بازار

فرق بین قهوه و اسپرسو چیست؟

قهوه و اسپرسو به عنوان دو نوشیدنی محبوب در سراسر جهان، هرکدام با ویژگی‌ها و طعم‌های منحصر به فرد خود، مخاطبان بسیاری را جلب کرده‌اند. در این مقاله، به بررسی فرق‌ها و ویژگی‌های مهم میان قهوه و اسپرسو می‌پردازیم.

1. قهوه

الف. تهیه و روش آماده‌سازی:

قهوه به صورت معمول از دانه‌های آسیاب شده یا پودر قهوه تهیه می‌شود و می‌تواند به‌صورت فیلتر، اسپرسو، یا دیگر روش‌های تهیه مثل فرانچ‌پرس (French Press) تهیه شود.

ب. طعم و اصطلاحات:

قهوه دارای طعم‌های متنوعی است که به شدت از نوع دانه قهوه، نحوه رست کردن، و نحوه تهیه و خوراکی‌های همراه آن تاثیر می‌پذیرد. اصطلاحات مربوط به قهوه مثل اسپرسو، لاته، موکا، و … معمولاً به نحوه ترکیب و تهیه قهوه اشاره دارند.

2. اسپرسو

الف. تهیه و روش آماده‌سازی:

اسپرسو یک نوع قهوه مرکب ایتالیایی است که با استفاده از فشار بالا، آب را از زیر گلبه‌ی قهوه عبور می‌دهد. دانه‌های قهوه در این روش بسیار ریز آسیاب می‌شوند.

ب. طعم و اصطلاحات:

اسپرسو به دلیل تهیه با فشار بالا، دارای طعم غنی و کرم مخصوص خود است. اصطلاحات مرتبط با اسپرسو مثل اسپرسو ریسترتو (Ristretto)، لانگو (Lungo) و ماکیاتو (Macchiato) به نحوه سرو و میزان اسپرسو و آب اضافه شده اشاره دارند.

فرق بین قهوه و اسپرسو چیست؟

3. فرق اصلی

الف. غلظت:

اسپرسو به دلیل فشار بالا، غلظت بیشتری نسبت به قهوه دارد. حتی حجم کمتری از آن نسبت به یک فنجان قهوه معمولی، تأثیر طعم غنی‌تری را به ارمغان می‌آورد.

ب. زمان تهیه:

تهیه اسپرسو به‌طور معمول سریع‌تر از قهوه است. این فرآیند به طور متوسط حدود 25-30 ثانیه طول می‌کشد، درحالی که تهیه یک فنجان قهوه معمولی ممکن است چند دقیقه به طول بیانجامد.

ج. اندازه و حجم:

اندازه اسپرسو معمولاً کوچک‌تر از یک فنجان قهوه است. حجم یک اسپرسو معمولاً در محدوده 25 تا 30 میلی‌لیتر قرار دارد، درحالی که حجم یک فنجان قهوه معمولی ممکن است تا 240 میلی‌لیتر یا بیشتر هم باشد.

نتیجه‌گیری

در نهایت، انتخاب بین قهوه و اسپرسو بستگی به سلیقه و ترجیح شخصی دارد. هرکدام از این دو نوشیدنی با تاریخچه و جاذبه خود، از لحاظ مزه و تجربه، یک جهان جداگانه ایجاد کرده‌اند. بهترین راه برای انتخاب، تست کردن هر دو و لذت بردن از تفاوت‌های بین قهوه و اسپرسو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا