خودرو

خیزش دلار خودرو را گران می کند؟

به گفته یکی از کارشناسان خودرو، با ورود دلار به کانال 60 هزارتومان، باید انتظار افزایش 20 درصدی قیمت خودرو داشت.

بابک صدرایی درباره تاثیر افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته بر قیمت خودرو اظهار داشت: دلار مهم‌ترین عاملی بوده که بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و در بسیاری از مواقع قیمت خودرو جلوتر از قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بسیاری از خودروها همواره در بازار با نرخ کنونی دلار قیمت‌گذاری نشده بلکه با احتساب قیمتی بالاتر از قیمت فعلی دلار نرخ‌گذاری شده و این امر در مورد خودروهای وارداتی دست دوم رایج‌تر است.

او افزود: بر این اساس اگر جریان کنونی که در افزایش قیمت دلار شکل گرفته مقطعی نباشد و دلار به کانال 60 هزار تومان ورود پیدا کند و این افزایش قیمت موقتی، هیجانی و متاثر از رویدادهای اخیر سیاسی نباشد، بدون شک به تناسب افزایش قیمت دلار جهش قیمت خودرو نیز تداوم پیدا خواهد کرد و در آینده نزدیک افزایش 20 درصدی قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت.

افزایش قیمت دلار چه پیامدی دارد؟

خیزش دلار خودرو را گران می کند؟

این کارشناس اضافه کرد: هنوز افکار عمومی بر این باور بوده که جریان کنونی افزایش نرخ دلار موقتی است و به دلیل رویدادهای سیاسی که در منطقه رخ داده، شوکی هیجانی به بازار وارد کرد و در صورت آرام شدن شرایط، دلار کاهش قیمت داشته به نرخ‌های پیشین برمی‌گردد. این تصور نیز وجود دارد که دولت با هدف تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت پاداش و عیدی پایان سال به نوسان‌گیری دلار دست زده و پس از گذر از این بازه زمانی دوباره قیمت دلار را به جریان طبیعی خود بازمی‌گردد.

صدرایی تصریح کرد: اگر این گمان‌ها درست نباشد و رشد قیمت دلار تا یک ماه دیگر نیز ادامه پیدا کند، علاوه بر بازار خودرو که اکنون نیز جهش قیمت‌ها را تجربه می‌کند، شرکت‌های خودروساز به ویژه سازندگان خودروهای مونتاژی نیز قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند. هرچند ممکن است قیمت خودروهای ساخت دو خودروساز بزرگ کشور به صورت دستوری ثابت نگه داشته شود، اما این دستوری شدن نه تنها به کاهش قیمت در بازار کمک نکرده بلکه گرانی خودرو در بازار را شدت می‌بخشد، چرا که با قیمت دستوری توزیع خودرو نامناسب می‌شود.

خودروسازان با عرضه موجب کنترل قیمت می شوند

وی میانگین افزایش فعلی ارزش خودرو را در بازار در پی گرانی دلار 15 درصد برآورد کرد و اضافه نمود: در همین حال خودروهایی که عرضه آن‌ها کمتر است افزایش قیمت بیشتر و انواعی که عرضه آن‌ها بیشتر است افزایش قیمت کمتری را تجربه می‌کنند.

صدرایی بیان کرد: عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی تنها عاملی بوده که می‌تواند در ماه‌های پیش رو شیب افزایش قیمت خودرو را کاهش دهد.

او در رابطه با واردات خودرو افزود: با توجه به اینکه خبری از واردات نیست و 7000 خودرویی هم گفته شده بود به کشور وارد شده‌ هنوز حتی پلاک نشدند، دولت نیز وعده‌ای که برای واردات 100 هزار خودرو داده بود را عملی نکرده و تنها 5 تا 6 درصد از تعداد موعود وارد شد؛ بنابراین‌ می‌توان واردات خودرو را پروژه‌ای شکست خورده به حساب آورد.

وی در نهایت گفته: در شرایط افزایش قیمت دلار به طور معمول کسی به دلیل نگرانی از متضرر شدن حاضر به فروش خودرو نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا