بازار

واریس چیست و چگونه درمان میشود ؟

سیاهرگ ها در تمام اندام ها ی ما وجود دارد که رگ های عمقی گفته میشود و یکسری رگ های سطحی هستن که به پوست نزدیک تر است و به رنگ ابی یا ارغوانی دیده میشود. همانطور که میدانیم سیاهرگ ها وظیفه ی خون رسانی به رگ ها در اندام مختلف بدن را بر عهده دارد . که با فشار زیاد باعث تخریب شدن دریجه ی کبوتری سیاهرگ های سطحی پوست میشود و این امر موجب برگشت خون به سیاهرگ ها میشود و با برگشت دوباره ی خون باعث گشاد شدن و متورم شدن رگ های پیچ خورده میشودو با تجممع خون موجب تیرگی یا برامدگی رگ میشود که منجر به واریس میشود واریس اغلب روی پا ها ولگن بروز میکند زیرا در این اندام ها فشار بیشتری نسبت به بقیه اندام ها وارد میشود. این بیماری در روز های اول هیچ خطری بیماری را تهدید نمیکند ولی با تشخص ندادن و درمان ان ممکن دچار یکسری عارضه های مختلف شوید .

برای درمان واریس کلیک کنید : ویزیت در منزل


واریس چیست و چگونه درمان میشود

عوامل بروز بیماری واریس چیست ؟

با ضعیف شدن و متورم شدن رگ های سالم باعث جمع شدن وبرگشت خون به سیاهرگ میشود و خون در رگ تجممع میکند که منجر به واریس میشود .به طور کل دلیل مشخصی برای واریس وجود نداد و پژهش گران یکسری علت برای بروز واریس گفته اند از جمله :

عوامل ژنتیکی

بالا رفتن سن

ایستادن به مدت زمان طولانی

چاقی و اضافه وزن

نارسایی هورمونی در دوران بارداری

اختلال در هورمون یائسگی

سابقه لخته شدن خون

اسیب دیدن رگ ها

جنسیت

فشار روی شکم

درمان بیماری های قلبی با بهترین پزشک : ویزیت متخصص قلب در منزل و اکو قلب در منزل

علائم واریس چیست ؟

علائم واریس با درد عبارت است :

تشدید درد پس از ایستادن طولانی

سوزش

گرفتگی

ضربان دارد شدن و متورم شدن رگ ها

گرفتگی در عضلات ناحیه واریس

احساس خارش

تغییر رنگ و شکل دادن رگ های واریسی

تشخیص واریس چگونه است ؟

پزشک برای تشخیص واریس ابتدا یکسری معاینات بالینی را انجام میدهد و پس ممکن از شما بخواهد یکسری اسکن های دیگر را انجام دهید مانند :

سونوگرافی داپلر وریدی : اسکن داپلر از جریان رگ های خونی سطحی و عمقی شما اسکن میگیرد

سونو گرافی داپلکس : تصویری از حرکت بافت ها و مایعات با سرعت مواج صوتی را نیز فراهم میکند.

تست ترندلنبرگ: چون در واریس بیشتر فشار روی پا است پزشک برای مطمئن شدن به ابتلا به واریس تست ترندانبرگ را انجام میدهد در این تست پزشک از شما میخواهد یک پا خود را در بالا به مدت 30 ثایه نگه داریدو تعادل خود را حفظ کنید .

ونوگرافی : نوعی ازمایش است که با اشعه ایکس است و ماده ی کنتر را در رگ تزریق میکند تا بتواند از جریان خون درون یا اگر خون در ناحیه تجممع کرده باشد و منجر به لخته شدن شود رگ ها رااسکن کند .

پلتیسموگرافی : یک تست غیر تهاجمی هستش که تغییرات فشار خون را در زمانی که در بافت ها بدن در حال جریان است اندازه گیری و ثبت میکند.

سونو گرافی داخلی عروقی :این روش از فناوری جدیدی استفاده شده که در ان یک پروب کوجک از طریق انتهای کاتتر به رگ رگ ها میبرد و موجب میشود که از رگ ها ی تنگ شده یا تحت فشار اسکن را انجام دهد.

واریس در اندام های مختلف چگونه است ؟

واریس ممکن است در هر جا از بدن بروز کند و در هر اندام به یک شکل خود را نمایان میکند پس با ماهمراه شوید تا مطالب بیشتری در مورد واریس در اندام های مختلف بیشتر بپردازیم:

واریس شکم

یکسری بیماری هستن که باعث فشار زیاد به شکم میشود مانند بیماری کبد ف تججمع مایع درونی ، جراحی هایی که در پایین تنه انجام میدهید یا اگر رگ های شکم شما در اثر یک حراجیس یا نارسایی قلبی اسیب دیده باشد وباعث تخریک رگ ها و منجر به واریس شکم میشود .

واریس مری

واریس مری توسط بیماری های کبد بروز میکند که منجر به بزرگ شدن ورید هایی مری میشود .و وقتی دچار واریس مری میشوید خون درست به کبد انتقال نمیابد . همین علت با لخته شدن خون یا انسداد خون منجر به خونریزی داخلی و بسیار خطرناکی میشود .

واریس بیضه

واریس بیضه از دسته واریس های بدون درد است که عامل ان به متورم و بزرگ شدن ورید های بیضه اشت و به شکل واریس پا دیده میشود .

واریس معده

واریس معده یا واریس مری نوعی واریس است که به علت رگ های متصل کننده لوله به معده ایجاد میشود و بیشتر کسانی که مبتلا به بیماری های کبدی مانند سیروز هستن احتمال بیشتری در ابتلا انان به واریس میتوان باشد .

واریس پا

واریس پا از دسته واریس ها ی شایعی است که به علت فشار زیاد به پا در طول روز باعث تخریب شدن رگ ها و پارگی رگ ها میشود و دوباره خون به سیاهرگ برمیگردد و با تجممع خون درد رگ باعث لخته شدن خون و منجر به واریس پا میشود و اغلب در پشت زانو ، کشاله ی ران ، مچ پا … دیده میشود .


واریس چیست و چگونه درمان میشود

شدت بروز واریس در چه حد است؟

واریس خفیف

واریس متوسط

واریس شدید

چگونه میتوان از واریس پیشگیری کرد ؟

واریس را نمیتوان به طور کامل از ان پیشگیری کرد ولی با انجام یکسری اقدامات میتوانید با احتمال بروز واریس جلوگیری کنید مانند:

1جلوگیری از معرض افتاب قرار گرفتن زیرا نور باعث اسیب به رگ های عنکبوتی میشود و میتوانید برای پیشگیری از کرم های ضد افتاب استفاده کنید .

2وزن خود را کنترل کنید تا به رگ ها فشار نیاید که منجر به واریس شود

3مداوم ورزش کردن تا به جریان و گردش خون کمک کند و از ورزش هایی که بیشتر پا ها را درگیر میکند استفاده کنید

4استفاده از موادی که سرشار از ویتامین ها هستن مانند سبزیجات ، مارچوبه ،چغندر،رزماری ….

5 به مدت طولانی ایستاده ناستید زیرا گردش خون در پا ها منسدد میشود و حداقل هر 30 دقیقه مقدار استحراحت کنید سپس ادامه دهید .

6 استفاده از جوراب های ضد واریس زیرا باعث گرفته نشدن در ناحیه کمر و کشاله ی ران

چگون میتوان واریس را درمان کرد؟

یکسری روش ها هستن که به کاهش درد ورید ها و از پیشرفت بیماری جلوگیری میکند که شما میتوانید از این اقدامت برای درمان سریع تر واریس ها استفاده کنید

  • استفاده از جوراب ضد واریس

یکی از موثر ترین وراحت ترین روش ها استفاده از جوارب های ضد واریس است زیرا به جریان گردش خون کمک میکندو میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید

  • اسکلروتراپی

در این روش ابتدا محلولی به رگ های اسیب دیده تزریق میکنند که این محلول موجب از بین رفتن واریس میشود ودر ضمن تزریق این محلول به تخلیه و راه مسدود شده خون کمک میکند و منجر به باز شدن و بهتر شدن انتقال خون میشود و این راه درمان را حداقل باید 2 الی 4 جلسه انجام دهید و این نوع توسط اولتراسوند مورد کنترل قرار میگیرد

  • نور و لیزر درمانی

لیز به علت گرما دهی که دارد باعث میشود راه انسداد باز شود و این روش یک روش غیر تهاجمی است این روش را باید چند جلسه در هفته به مدت دوهفته انجام دهید تا به خوبی این روش جواب دهد و این لیزها ، لیز ها مخصوصی هستن زیرا طیف نوری بجای یک طول موج در طول ساطع میشود و موجب چروکیده شدن رگ ها و باز شدن رگ های عنکبوتی است.

  • جراحی اندوسکوپی

این روش اکثرا زمانی استفاده میشودکه واریس از نوع شدید باشد و دیگر با روش های درمانی دیگر نتوان ان را درمان کرد . در این روش یک دوربین درون سیاهرگ قرار میدهند و داخل اندام ها را شناسایی میکند تا ناحیه واریس را پیدا کنند وسپس با یک برش کوچک واریس و انسداد خون را از بین میبرند.

 

خرید هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا