هوش مصنوعی

Google Gemini در مقابل ChatGPT: کدام هوش مصنوعی بهتر و هوشمندتر است؟

سرانجام گوگل اولین محصول تجاری مولد هوش مصنوعی خود را در قالب Gemini عرضه کرد . Google Gemini که در دو نسخه رایگان و پولی موجود است، یک ربات چت و تولید کننده تصویر هوش مصنوعی است که می‌توانید به‌جای Google Assistant به عنوان دستیار دیجیتالی در اندروید نیز استفاده کنید. اما آیا می تواند از دیگر چت بات ها بهتر عمل کند و ما را متقاعد کند که تغییر را انجام دهیم؟ بیایید در این مقایسه رودررو Gemini و ChatGPT دریابیم.

Google Gemini در مقابل ChatGPT: دانش و کدنویسی هوش مصنوعی آزمایش شده است

نسخه رایگان چت بات گوگل بر مدل زبان Gemini Pro تکیه دارد . این نسخه سایز متوسط ​​از مدل این شرکت است. از سوی دیگر، نسخه رایگان ChatGPT از مدل زبان GPT-3.5 OpenAI استفاده می کند. در هر دو ربات چت، می‌توانید برای باز کردن قفل مدل‌های بهتر و بهبود کیفیت خروجی هزینه کنید.

از آنجایی که اکثر کاربران برای ارتقاء هزینه ای پرداخت نمی کنند، بیایید با مقایسه Gemini Pro در مقابل ChatGPT 3.5 شروع کنیم. شایان ذکر است که چت بات گوگل می تواند برای اطلاعات به روز به اینترنت دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر، ChatGPT یک برش دانش سخت دارد و از رویدادهای اخیر اطلاعی ندارد. همچنین نمی‌تواند اطلاعات خود را بررسی کند، بنابراین نسخه رایگان ChatGPT انتخاب خوبی نیست اگر نیاز به سؤال در مورد هر چیزی دارید.

جمینی می تواند برای اطلاعات جدید در اینترنت جستجو کند. ChatGPT یک قطع دانش ثابت دارد.

با وجود این سلب مسئولیت، بیایید ببینیم که آیا Gemini و ChatGPT می‌توانند کارهای کدنویسی ساده را انجام دهند یا خیر. ابتدا از هر دو ربات چت خواستم تا کدی را برای وب سایتی تولید کنند که قیمت معاملات فعلی شاخص S&P 500 را نشان دهد.

ChatGPT بدون تردید یک بلوک کد را به همراه چند دستورالعمل برای واکشی یک کلید API رایگان از یک ارائه دهنده داده سهام آنلاین منتشر کرد. از سوی دیگر، جمینی از انجام کار خودداری کرد و به سادگی گفت: «به دلیل محدودیت در توانایی‌هایم نمی‌توانم مستقیماً برای شما کد تولید کنم». سپس چت را حذف کردم و همان پیام را فرستادم. این بار جمینی دو بلوک کد تولید کرد.

من نتایج هر دو chatbot را طبق دستورالعمل ذخیره کردم و آنها را در یک مرورگر وب باز کردم. خروجی ChatGPT در ابتدا کار کرد، اما کد Gemini نتوانست هیچ نتیجه ای ایجاد کند. من بلافاصله خطا را به چت بات گوگل برگرداندم، اما لیستی از دلایل عمومی را به من ارائه داد. به عنوان آخرین راه حل، از آن خواستم که از همان API ChatGPT استفاده کند. دوباره شکست خورد، بنابراین در این مرحله منصرف شدم.

ChatGPT

در مرحله بعد، من به هر دو ربات چت کد کار شناخته شده (یکی از ChatGPT) را دادم و از آنها خواستم آن را تغییر دهند. به طور خاص، من یک لیست از 10 سهام تصادفی به جای تنها یک همراه با طراحی بهبود یافته درخواست کردم. این کار باید متغیرهای شخص ثالث آزمایش قبلی را حذف کند و به ما امکان دهد توانایی ذاتی هر چت بات را برای تولید کد بسنجیم. در اینجا نتایج آمده است:

به طور کلی، هر دو چت ربات یک وب سایت با ظاهر مناسب با لیستی از ده قیمت سهام ایجاد کردند. با این حال، مجبور شدم وارد شوید و کد ChatGPT را در یک یا دو مکان به صورت دستی تصحیح کنم زیرا از یک پیوند API نامعتبر استفاده می‌کرد. این احتمالاً نتیجه ناتوانی ChatGPT در دسترسی به اینترنت است. از سوی دیگر، Gemini اعتراف کرد که قبل از تولید کد خود، پروژه شخص دیگری را در GitHub خوانده است. روشن شدن این موضوع خوب است، تا زمانی که سرقت ادبی در کار نباشد.

سال گذشته، ChatGPT در زمینه کدنویسی برتری زیادی داشت، اما من خوشحالم که گزارش می‌دهم گوگل بازی خود را افزایش داده است. توانایی جمینی برای جستجوی اینترنت نیز واقعاً مفید است و آن را در بسیاری از موارد استفاده پژوهش محور انتخاب بهتری می کند. با این حال، هیچ یک از ربات‌های گفتگو کارهای پیچیده را به طور کامل برای شما انجام نمی‌دهند.

پسوندهای Gemini: جایی که ChatGPT برابری ندارد

پلتفرم Gemini در مقایسه با ChatGPT یک ترفند در آستین دارد: می تواند داده های شما را از برنامه های مختلف Google بخواند. به عنوان مثال، در اسکرین شات های بالا، از Gemini خواستم به ایمیل من دسترسی پیدا کند و محاسبه کند که امسال چقدر برای تحویل غذا هزینه کرده ام. هنگامی که همه مقادیر فردی را فهرست کرد، من یک جدول در یک درخواست بعدی درخواست کردم و داده ها را به صفحه گسترده Google Sheets صادر کردم.

در حالی که برخی از این کارها با استفاده از ChatGPT امکان پذیر است، اما به هیچ وجه یکپارچه نیست. ناگفته نماند، شما به عنوان یک کاربر رایگان به هیچ پلاگین ChatGPT دسترسی ندارید . در همین حال، ویژگی افزونه های Gemini به صورت رایگان در دسترس است.

Gemini Ultra vs ChatGPT 4: کدام ربات چت ارزش پرداخت را دارد؟

هر دو گوگل و OpenAI نسخه های پولی چت ربات های مربوطه خود را ارائه می دهند که پاسخ های با کیفیت بالاتر و سایر ویژگی ها را باز می کند. جذابیت اصلی ChatGPT Plus امکان جستجوی اینترنت از طریق Bing در کنار مدل جدیدتر زبان GPT-4 Turbo است. از سوی دیگر، اشتراک گوگل، مدل Gemini Ultra و همچنین ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در برنامه‌های Workspace مانند Gmail به شما می‌دهد.

اگرچه هر دو اشتراک 20 دلار در ماه به شما باز می گردند، Gemini از منظر ارزش جلوتر است. اشتراک Google One AI Premium همچنین 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی ابری را به همراه مزایای دیگری مانند VPN رایگان به شما می‌دهد. همچنین به صورت آزمایشی رایگان به مدت دو ماه در دسترس است، در حالی که اشتراک ChatGPT در روز اول صورتحساب شما را دریافت می کند.

Google Gemini vs ChatGPT: Which is the better and smarter AI chatbot?

البته ارزش به اندازه کیفیت نتایج مهم نیست. بنابراین بیایید Gemini Ultra در مقابل ChatGPT 4 را ارزیابی کنیم تا ببینیم کدام یک برتر است.

با یک سوال واقعی شروع کردم، از هر دو چت بات پرسیدم که کدام کشورها نسخه Exynos گوشی هوشمند گلکسی اس 24 سامسونگ را دریافت می کنند. پس جای تعجب نیست که هر دو ربات چت کاملاً پاسخ دادند و حتی مشخص کردند که کدام کشورها انواع Exynos را دریافت خواهند کرد. ما می توانیم این دور را یک تساوی بنامیم.

در ادامه، بیایید قابلیت‌های بینایی هر دو ربات چت را آزمایش کنیم. من تصویری از چهار قطعه هنری قاب شده را آپلود کردم و از هر دو ربات چت پرسیدم که آیا می توانند معنای پشت آنها را تفسیر کنند. در اینجا نحوه پاسخ آنها آمده است:

Gemini به وضوح کمی در اینجا تلو تلو خورده است، به گونه ای پاسخ می دهد که گویی تصاویر در یک شبکه مربع هستند نه در یک توالی افقی. با این حال، به همان نتیجه (درست) ChatGPT رسید و این چیزی است که در نهایت اهمیت دارد. اما در اینجا یک پیچ وجود دارد: من از نسخه رایگان Gemini برای نتیجه فوق استفاده کردم! ChatGPT چنین تحلیل تصویری را ارائه نمی دهد مگر اینکه اشتراک فعال داشته باشید.

 

گوگل تا زمان نگارش این مقاله ویژگی های چندوجهی Gemini Ultra را حتی برای مشتریانی که پول پرداخت می کنند فعال نکرده است، بنابراین مقایسه مستقیم با GPT-4 امکان پذیر نیست.

Gemini در مقابل ChatGPT: کدام را باید استفاده کنید؟

تا اینجای کار، می‌دانیم که جمینی و ChatGPT پاسخ‌های دقیقی ارائه می‌دهند و سطوح هوشی مشابهی از خود نشان می‌دهند. با این حال، چت ربات گوگل ویژگی های بسیار بیشتری را ارائه می دهد اگر آماده نیستید 20 دلار در ماه برای یک پلتفرم هوش مصنوعی خرج کنید. توانایی جستجو در اینترنت به خودی خود یک تغییر بزرگ بازی است.

Gemini همچنین تجربه یکپارچه‌تری را در اندروید ارائه می‌دهد زیرا می‌توانید آن را به عنوان دستیار پیش‌فرض خود تنظیم کنید. وقتی این کار را انجام می دهید جایگزین دستیار Google می شود و حتی می تواند کارهای اساسی مانند تنظیم آلارم را انجام دهد. در حال حاضر در حال توسعه فعال است، اما انتظار می رود که در ماه ها و سال های آینده بسیار توانمندتر شود.

با این حال، اگر به یک تجربه چت بات کاملاً بدون هندز نیاز دارید، آونگ به نفع ChatGPT بازمی گردد. برنامه ChatGPT حالت چت صوتی را ارائه می دهد که بی نظیر است. این یک تجربه مکالمه همهجانبه را ارائه می دهد که در هیچ جای دیگری نخواهید یافت.

ممکن است شنیدن آن را دوست نداشته باشید، اما پاسخ به اینکه از چه ربات چت باید استفاده کنید به نیازهای فردی شما خلاصه می شود. برای مثال، خلاق‌ها در ChatGPT و محدودیت شخصیت‌های سخاوتمندانه آن ارزش پیدا می‌کنند، در حالی که آنهایی که در اکوسیستم Google هستند احتمالاً بهتر است از Gemini استفاده کنند. ترجیح می دهید از کدام چت ربات هوش مصنوعی استفاده کنید؟

خرید هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا