بانک و بیمه و بورس

قرض‌ الحسنه اموال: فرصتی برای فعال سازی دارایی های راکد

دکتر مصطفی پرتوافکنان، عضو هیات مدیره بانک سپه، در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی ایده نوینی را برای وام قرض‌الحسنه اموال (منقول و غیرمنقول) در راستای حمایت از جهش تولید ارائه کرد. این طرح به منظور کمک به افراد توانمند اما بدون امکانات اجرایی، توسعه و راه‌اندازی شد.

در این همایش که با حضور کارشناسان بانکی، اساتید دانشگاه و دانشجویان حوزه اقتصاد و بانکداری برگزار شد، دکتر پرتوافکنان به بررسی مقاله‌ای با عنوان “آسیب‌شناسی و بالفعل‌سازی ظرفیت‌های قرض‌الحسنه” پرداخت. او پیشنهاد داد که به جای محدود کردن وام قرض‌الحسنه به وجه نقد، از دارایی‌های منقول و غیرمنقول نیز برای تأمین نیازهای تولید و اشتغال‌زایی استفاده شود.

پوشش نیازمندی‌های کارآفرینان با وام قرض‌الحسنه اموال

دکتر پرتوافکنان با استناد به بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی اظهار داشت: افزایش قیمت تجهیزات و عدم دسترسی به منابع کافی، نیاز به سازوکاری جدید برای پوشش این چالش‌ها دارد. او پیشنهاد داد که با استفاده از ظرفیت گسترده عقد قرض، به کارآفرینان اموالی مانند زمین، مسکن، ماشین‌آلات و تجهیزات از طریق بانک‌ها یا نهادهای مدیریت قرض‌الحسنه اموال اختصاص یابد.

او افزود که این طرح امکان فعال‌سازی دارایی‌های راکد را فراهم می‌کند و فرصتی مناسب برای بانک‌ها، دولت و افراد حقیقی و حقوقی است تا با همکاری یکدیگر، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و جهش تولید در کشور باشند.

این پژوهش از طریق مدل داده‌بنیاد و با تحلیل ۱۳۵ مفهوم از مطالعات نظری و تجربی داخلی و خارجی طراحی شده و به زودی توسط موسسه عالی آموزش بانکداری منتشر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا