تکنولوژی

ARM به‌ زودی وارد بازار گرافیک‌ های گیمینگ می‌شود و با اینتل و انویدیا رقابت می‌ کند

طبق گزارش‌ها، شرکت آرم (ARM) که به‌عنوان طراح معمارهای تراشه‌ها (SoC) برای برندهای معتبر مانند کوالکام و اپل شناخته می‌شود، به زودی وارد بازار گرافیک‌های گیمینگ خواهد شد و قصد دارد به رقابتی جدی برای انویدیا و اینتل تبدیل شود. گفته می‌شود که تیمی از صدها مهندس سخت‌افزار و نرم‌افزار در آرم به‌طور ویژه روی توسعه این گرافیک جدید تمرکز کرده‌اند.

بر اساس یکی گزارش ها تمرکز اصلی گرافیک جدید آرم بر روی حوزه گیمینگ است، اما در صورت موفقیت، احتمالاً این گرافیک برای پردازش‌های هوش مصنوعی نیز مناسب خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا این گرافیک به‌طور یکپارچه با سیستم-روی-چیپ‌ها (SoC) آرم ارائه خواهد شد یا به‌عنوان یک گرافیک مجزا در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا آرم قصد دارد گرافیک‌هایی سازگار با پردازنده‌های x86 و ARM تولید کند یا اینکه به دنبال ارتقای قدرت سیستم-روی-چیپ‌های خود برای دسکتاپ و لپ‌تاپ است. با این حال، طراحی گرافیک مخصوص کامپیوترهای شخصی به نظر منطقی‌تر می‌رسد.

آرم پیش‌تر گرافیک‌های پرچم‌دار Immortalis و نسخه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر Mali را تولید کرده است که عمدتاً برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند. این گرافیک‌ها از فناوری‌هایی همچون رهگیری پرتو (Ray Tracing) و ارتقای مقیاس (Arm Accuracy Super Resolution – ASR) بهره می‌برند و قابلیت رقابت با گرافیک‌های دسکتاپ را دارند.

یک احتمال دیگر این است که آرم در حال توسعه معماری جدیدی برای گرافیک‌های مجزا باشد که سایر شرکت‌ها بتوانند از آن در کنار پردازنده‌های ARM ویندوزی استفاده کنند. در حال حاضر، اکثر گرافیک‌های مجزا تنها با پردازنده‌های x86/x86-64 سازگاری دارند، و استفاده از کارت گرافیک‌های اینتل سری Arc در کنار سیستم‌های مبتنی بر آرم با مشکلاتی همراه است.

با موفقیت‌هایی که پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام به دست آورده‌اند و پیش‌بینی ورود فرم‌فکتورهای دسکتاپ، ممکن است بازار جدیدی برای گرافیک‌های مجزا که به‌طور خاص برای معماری ARM طراحی شده‌اند، ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا