هوش مصنوعی

جدیدترین نسخه ChatGPT توسط OpenAI تایید شد

از زمانی که OpenAI در نوامبر 2022 چت بات هوش مصنوعی ChatGPT را معرفی کرد، جهان مثل قبل نبوده است. به حدی که باعث رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی در میان شرکت‌های بزرگ فناوری شد.

ChatGPT چندین بار تکرار شده و در حال حاضر توسط قدرتمندترین مدل زبان بزرگ OpenAI – GPT-4 تقویت می‌شود. در حالی که GPT-4 برخی از قابلیت‌های خیره کننده را به ظهور رسانده، جهان مشتاقانه منتظر نسخه بعدی آن، GPT-5 است. تا به حال اطلاعات زیادی در مورد GPT-5 منتشر نشد. اما به نظر می‌رسد اخیراً، مدیر عامل شرکت OpenAI سم آلتمن، نکاتی را در مورد جهش بزرگ بعدی این شرکت ارائه کرده است.

آلتمن فاش کرده که OpenAI به طور فعال روی GPT-5 کار می‌کند و اضافه کرده که حتی ممکن است از «ابر هوش» برخوردار باشد. آلتمن ابراز امیدواری کرد که بتواند از مایکروسافت برای هدفش در زمینه ایجاد هوش عمومی مصنوعی (AGI) بودجه بدست آورد. مدیرعامل، که در حال صحبت با فایننشال تایمز بود، همچنین گفت که همکاری بین OpenAI و مایکروسافت “واقعا” خوب پیش می‌رود.

بر اساس این گزارش، آلتمن در حال حاضر مشغول تمرکز بر دو حوزه است و بیان داشت:

تحقیق در مورد چگونگی ساخت ابر هوش و راه‌هایی برای افزایش قدرت محاسباتی جهت دستیابی به این هدف. چشم انداز این است که AGI را بسازیم، بفهمیم چگونه آن را ایمن کنیم. . . و فواید آن را دریابید.

در حالی که پیرامون GPT-5 صحبت می‌کرد، اگرچه آلتمن جدول زمانی مشخصی ارائه نکرد، اما گفت که آموزش در مورد آن به داده‌های بیشتری نیاز دارد. به گفته آلتمن، این داده‌ها «ترکیبی از مجموعه‌ داده‌های در دسترس عموم در اینترنت و همچنین داده‌های اختصاصی شرکت‌ها» به دست خواهند آمد. انتظار می‌رود GPT-5 پیچیده‌تر از پیشینیان خود باشد. با این حال، آلتمن افزود که پیش‌بینی اینکه چه قابلیت‌های جدیدی به مدل جدید اضافه خواهد شد، دشوار است.

لازم به ذکر بوده که ساخت یک مدل هوش مصنوعی مانند ChatGPT میلیاردها دلار و مقادیر هنگفتی از منابع محاسباتی نیاز دارد. این به این دلیل است که داده‌ها بر روی میلیاردها و تریلیون‌ها صفحه اطلاعات و تنظیم دقیق گسترده آموزش داده می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا