تکنولوژی

Google Fuchsia چیست؟

بحث‌هایی درباره سیستم‌عامل Fuchsia گوگل وجود دارد و برخی معتقدند که این سیستم‌عامل می‌تواند جایگزین اندروید شود. اگرچه به نظر می‌رسد که Fuchsia به این زودی‌ها برای گوشی‌ها، رایانه‌های شخصی و کروم‌بوک‌ها آماده نخواهد شد، اما صحبت‌هایی درباره عرضه نسخه‌ای محدود از این سیستم‌عامل برای اندروید به گوش می‌رسد. در این مقاله به بررسی تاریخچه و آخرین تحولات سیستم‌عامل مرموز Fuchsia گوگل می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر Google Fuchsia

Fuchsia یک سیستم‌عامل متن‌باز است که توسط گوگل توسعه یافته است. نام آن به دلیل ترکیب رنگ‌های صورتی و بنفش انتخاب شده است. جالب است بدانید که این نام به دو پروژه در اپل اشاره دارد – Taligent (نام رمز صورتی) و iOS (نام رمز بنفش).

برخلاف Android و ChromeOS که بر پایه لینوکس بنا شده‌اند، Fuchsia بر روی زیرکون ساخته شده است. این سیستم شامل یک هسته، خدمات فضای کاربر، کتابخانه‌ها و درایورها است که برای بوت شدن سیستم، ارتباط با سخت‌افزار و بارگیری فرآیندهای فضای کاربر ضروری هستند.

گوگل معتقد است که Fuchsia به لطف معماری میکروکرنل مانند زیرکون، مقدار کد قابل اعتماد را به چند عملکرد اصلی کاهش می‌دهد. این توابع اصلی شامل موارد زیر است:

  • ارتباطات بین فرآیندی (IPC)
  • مدیریت حافظه
  • برنامه‌ریزی
  • مدیریت فرآیند

google-fuchsia-guide

از آنجایی که گوگل زیاد در مورد Fuchsia صحبت نمی‌کند، اطلاعات خود را از اسناد GitHub، شایعات و مصاحبه‌های کارکنان به دست می‌آوریم.

تاریخچه مختصری از Google Fuchsia

گوگل در آگوست 2016 به‌طور مخفیانه مخزن Fuchsia را در GitHub منتشر کرد. در سال 2018، راهنمای اجرای Fuchsia در Pixelbooks را منتشر کرد. در اوایل سال 2021، گوگل نسخه‌ای از Fuchsia را برای نسل اول Google Nest Hub ارائه داد. این شرکت در سال 2022 به‌روزرسانی Fuchsia را برای Nest Hub Max منتشر کرد.

در ژانویه 2023، اخراج‌های گوگل 16 درصد از کارکنان Fuchsia را تحت تأثیر قرار داد. چند ماه بعد، در می 2023، گوگل به‌روزرسانی مبتنی بر Fuchsia را برای نسل دوم Nest Hub منتشر کرد.

از آوریل 2024، گوگل توسعه microfuchsia را آغاز کرد. این نسخه از Fuchsia برای ماشین‌های مجازی در QEMU و pKVM طراحی شده است. QEMU یک شبیه‌ساز متن‌باز است که به دستگاه‌ها امکان می‌دهد سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند. pKVM (ماشین مجازی مبتنی بر هسته محافظت‌شده) بر روی هایپروایزر لینوکس KVM ساخته شده و برای اطمینان از امنیت، دسترسی به محموله‌های محافظت‌شده در ماشین‌های مجازی مهمان را محدود می‌کند.

آیا Google Fuchsia جایگزین Android خواهد شد؟

احتمال اینکه Fuchsia جایگزین Android شود کم است. هیروشی لاکهایمر، معاون ارشد کروم و اندروید، در Google I/O 2019 اعلام کرد که Fuchsia به دنبال جایگزینی اندروید یا ChromeOS نیست. او اضافه کرد که این سیستم‌عامل می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلف کار کند.

گوگل ممکن است از Fuchsia به عنوان جایگزین microdroid استفاده کند. Microdroid یک نسخه کاهش‌یافته از اندروید است که برای بهبود امنیت و کارایی توسعه یافته است. این سیستم‌عامل مینی‌اندروید در یک pVM (ماشین مجازی موازی) کار می‌کند.

پروژه جدید microfuchsia گوگل نشان می‌دهد که این شرکت قصد دارد تا Fuchsia را از طریق مجازی‌سازی روی دستگاه‌ها اجرا کند. در پروژه متن‌باز Android اشاره‌هایی به این موضوع وجود دارد که نشان‌دهنده توسعه مستمر آن است.

ادامه آزمایش‌های مجازی‌سازی Android توسط Google

گوگل به دلیل کنار گذاشتن پروژه‌های متعدد شناخته شده است، بنابراین مشخص نیست که چه آینده‌ای برای Fuchsia در نظر دارد. اگرچه ممکن است جایگزین اندروید نشود، اما احتمالاً در دستگاه‌های بیشتری ظاهر خواهد شد. این شرکت همچنین نسخه‌ای از سیستم‌عامل کرومیوم به نام Ferrochrome را برای نمایش قابلیت‌های مجازی‌سازی Android 15 معرفی کرده است.

برای کاربران Chromebook، حالت تقسیم صفحه در ChromeOS امکان مدیریت چندین پنجره را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مورد علاقه خود را با استفاده از قفسه به‌سرعت دسترسی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا