هوش مصنوعی
موضوعات داغ

هوش مصنوعی که زمان مرگ شمارا پیش بینی می کند!

هوش مصنوعی را تصور کنید که می تواند زمان مرگ شما را فقط با نگاه کردن به جزئیات کلیدی زندگی خود پیش بینی کند. این «doom calculator» اکنون به لطف تحقیقات جدید هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل شده است. اما آیا این فناوری جعبه پاندورا است که باید از باز کردن آن اجتناب کنیم؟

محققان دانمارکی و ایالات متحده یک سیستم هوش مصنوعی به نام life2vec ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با دقت بیش از 75 درصد پیش‌بینی کند که آیا فردی در عرض چهار سال می‌میرد. هوش مصنوعی داده‌های مربوط به سن، سلامت، شغل، درآمد و سایر عوامل را برای بیش از 6 میلیون دانمارکی جمع‌آوری کرد. طبق این مقاله تحقیقاتی، جملاتی درباره رویدادهای زندگی به آن داده شد ، مانند “در سپتامبر 2012، فرانسیسکو 20000 کرون دانمارک به عنوان نگهبان در قلعه ای در السینور دریافت کرد.”

Sune Lehmann، نویسنده اصلی مطالعه دسامبر 2023 با عنوان استفاده از توالی وقایع زندگی ، گفت: ما از فناوری پشت ChatGPT (چیزی به نام مدل‌های ترانسفورماتور) برای تجزیه و تحلیل زندگی انسان‌ها با نمایش هر فرد به عنوان توالی رویدادهایی که در زندگی آنها اتفاق می‌افتد استفاده می‌کنیم. برای پیش‌بینی زندگی انسان‌ها، به نیویورک پست گفت .

محققان جمعیت مختلط شش میلیون دانمارکی را که از نظر جنسیت و سن متفاوت بودند بین سال‌های 2008 تا 2020 بررسی کردند. سپس از سیستم هوش مصنوعی برای یافتن اینکه کدام افراد حداقل چهار سال پس از اول ژانویه 2016 زندگی می‌کنند، استفاده کردند.

در این گزارش آمده است: «مقیاس مجموعه داده‌های ما به ما اجازه می‌دهد تا نمایش‌هایی در سطح توالی از مسیرهای زندگی فردی انسان بسازیم، که جزئیات نحوه حرکت هر فرد در زمان را نشان می‌دهد. ما می‌توانیم مشاهده کنیم که زندگی فردی در فضایی از انواع رویدادها چگونه تکامل می‌یابد (اطلاعات مربوط به حمله قلبی با افزایش حقوق یا اطلاعات مربوط به جابه‌جایی از شهری به روستایی ترکیب می‌شود).

با گذشت زمان، هوش مصنوعی در ساختن «مسیرهای زندگی» کامل برای افراد با میزان دقت 78 درصد مهارت پیدا کرد. محققان تاریخ انقضای پیش‌بینی‌شده‌شان را به شرکت‌کنندگان نگفتند، اما معتقدند این “بسیار غیرمسئولانه خواهد بود”.

ویژگی های خاصی مانند بیماری روانی، مرد بودن و داشتن یک شغل ماهر با مرگ زودهنگام مرتبط بود. نقش های رهبری و دستمزد بالاتر با عمر طولانی تر ارتباط دارد. فراتر از مرگ و میر، هوش مصنوعی همچنین می تواند شخصیت ها و تصمیمات مهم زندگی را پیش بینی کند.

Lehmann همچنین پیشنهاد می‌کند که life2vec می‌تواند به تعیین عواملی کمک کند که ممکن است به ما کمک کنند طولانی‌تر زندگی کنیم، اگرچه او اعتراف کرد که آنها «در این مورد عمیق‌تر نبوده‌اند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا