هوش مصنوعی

همکاری مایکروسافت با Mistral رقیب فرانسوی OpenAI

 مایکروسافت روز دوشنبه اعلام کرد که مدل‌های هوش مصنوعی Mistral AI را از طریق پلتفرم محاسبات ابری Azure خود تحت یک مشارکت جدید در دسترس قرار خواهد داد.

این قرارداد چند ساله نشان دهنده تلاش‌های مایکروسافت برای ارائه انواع مدل‌های هوش مصنوعی فراتر از بزرگ‌ترین شرط بندی خود در OpenAI است، زیرا این غول فناوری به دنبال جذب مشتریان بیشتر برای خدمات ابری Azure خود است. این استارت‌آپ بدون افشای جزئیات به رویترز گفت که مایکروسافت سهامی در Mistral را به عنوان بخشی از این معامله خواهد گرفت.

مایکروسافت سرمایه‌گذاری خود در Mistral را تایید کرد، اما گفت که هیچ سهامی در این شرکت ندارد. این غول فناوری در اروپا و ایالات متحده به دلیل بودجه بسیار زیاد خود در OpenAI تحت نظارت نظارتی است. این استارت‌آپ مستقر در پاریس بر روی مدل‌های متن‌باز و اختصاصی زبان بزرگ (LLM) کار می‌کند، شبیه به مدل OpenAI که با ChatGPT پیشگام بود، که متن را به شیوه‌ای شبیه انسان می‌فهمد و تولید می‌کند.

همکاری مایکروسافت با Mistral رقیب فرانسوی OpenAI

آخرین مدل اختصاصی آن، Mistral Large، برای اولین بار تحت این مشارکت در دسترس مشتریان Azure قرار خواهد گرفت. فناوری Mistral بر روی پلت فرم رایانش ابری مایکروسافت میزبانی خواهد شد. میسترال همچنین با آمازون و گوگل برای توزیع مدل های خود همکاری کرده است. به گفته یک سخنگوی، این شرکت قصد دارد تا Mistral Large را در چند ماه آینده روی دیگر پلتفرم‌های ابری در دسترس قرار دهد.

Mistral توسط Timothée Lacroix و Guillaume Lample که پیشتر در تیم‌های هوش مصنوعی متا کار می‌کردند، تأسیس شد. باید منتظر ماند تا مشخص شود این برند ردموندی چه برنامه‌ای در سر دارد آیا می‌توان شاهد مدل زبانی بهتر از ChatGPT بود. این روزها هوش مصنوعی بسیار محبوبیت پیدا کرده و توانسته علاقمندان بسیاری کسب کند.

پیش بینی شده بزودی این شرکت خبر از همکاری با شرکت‌های فعال بیشتر در این زمینه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا