اجتماعی

پری صابری: کارگردان برجسته تئاتر ایران درگذشت

پری صابری، یکی از برجسته‌ترین کارگردانان تئاتر ایران، روز سه‌ شنبه ۲۰ شهریور درگذشت. رسانه‌های داخلی این خبر را به نقل از خانواده‌ او منتشر کردند. صابری که سال‌ها از بیماری رنج می‌برد، در نهایت در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

صابری، متولد ۱۳۱۱ در کرمان، به عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار تئاتر ایران شناخته می‌شود. او در دهه ۱۳۴۰ به کشور بازگشت و با تأسیس گروه تئاتر «پازارگاد» و راه‌اندازی تالار مولوی، نقش بزرگی در توسعه هنر تئاتر ایفا کرد. صابری همچنین در سال ۲۰۰۴ نشان افتخار لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد، نشانی که بالاترین نشان افتخار این کشور محسوب می‌شود.

آثار ماندگار پری صابری در تئاتر و سینما

صابری نه تنها به عنوان کارگردان تئاتر بلکه به عنوان بازیگر نیز در تاریخ هنر ایران نقش‌آفرینی کرد. او در دهه ۱۳۴۰ در دو فیلم مهم سینمای ایران، «خشت و آینه» به کارگردانی ابراهیم گلستان و «شب قوزی» ساخته فرح غفاری، بازی کرد.

پس از انقلاب اسلامی، او مدتی از ایران خارج شد اما دوباره به کشور بازگشت و تئاترهای مهمی همچون «شمس پرنده»، «هفت شهر عشق»، «باغ دلگشا» و «رستم و اسفندیار» را روی صحنه برد.

تحول در نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی ایران

فرح اصولی، نقاش برجسته ایرانی، درباره پری صابری گفته است که او هنر تئاتر را برای طبقه متوسط ایران جذاب کرد و نمایش‌های او زبان جدیدی را به ادبیات نمایشی ایران افزود. اصولی، صابری را هنرمندی مدرن و خستگی‌ناپذیر می‌داند که با آثاری مانند «یوسف و زلیخا» و «آنتیگون»، مبحث‌های جدیدی را به صحنه تئاتر ایران وارد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا