تکنولوژیخودرو

اندروید 15: تغییرات و ویژگی‌ های جدید برای سیستم‌ های خودرویی

به‌روزرسانی‌های کلیدی Android Automotive 15 برای خودروها معرفی شد

در حالی که بیشتر تغییرات نسخه‌های جدید اندروید معمولاً به دستگاه‌های تلفن همراه اختصاص دارد، اما بروزرسانی‌های بزرگی نیز برای سایر دستگاه‌ها از جمله خودروها ارائه می‌شود. سیستم‌عامل اندروید از ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و همچنین خودروها پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ای از اندروید که به طور خاص برای خودروها طراحی شده، با نام Android Automotive OS (AAOS) شناخته می‌شود و مانند اندروید گوشی‌های همراه، دارای چرخه بروزرسانی سالانه است. هرچند گوگل هنوز رسماً از نسخه جدید این سیستم عامل، یعنی Android Automotive 15 رونمایی نکرده است، اما یادداشت‌های اولیه منتشر شده حاکی از آن است که این بروزرسانی ویژگی‌های قابل توجهی به همراه خواهد داشت. در ادامه به بررسی این تغییرات و قابلیت‌های جدید می‌پردازیم.

قابلیت پخش صدا از طریق هدست بلوتوثقابلیت پخش صدا از طریق هدست بلوتوث

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در Android Automotive 15 این است که حالا کاربران می‌توانند صدا را از خودرو به هدست‌های بلوتوث پخش کنند. گوگل اعلام کرده است که کاربران می‌توانند با رفتن به منوی تنظیمات صوتی و انتخاب گزینه «دستگاه خروجی صدا»، هدفون بی‌سیم خود را به عنوان منبع پخش انتخاب کنند. با این حال، توجه داشته باشید که با فعال‌سازی این گزینه، دیگر امکان پخش صدا از گوشی تلفن به خودرو از طریق بلوتوث وجود نخواهد داشت؛ چرا که سیستم تنها از یک جریان فعال صوتی از طریق بلوتوث در هر لحظه پشتیبانی می‌کند.

شاید عجیب به نظر برسد که این قابلیت تا پیش از این در Android Automotive وجود نداشت، اما گوگل برای اضافه کردن این امکان، تغییرات ساختاری در پشته بلوتوث اندروید ایجاد کرده است. در نسخه‌های قبلی، بلوتوث تنها امکان عمل به عنوان منبع یا مقصد پخش را داشت، اما در نسخه جدید این امکان فراهم شده که دستگاه‌ها به هر دو شکل عمل کنند. البته همچنان پشتیبانی از استفاده همزمان از هر دو نقش امکان‌پذیر نیست. این تغییر جدید امکان می‌دهد که مسافران در خودرو بتوانند به صورت خصوصی به محتوای دلخواه خود گوش دهند، در حالی که راننده به تمرکز روی جاده ادامه می‌دهد. این قابلیت برای والدینی که می‌خواهند فرزندان خود را با سرگرمی‌های صوتی مشغول کنند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

داک اپلیکیشن و حالت نمای محیطیداک اپلیکیشن و حالت نمای محیطی

یکی دیگر از تغییرات مهم در Android Automotive 15، اضافه شدن داک اپلیکیشن است. این داک به کاربران این امکان را می‌دهد که برنامه‌های پرکاربرد خود را به پایین صفحه سنجاق کنند تا در هر لحظه به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. اگرچه گوگل هنوز تصویری از این داک منتشر نکرده است، اما احتمالاً کاربران می‌توانند با فشار دادن و نگه داشتن یک برنامه در کشوی اپلیکیشن‌ها، آن را به داک اضافه کنند.

علاوه بر این، گوگل پشتیبانی از نمای محیطی (Ambient Mode) را به Android Automotive 15 افزوده است. این ویژگی به تولیدکنندگان خودرو امکان می‌دهد تا زمانی که صفحه اصلی دستگاه روشن است اما استفاده نمی‌شود، تجربه‌های بصری متفاوتی را ارائه دهند. این حالت مشابه حالت محیطی در Google TV است که به عنوان یک محافظ صفحه نمایش عمل می‌کند و اطلاعاتی مانند ساعت و وضعیت آب‌وهوا را نمایش می‌دهد. تولیدکنندگان خودرو می‌توانند این ویژگی را سفارشی کرده و نام تجاری خود را نیز به آن اضافه کنند تا هنگام بیکار بودن دستگاه اصلی، اطلاعاتی نظیر وضعیت خودرو یا شرایط محیطی را نمایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا