بازی و سرگرمی

کشف شگفت انگیز گونه جدید کوسه شبح در اعماق اقیانوس

محققان نیوزیلندی اعلام کرده‌اند که موفق به شناسایی یک گونه جدید از «کوسه شبح» شده‌اند. این ماهی که در اعماق اقیانوس آرام زندگی می‌کند، توانایی شکار طعمه‌های خود در عمق تا یک مایل را دارد.

بر اساس گزارش‌های محققان مؤسسه ملی تحقیقات آب و اتمسفر نیوزیلند (NIWA) در ولینگتون، این کوسه شبح که به نام ماهی پوزه باریک استرالیایی شناخته می‌شود، در مناطق عمیق اقیانوس‌های استرالیا و نیوزیلند زندگی می‌کند. این گونه در تحقیقات منطقه چتم رایز کشف شده است، منطقه‌ای که حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به سمت شرق و در نزدیکی «ساوت آیلند» نیوزیلند امتداد دارد.

کوسه شبح

معرفی کوسه‌های شبح (Chimaeras)

کوسه‌های شبح که با نام ماهی‌های شبح یا اسپوک‌فیش نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از ماهیان تعلق دارند که به کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها شباهت دارند اما تفاوت‌های ژنتیکی و فیزیکی بسیاری با آن‌ها دارند. اسکلت این موجودات عمدتاً از غضروف تشکیل شده و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌اند.

این موجودات مرموز دارای چشمانی سیاه، پوستی صاف و قهوه‌ای روشن بدون فلس هستند. آن‌ها با دهانی منقارمانند، از سخت‌پوستان و دیگر موجودات عمق ۲۶۰۰ متری تغذیه می‌کنند.

چالش‌های مطالعاتی کوسه‌های شبح

بریت فینوچی، یکی از محققان این پروژه، بیان کرد که به دلیل زیستگاه بسیار عمیق و محدود کوسه‌های شبح به کف اقیانوس، مطالعه و نظارت بر آن‌ها چالش‌برانگیز است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که اطلاعات زیادی در مورد وضعیت تهدید این گونه‌ها در دست نباشد. اما کشف گونه‌های جدیدی مانند این کوسه شبح، برای جامعه علمی هیجان‌انگیز است.

تا پیش از این، تصور می‌شد که ماهی‌های شبح گونه‌ای واحد و جهانی هستند، اما بررسی‌های ژنتیکی و مورفولوژیکی نشان داد که این گونه جدید از پسرعموهای خود به‌طور چشمگیری متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا