بازار

درباره شهر شارجه امارات متحده

شارجه سومین امارت بزرگ در امارات متحده عربی با مساحتی به وسعت ۲۵۹۰ کیلومتر مربع است. این شهر و امارت ۳.۳ درصد از کل مساحت شهرهای امارات را (بدون در نظر گرفتن جزایر) به خود اختصاص داده است.

شهر شارجه به خاطر مناظر زیبای طبیعی و دریایی‌اش شناخته شده است.

این امارت دارای موسسات آموزشی بسیاری است که باعث تامین مستمر استعدادهای جوان در زمینه مهندسی، علوم و فناوری و سایر مهارت‌هایی می‌شود که به رشد اقتصادی کمک می‌کنند.

جمعیت شارجه

جمعیت شارجه طبق گزارش سرشماری شارجه ۲۰۲۲، تقریباً ۱.۸ میلیون نفر است. افراد ساکن در شارجه شامل ۲۰۸,۰۰۰ شهروند اماراتی، شامل ۱۰۳,۰۰۰ مرد و ۱۰۵,۰۰۰ زن می‌شود. جمعیت ساکن خارجی‌ها ۱.۶ میلیون نفر است که شامل ۱.۱ میلیون مرد و ۵۰۰,۰۰۰ زن می‌باشد.

موقعیت و جغرافیا

شارجه تنها امارتی است که به دریا راه دارد؛ خلیج فارس در غرب و عمان (اقیانوس هند) در شرق. ساحل خلیج فارس تا حدود ۲۰ کیلومتر و حدودا ۸۰ کیلومتر ساحل دریای عمان امتداد دارد.

این امارت دارای مناطق بیابانی وسیع، و زمین‌های کشاورزی است. جزایر آن شامل سیر بو نعیر و ابوموسی می‌شود و دارای سواحل زیاد، مرداب‌ها و جنگل‌های اقاقیاست.

این منطقه بیشترین تعداد ذخایر طبیعی را در امارات متحده عربی دارد.

شهرهای عمده شارجه

شارجه دارای پنج شهر مهم با ویژگی‌های مختلف است:

  • خَوْر فَكَّان – بزرگترین شهر ساحل شرقی است، در میانه دیبا الحصن و امارت فجیره قرار دارد. این شهر دارای یک اسکله و بندر در حال توسعه است.
  • كَلْبَاء – این شهر به خاطر قلعه‌های قدیمی‌اش شناخته شده است و جذابیت تاریخی خود را حفظ کرده. كَلْبَاء پرنده‌نگران، قایق‌رانان و کوهنوردان را جذب خود می‌کند.
  • دیبا – مجموعه‌ای از سه روستای ساحلی است. دیبا بیاه به کشور عمان تعلق دارد، دیبا محلب به امارت فجیره و دیبا الحصن که بین دو روستا قرار گرفته، به شارجه تعلق دارد.
  • ٱلذَّيْد – سومین شهر بزرگ در شارجه و تولیدکننده عمده میوه و سبزیجات مانند توت‌فرنگی، خرما، لیمو و انبه است که در کشور امارات فروخته می‌شوند.
  • البدایر – در منطقه العدم واقع شده و یکی از محبوب‌ترین مناطق بیابانی در این امارت است که کمپرها و علاقه‌مندان به رانندگی آفرود و سافاری را جذب خود می‌کند.

اقتصاد

برآوردهای اولیه برای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی شارجه با رشد ۵.۲ درصدی به ۱۳۶.۹ میلیارد درهم رسیده است، در مقایسه با ۱۳۰.۱ میلیارد درهم در سال ۲۰۲۱. بخش غیرنفتی هم گزارشی از افزایش ۵.۲ درصدی را نشان می‌دهد که مجموع آن به ۱۳۳.۴ میلیارد درهم در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۱۲۶.۸ میلیارد درهم در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

در کنار آن فعالیت‌های اقتصادی هم به رشد تولید ناخالص داخلی امارت کمک کرده‌اند. شامل تجارت کالا عمده و خرده‌فروشی، و تعمیرات وسایل نقلیه می‌شوند که به ۳۲.۹ میلیارد درهم رسیده، پس از آن تولیدات صنعتی که به ۲۲.۹ میلیارد درهم رسیده است.

شارجه دارای سه بندر و چندین منطقه آزاد است.

مرکز نمایشگاهی شارجه یکی از محبوب‌ترین مکان‌های برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در منطقه است که رویدادهای B2B و B2C مختلفی را میزبانی می‌کند.

هنر و فرهنگ

طی سال‌ها، شارجه به یک مرکز برای هنر و فرهنگ هم تبدیل شده است.

در سال ۱۹۹۸، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) آن را به عنوان ‘پایتخت فرهنگی جهان عرب’ نامگذاری کرد.

در سال ۲۰۱۴، به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال ۲۰۱۴ توسط سازمان کشورهای اسلامی نامگذاری شد.

شارجه همچنین در جلسه پانزدهم شورای وزرای گردشگری عرب در قاهره در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۲، عنوان پایتخت گردشگری عرب برای سال ۲۰۱۵ را به دست آورد.

امروزه، این شهر خانه تقریباً یک چهارم از تمام موزه‌های امارات متحده عربی و رویدادهای محبوبی مانند دوسالانه شارجه و نمایشگاه بین‌المللی کتاب است.

جاذبه گردشگری

شارجه سرزمینی با میراث معماری و ثروت فرهنگی است. همچنین به خاطر جاذبه‌های گردشگری مختلفش شناخته شده است، که شامل مناطق تاریخی مانند قلب شارجه و مکان‌های مدرن مانند القصباء و واترفرانت می‌شود.

خاندان حاکم

این امارت توسط شیخ دکتر سلطان بن محمد القاسمی هدایت می‌شود، که ادامه‌دهنده میراث حکمرانان آل قاسمی از سال ۱۶۰۰ میلادی است.

دکتر شیخ سلطان ابتکارات کلیدی را در سطح محلی و بین‌المللی داشته است. او عضو گروه نیکوکاران دانشگاه کمبریج و همچنین عضو کالج نیکوکاران دانشگاه اگزتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا