هوش مصنوعی

هوش مصنوعی Claude 3 جدیدترین رقیب ChatGPT و Gemini از راه رسید

یک رقیب جدید برای تکان دادن چشم انداز هوش مصنوعی و چت بات ها ظاهر شده است. آنتروپیک، یک استارت‌آپ هوش مصنوعی، خانواده «Claude 3» خود را معرفی کرد، سه مدل زبان بزرگ (LLM) که ادعا می‌کند در معیارهای مختلف از Gemini گوگل و ChatGPT OpenAI پیشی می‌گیرد.

Claude 3 در سه مدل متمایز عرضه می‌شود: هایکو، سونت و اوپوس که هر کدام سطوح مختلفی از قابلیت را ارائه می‌دهند. Anthropic به خود می‌بالد که کل خانواده عملکرد استثنایی را در ابعاد مختلف ارائه می دهد، دقت بهبود یافته، درک زمینه بهبود یافته و زمان پاسخ سریع‌تر. علاوه بر این، مدل‌های جدید تمایل بیشتری برای مقابله با سؤالات چالش برانگیز نشان می‌دهند و محدودیت‌هایی را که در نسخه‌های قبلی کلود وجود داشت که گاهی اوقات از درخواست‌هایی که خطرناک تلقی می‌شوند دوری می‌کردند، نشان می‌دهند.

در حالی که هر سه مدل عملکرد قابل توجهی را افزایش می‌دهند، Opus به عنوان قوی‌ترین عضو خانواده در مرکز قرار می‌گیرد. Anthropic ادعا می‌کند که «سطوح درک نزدیک به انسان» را برای کارهای پیچیده نشان می‌دهد و قابلیت‌های خود را از طریق ارزیابی «سوزن در انبار کاه» نشان می‌دهد، جایی که در یادآوری اطلاعات با دقت تقریباً عالی بود. Opus همچنین به عنوان یک ابزار حل مسئله، مهارت در رسیدگی به چالش‌های ریاضی، تولید کدهای کامپیوتری و نشان دادن توانایی‌های استدلال برتر در مقایسه با GPT-4 معرفی می‌شود.

هوش مصنوعی Claude 3 جدیدترین رقیب ChatGPT و Gemini از راه رسید

با این حال، هیچ فناوری کامل نیست و کلود 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که آنتروپیک بر دقت بهبود یافته تاکید می‌کند، موضوع “توهمات”، اطلاعات واقعی نادرست تولید شده توسط مدل‌ها، همچنان ادامه دارد، البته با سرعت قابل توجهی در مقایسه با تکرارهای قبلی کاهش یافته است. علاوه بر این، Opus در پاسخ به پرسش‌ها با تاخیر مواجه می‌شود و سرعت‌هایی مشابه با مدل قبلی Claude 2 نشان می‌دهد.

با وجود این محدودیت‌ها، هایکو و غزل هر کدام نقاط قوت خود را دارند. هایکو در ارائه پاسخ‌های سریع و استخراج اطلاعات از داده‌های بدون ساختار می‌درخشد، اگرچه ممکن است در مواجهه با مسائل پیچیده ریاضی دچار مشکل شود. Sonnet، یک مدل در مقیاس بزرگتر، با هدف کمک به کاربران در انجام کارهای روزمره، حتی تجزیه متن از تصاویر. از سوی دیگر، Opus برای انجام عملیات در مقیاس بزرگ بسیار مناسب است.

حال باید منتظر ماند این هوش مصنوعی ارائه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا