم سود سهام عدالت برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ در ماه شهریور واریز شود.

در حال حاضر، سه شرکت بزرگ از جمله پالایشگاه بندرعباس، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مپنا، به ترتیب حدود ۲ هزار میلیارد تومان، ۳ هزار میلیارد تومان و ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند. به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، مشکلات مالی و طلبکاری از وزارت نیرو، از جمله دلایل این تأخیرها هستند.

هلدینگ خلیج فارس به تازگی اعلام کرده که به دلیل مشکلات مالی، نتوانسته است سود سهام عدالت را به صورت کامل واریز کند. این هلدینگ به تدریج سودهای معوقه را واریز می‌کند و امیدوار است با تسویه کامل این سودها، مجوز واریز سود سهام عدالت از سوی شورای عالی بورس دریافت شود.

با تأخیر در پرداخت سود سهام عدالت توسط این شرکت‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار به تخلفات آن‌ها رسیدگی کرده و گزارش‌های مربوطه را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده است. مدیر نظارت بر ناشران این سازمان نیز ابراز امیدواری کرده که سود سهام عدالت به‌زودی و به طور کامل به حساب مشمولان واریز شود.

در این بین، مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، هشدار داده که سود سهام عدالت تنها به شماره شبای ثبت‌شده در سامانه سجام واریز خواهد شد و برای دریافت سود، نیازی به کلیک بر روی لینک‌ها یا تماس‌های ناشناس نیست. سهامداران باید هوشیار باشند و اخبار واریز سود را فقط از منابع رسمی دنبال کنند تا از افتادن در دام افراد سودجو جلوگیری کنند.

حال باید دید که آیا واریز سود مرحله سوم سهام عدالت سرانجام انجام خواهد شد یا همچنان شاهد تأخیر و بدعهدی شرکت‌ها خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا