هوش مصنوعی
موضوعات داغ

با خالقین هوش مصنوعی آشنا شوید: از ایلان ماسک تا بیل گیتس

در حالی که هوش مصنوعی در سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است، فناوری‌هایی که به نظر می‌رسد مانند مغز انسان عمل می‌کند، برای بیش از یک دهه مورد توجه محققان، سرمایه‌گذاران و مدیران فناوری در سیلیکون ولی و فراتر از آن بوده است.

در اینجا برخی از افرادی که در منشأ جنبش مدرن هوش مصنوعی نقش دارند و بر توسعه این فناوری تأثیر گذاشته اند، اشاره می کنیم.

سام آلتمن

آلتمن مدیر عامل OpenAI، آزمایشگاه هوش مصنوعی سانفرانسیسکو است که چت ربات ChatGPT را ساخت که طی سال گذشته ویروسی شد و قدرت هوش مصنوعی مولد را به رسمیت شناخت. آلتمن پس از ملاقات با ایلان ماسک درباره این فناوری در سال 2015، به راه اندازی OpenAI کمک کرد. در آن زمان، آلتمن Y Combinator، یک انکوباتور استارت آپی دره سیلیکون را اداره می کرد.

داریو آمودی

آمودی، محقق هوش مصنوعی که در اوایل به OpenAI پیوست، استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic را اداره می کند. او که محقق سابق گوگل بود، به تعیین مسیر تحقیقاتی OpenAI کمک کرد اما در سال 2021 پس از اختلاف نظر در مورد مسیری که شرکت در پیش گرفته بود، آنجا را ترک کرد. در آن سال، او Anthropic را تأسیس کرد که به ایجاد سیستم های هوش مصنوعی ایمن اختصاص دارد.

بیل گیتس

گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و برای سال‌ها ثروتمندترین مرد جهان، مدت‌ها در مورد اینکه هوش مصنوعی چقدر می‌تواند قدرتمند شود، تردید داشت. سپس در آگوست 2022، GPT-4 OpenAI، مدل هوش مصنوعی زیربنای ChatGPT، به او نمایش داده شد. گیتس پس از دیدن آنچه که GPT-4 می تواند انجام دهد، تبدیل به یک تبدیل هوش مصنوعی شد. تایید او به مایکروسافت کمک کرد تا به شدت برای سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی مولد حرکت کند.

دمیس حسابیس

Hassabis، عصب شناس، بنیانگذار DeepMind، یکی از مهم ترین آزمایشگاه های این موج هوش مصنوعی است. او پشتوانه مالی برای ایجاد DeepMind از سرمایه‌گذار پیتر تیل به دست آورد و آزمایشگاهی ساخت که AlphaGo را تولید کرد، نرم‌افزار هوش مصنوعی که در سال 2016 با شکست دادن بهترین بازیکن جهان در بازی رومیزی Go، جهان را شوکه کرد. (حسابیس در نوجوانی یک شطرنج باز برنده جایزه بود.) گوگل در سال 2014 شرکت DeepMind را که مقر آن در بریتانیا است خریداری کرد و Hassabis یکی از مدیران ارشد هوش مصنوعی این شرکت است.

با خالقین هوش مصنوعی آشنا شوید از ایلان ماسک تا بیل گیتس

جفری هینتون

یکی از اساتید دانشگاه تورنتو، هینتون و دو تن از دانشجویان فارغ التحصیلش، مسئول شبکه های عصبی بودند که یک فناوری اساسی زیربنای این موج هوش مصنوعی است. شبکه های عصبی صنعت فناوری را مجذوب خود کردند و گوگل به سرعت موافقت کرد که در سال 2012 به هینتون و خدمه اش 44 میلیون دلار بپردازد تا آنها را به خدمت بگیرند و مایکروسافت و بایدو، یک شرکت فناوری چینی را شکست دهد.

رید هافمن

هافمن، یکی از مدیران سابق PayPal که LinkedIn را تأسیس کرد و به یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر تبدیل شد، در کنار ماسک و تیل، بخشی از گروهی بود که یک میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد.

ابلان ماسک

ماسک که رهبری تسلا را بر عهده دارد و اسپیس ایکس را تأسیس کرده است ، در سال 2015 به ایجاد OpenAI کمک کرد. او مدت هاست که نگران خطرات بالقوه هوش مصنوعی بوده است. در آن زمان، او به دنبال آن بود که OpenAI، یک سازمان غیرانتفاعی را به عنوان وزنه تعادل اخلاقی‌تر برای سایر شرکت‌های فناوری قرار دهد. ماسک پس از اختلاف نظر با آلتمن، OpenAI را در سال 2018 ترک کرد.

ساتیا نادلا

نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در OpenAI را در سال 2019 و امسال رهبری کرد و 13 میلیارد دلار در آن دوره به استارت‌آپ اختصاص داد. مایکروسافت از آن زمان به طور کامل هوش مصنوعی را دنبال کرده است و فناوری OpenAI را در موتور جستجوی Bing و بسیاری از محصولات دیگر خود گنجانده است.

لری پیج

پیج که گوگل را با سرگئی برین تأسیس کرد، مدت‌هاست که طرفدار هوش مصنوعی و مزایای آن بوده است. او برای خرید DeepMind توسط گوگل در سال 2014 فشار آورد. پیج نسبت به دیگران دیدگاه خوشبینانه تری نسبت به هوش مصنوعی دارد و به مدیران سیلیکون ولی می گوید که ربات ها و انسان ها روزی هماهنگ زندگی خواهند کرد.

پیتر تیل

تیل، یک مدیر اجرایی PayPal که تبدیل به سرمایه گذار شد و بیشتر ثروت خود را از سرمایه گذاری اولیه در فیس بوک به دست آورد ، یک سرمایه گذار کلیدی در آزمایشگاه های اولیه هوش مصنوعی بود. او به DeepMind و بعداً OpenAI پول ریخت.

الیزر یودکوفسکی

یودکوفسکی، فیلسوف اینترنتی و محقق خودآموخته هوش مصنوعی، به شکل گیری بیشتر تفکر فلسفی پیرامون این فناوری کمک کرد. او رهبر جامعه‌ای بود که خود را عقل‌گرا یا در سال‌های بعد نوع‌دوستان مؤثر می‌نامیدند و به قدرت هوش مصنوعی اعتقاد داشتند، اما همچنین نگران بودند که این فناوری بتواند مردم را نابود کند. یودکوفسکی میزبان کنفرانس سالانه ای (با تامین مالی Thiel) در مورد هوش مصنوعی بود، جایی که Hassabis با Thiel ملاقات کرد و از DeepMind حمایت کرد.

مارک زاکربرگ

زاکربرگ، مدیر عامل متا که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ است، حداقل یک دهه است که برای هوش مصنوعی تلاش کرده است. با درک قدرت این فناوری، او سعی کرد تا DeepMind را بخرد، قبل از اینکه گوگل پیشنهاد برنده را ارائه دهد. او سپس برای آوردن استعدادهای هوش مصنوعی به فیس بوک اقدام به استخدام شد.

خرید هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا