هوش مصنوعی

گوگل مدل های جدید هوش مصنوعی منبع باز را معرفی کرد

گوگل پس از اینکه ChatGPT توسط OpenAI رونق گرفت، تصمیم به تمرکز در بخش هوش مصنوعی گرفته و تاکنون محصولات متنوعی را ارائه داده که ویژگی‌های قابل توجهی ارائه می‌دهند.

علی‌رغم تمام اخبار اخیر مرتبط با جمینی، گوگل حتی برای یک ثانیه سرعت توسعه هوش مصنوعی را کاهش نمی‌دهد. آخرین مورد از گوگل شامل یک هوش مصنوعی منبع باز از Gemini به نام Gemma می‌شود. امروز، گوگل اعلام کرد که خانواده‌ای از مدل‌های AI منبع باز سبک را راه‌اندازی کرده که از همان اجزای فنی و زیرساختی Gemini بهره می‌گیرند.

این خانواده از مدل‌های منبع باز با نام Gemma شناخته می‌شوند و در دو سایز Gemma 2B (2 میلیارد پارامتر) و Gemma 7B (7 میلیارد پارامتر) ارائه می‌شوند. هر دو مدل دارای انواع از پیش آموزش دیده و تنظیم شده هستند و برای اجرا بر روی پلتفرم‌های سخت افزاری مختلف هوش مصنوعی مانند پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و گوگل Cloud TPU بهینه شده‌اند. گوگل همچنین ادعا می‌کند که Gemma به اندازه کافی سبک بودهکه می‌تواند روی لپ تاپ‌های توسعه دهنده و دسکتاپ اجرا شود.

 گوگل مدل های جدید هوش مصنوعی منبع باز را معرفی کرد

علی‌رغم سبک بودن، گوگل می‌گوید که این مدل از وزن خود بیشتر است. این شرکت به خود می‌بالد که Gemma نه تنها از سایر مدل‌های منبع باز مانند Meta  Llama 2 ، برتری دارد، بلکه در معیارهای کلیدی نیز عملکرد قابل توجهی از مدل های بزرگ‌تر دارد. این غول فناوری با اتخاذ موضعی مشابه نحوه برخورد با Gemini، می‌گوید جما به گونه‌ای ایمن و قابل اعتماد طراحی شده است.

برای کمک به این هدف، از «تکنیک‌های خودکار برای فیلتر کردن اطلاعات شخصی خاص و سایر داده‌های حساس از مجموعه‌های آموزشی» استفاده کرد. گوگل بیان می‌کند که همچنین از تنظیم دقیق و یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی برای هماهنگ کردن مدل با رفتارهای مسئولانه استفاده کرده و ارزیابی‌هایی را برای کاهش ریسک و فعالیت‌های خطرناک انجام داده است.

باید دید برنامه آینده گوگل برای هوش مصنوعی چیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا