هوش مصنوعی

چت بات های هوش مصنوعی، از انسان پیشی می گیرند!

مطالعه اخیر منتشر شده نشان می دهد که چت ربات های هوش مصنوعی مدل زبان بزرگ (LLM) ممکن است در کارهای خلاقانه، مانند استفاده های جایگزین طوفان فکری برای موارد معمول – که بازتابی از تفکر واگرا است، فراتر از یک انسان معمولی عمل کنند. با این حال، افرادی که بالاترین امتیاز را در این وظایف کسب کردند، همچنان از نتایج برتر چت بات پیشی گرفتند.

تفکر واگرا نوعی فرآیند فکری است که اغلب با خلاقیت مرتبط است و بر تولید ایده‌ها یا راه‌حل‌های مختلف برای یک کار خاص تأکید دارد.

معمولاً با کارکرد کاربردهای جایگزین (AUT) ارزیابی می‌شود، که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی تا حد امکان استفاده‌های جایگزین برای یک شیء روزمره ارائه دهند. پاسخ ها برای چهار دسته مختلف نمره گذاری می شوند: تسلط، انعطاف پذیری، اصالت و بسط.

یک روش محاسباتی برای کمی کردن فاصله معنایی در مقیاس 0 تا 2 مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که ارزیاب‌های انسانی، نابینا از مبتکران پاسخ‌ها، خلاقیت را از 1 تا 5 ارزیابی کردند. پاسخ های انسانی برای فاصله معنایی (0.95 در مقابل 0.91) و خلاقیت (2.91 در مقابل 2.47).

The creativity of artificial intelligence chatbots surpasses humans!

پاسخ‌های انسانی در هر دو اندازه‌گیری دامنه بسیار بیشتری داشتند – حداقل نمرات بسیار کمتر از پاسخ‌های هوش مصنوعی بود، اما حداکثر نمرات به طور کلی بالاتر بود. بهترین پاسخ انسانی از بهترین پاسخ هر چت بات در هفت دسته از هشت دسته امتیازدهی بهتر بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که چت ربات‌های هوش مصنوعی اکنون می‌توانند ایده‌های خلاقانه را حداقل به اندازه یک انسان معمولی تولید کنند. با این حال، نویسندگان خاطرنشان می کنند که آنها فقط عملکرد را در یک کار واحد مرتبط با ارزیابی خلاقیت در نظر گرفتند. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که تحقیقات آینده می‌تواند چگونگی ادغام هوش مصنوعی را در فرآیند خلاقانه برای بهبود عملکرد انسان بررسی کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا