تکنولوژی

گوگل با ویجت‌های جدید Google Play، تجربه کشف و مصرف اپلیکیشن‌ها را متحول می‌کند

پیدا کردن اپلیکیشن‌های جدید اندروید این روزها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. باز کردن فروشگاه Play شبیه به حمله‌ای به حواس شماست، با تب‌های بازی‌ها و برنامه‌ها که نیمی از فضای صفحه اصلی‌شان را با پیشنهادات حمایت‌شده پر می‌کنند. این پیشنهادات تفاوت چندانی با توصیه‌های شخصی‌سازی شده‌ای که در تب‌های مرتبط می‌بینید، ندارند. اما گوگل با اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی به Play Store در تابستان امسال، تلاش می‌کند تا به کاربران کمک کند تا برنامه‌های بهتری را پیدا کنند و از برنامه‌های نصب‌شده‌شان بهره بیشتری ببرند.

سم برایت، معاون و مدیر کل Google Play، در یک رویداد مطبوعاتی با حضور Android Police، بیان کرد که بیشتر کاربران اندروید تنها زمانی که به دنبال دانلود برنامه خاصی هستند، Play Store را باز می‌کنند و حتی پس از آن، بیش از 60 درصد از این برنامه‌ها به‌طور کامل بلااستفاده می‌مانند. بنابراین، گوگل در تلاش است تا فروشگاه Play را به مقصد واقعی در گوشی‌های کاربران تبدیل کند و برای این کار، به اَشکال جدید کشف، پاداش و موارد دیگر تکیه کرده است.

google play collections widget

امروز گوگل معرفی بزرگ مجموعه‌ها را اعلام کرد که مدت‌ها در آستانه عرضه رسمی بود و در ابتدا با نام متفاوتی شناخته می‌شد. با مجموعه‌ها، گوگل به دنبال شراکت با سازندگان برنامه است تا تجربه بهتری را برای کاربران نهایی فراهم کند. اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد راهی دیگر برای تشویق شما به «مصرف محتوا» باشد. نظر شما درباره این افزونه Play Store به احساستان درباره این مفهوم بستگی دارد.

مجموعه‌ها از یک ویجت در صفحه اصلی شما راه‌اندازی می‌شوند، اما تجربه واقعی زمانی حاصل می‌شود که یکی از برگه‌های مختلف روی صفحه را انتخاب کنید. این برگه‌ها لیست تمام صفحه‌ای از هر دسته مجموعه ارائه می‌دهند که به شما امکان مرور در میان آنها را می‌دهد. مجموعه‌ها با هفت دسته راه‌اندازی می‌شوند و چهار به‌روزرسانی دیگر برای آینده برنامه‌ریزی شده‌اند، از جمله خرید، غذا و گزینه‌های سرگرمی مختلف.

ایده اصلی این است: مجموعه‌ها از برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی شما برای ارائه توصیه‌های «شخصی‌سازی شده» استفاده می‌کنند و شما را ترغیب می‌کنند تا از نرم‌افزارهای گوشی‌تان بیشتر و به روش‌های جدید استفاده کنید. این مجموعه‌ها از پوشه‌های حمایت‌شده‌ای که در تلفن‌های ارزان‌قیمت موتورولا می‌بینید، متمایز هستند، چرا که اغلب تلاش می‌کنند شما را از طریق شراکت‌های پولی به نصب برنامه‌ها یا بازی‌های جدید ترغیب کنند. تنها جایی که ممکن است پیشنهاداتی برای سرویس‌های ناآشنا پیدا کنید، صفحه تنظیمات مجموعه‌ها است که تمامی شراکت‌های احتمالی گوگل با برنامه‌ها را فهرست می‌کند.

اینها شراکت‌هایی هستند که در دسته‌بندی‌های مختلف دیده می‌شوند. برای مثال، دسته Watch شامل تقریباً تمامی سرویس‌های رسانه‌ای شناخته‌شده است، به جز یک استثنای مهم: نتفلیکس. Disney+، Max و Peacock حضور دارند، اما نتفلیکس غایب است. پاورقی در مجموعه‌ها نشان می‌دهد که گوگل به توسعه فهرست شرکای خود ادامه می‌دهد، اما عدم حضور یکی از موفق‌ترین سرویس‌های پخش حس بزرگی ایجاد می‌کند.

هنگام مرور مجموعه‌ها، نمی‌توانم به یاد نیاورم صفحه اصلی Google TV که با انبوه تبلیغاتش، تلاش می‌کند شما را به تماشای برنامه‌ها و فیلم‌های محبوب یا تحسین‌شده تشویق کند. این نوع تجربه ممکن است برای برخی از افراد ارزش نگه داشتن ویجت در صفحه اصلی را داشته باشد. اما از نظر من، این راهی دیگر برای گوشی من است تا پول و زمانی را که واقعاً ندارم، خرج کند. من نمی‌خواهم همه برنامه‌های خریداری‌شده‌ام در یک جا جمع شوند. من فقط می‌خواهم آنها را کنار بگذارم و با کمی اسکرول کمتر زندگی کنم.

به هر حال، این تفاوت در اولویت‌ها بین من و تیم Play را نشان می‌دهد. با توجه به هدف گوگل برای آسان‌تر کردن دیدن برنامه‌های نصب‌شده شما، فکر می‌کنم این اولین تلاش خوبی است. ترکیبی از دسته‌های قابل تنظیم و دسته‌های خودکار آینده مانند تناسب اندام، ورزش و سفر، می‌تواند مجموعه‌ها را به ابزاری کارآمد در فروشگاه Play تبدیل کند. من فقط مطمئن نیستم که این اتفاق هنوز افتاده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا