تکنولوژی

رقابت اتحادیه اروپا و گوگل: جریمه‌ های سنگین گوگل در راه است

مقامات اتحادیه اروپا احتمالاً حکم تفکیک گوگل را صادر نمی‌کنند

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات رقابتی اتحادیه اروپا به دلیل پیچیدگی‌های موجود، در حال حاضر بعید است که دستوری مبنی بر تفکیک گوگل صادر کنند.

مسئولان ضد انحصار اتحادیه اروپا قصد دارند از گوگل، شرکت زیرمجموعه آلفابت، بخواهند که به فعالیت‌های ضدرقابتی در کسب‌وکار تبلیغاتی خود پایان دهد. با این حال، به گفته منابع آگاه، برخلاف تهدیدهای قبلی، به احتمال زیاد حکم جدایی بخش‌های مختلف این شرکت صادر نخواهد شد.

سال گذشته، مارگرت وستاگر، مسئول ضد انحصار اتحادیه اروپا، تهدید کرد که ممکن است بخش پرسود تبلیغات دیجیتال گوگل را از دیگر فعالیت‌های این شرکت جدا کند. انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده تصمیم نهایی خود را همراه با جریمه سنگین برای گوگل اعلام کند.

اگر این اقدام انجام شود، می‌تواند به بزرگ‌ترین مجازات قانونی گوگل تبدیل شود، چرا که گوگل متهم شده است که از سیستم‌های تبلیغاتی خود به نفع سرویس‌های دیگر خود بهره‌برداری کرده است. با این حال، منابع مطلع اعلام کرده‌اند که پیچیدگی‌های موجود ممکن است مانع از صدور حکم جدایی گوگل شود.رقابت اتحادیه اروپا و گوگل: جریمه‌ های سنگین گوگل در راه است

در صورتی که گوگل به فعالیت‌های ضدرقابتی خود ادامه دهد، احتمال صدور حکم جدایی در مراحل بعدی وجود دارد. این موضوع به یک پرونده قدیمی مایکروسافت که دو دهه پیش رخ داده بود، شباهت دارد.

منابع همچنین اضافه کردند که تصمیم کمیسیون اروپا ممکن است تغییر کند. در حال حاضر، احتمال صدور حکم نهایی قبل از پایان دوره ریاست وستاگر در نوامبر کم است، اما همچنان از نظر تئوری امکان‌پذیر است.

گوگل و کمیسیون اروپا که در دهه گذشته گوگل را با جریمه‌هایی بالغ بر 8.25 میلیارد یورو (معادل 9.14 میلیارد دلار) روبرو کرده‌اند، در این خصوص از اظهار نظر خودداری کرده‌اند.

درآمد تبلیغاتی گوگل در سال 2023، که از خدمات مختلفی نظیر جستجو، جی‌میل، گوگل پلی، گوگل مپ، یوتیوب و سرویس‌های تبلیغاتی اد منیجر، ادموب و ادسنس به دست آمده، 237.85 میلیارد دلار معادل 77 درصد از کل درآمدهای این شرکت بوده است. این موضوع گوگل را به بزرگترین پلتفرم تبلیغات دیجیتال جهان تبدیل کرده است.رقابت اتحادیه اروپا و گوگل: جریمه‌ های سنگین گوگل در راه است

وستاگر همچنین پیشنهاد کرده بود که گوگل ممکن است مجبور به فروش ابزارهای تبلیغاتی خود نظیر DFP و AdX به دلیل تضاد منافع با دیگر سرویس‌هایش مانند Google Ads و DV360 شود.

وی همچنین گوگل را متهم کرده است که به طور غیرقانونی از سرویس AdX خود در مزایده‌های منطبق سوءاستفاده کرده و از سال 2014 بر این بازار تسلط داشته است.

در همین حال، گوگل در آمریکا نیز با دادخواستی ضد انحصاری از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده روبروست که ادعا می‌کند این شرکت به دنبال تسلط بر بازار سرورهای تبلیغاتی و شبکه‌های تبلیغاتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا