بازی و سرگرمی

PS5 Pro : آنچه تاکنون درباره این کنسول محصول سونی می دانیم

در 15 نوامبر 2013، سونی پلی استیشن 4 را راه اندازی کرد. سه سال بعد، تقریباً به همان روز، سونی نسخه ارتقا یافته ای را به نام پلی استیشن 4 پرو عرضه کرد. در همین حال، پلی استیشن 5 در 12 نوامبر 2020 راه اندازی شد. اگر حساب کنید، به این معنی است که سه سال از عرضه کنسول PS5 می گذرد. آیا این بدان معناست که می توانیم انتظار داشته باشیم که سونی PS5 Pro به زودی عرضه شود؟

PS4 Pro تنها یک تکرار جزئی از PS4 بود. از همان کنترلر استفاده می کرد، بازی های یکسانی را انجام می داد و همه ویژگی های یکسانی داشت. دلیل اصلی وجود آن اجازه دادن به گیم پلی روان تر، پشتیبانی از 4K در بازی های مختلف و چند ارتقای کیفیت زندگی دیگر بود. اگر پلی استیشن 5 پرو وجود داشته باشد، چه چیزی را ارائه می دهد؟

در این مقاله، ما تمام شایعات معتبری را که تاکنون در رابطه با PS5 Pro دیده‌ایم جمع‌آوری کرده‌ایم. ما همچنین لیست علاقه مندی هایی از ویژگی هایی که امیدواریم مشاهده کنیم، جمع آوری کرده ایم، حتی اگر هنوز هیچ مدرکی برای آنها ندیده باشیم.

  • چه زمانی ممکن است بیرون بیاید؟ به احتمال زیاد PS5 Pro در پاییز 2024 وارد بازار خواهد شد.
  • چه ویژگی های جدیدی می تواند داشته باشد؟ شایعه شده است که PS5 Pro دارای APU ارتقا یافته Ryzen با پشتیبانی از گرافیک بهبود یافته و امکان Native 8K است. اما در حال حاضر، همه اینها را با یک دانه نمک مصرف کنید.
  • ممکن است چقدر هزینه داشته باشد؟ ما هنوز نمی دانیم، اگرچه امیدواریم قیمتی در حدود 500 دلار داشته باشیم.

Sony PS5 Pro

آیا PS5 Pro تولید خواهد شده؟

مانند Nintendo Switch Pro افسانه‌ای ، سونی تایید نکرده است که PS5 Pro در راه است یا حتی در دست ساخت است. باور کنید یا نه، سونی نسخه Pro از کنسول بازی خانگی خود را تنها یک بار عرضه کرده است. پلی استیشن اصلی، پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 هرگز مدل های حرفه ای را ندیدند. این بدان معناست که ما روی وجود پلی استیشن 4 پرو با فرض وجود پلی استیشن 5 پرو بسیار حساب می کنیم.

همانطور که گفته شد، شواهد زیادی برای حمایت از PS5 Pro وجود دارد که احتمالاً اتفاق می افتد.

مدیر عامل Take-Two Interactive – استودیوی پشت فرنچایز Grand Theft Auto – در این مورد صحبت کرد و گفت که فکر می کند یک PS5 Pro اتفاق خواهد افتاد . در همین حال، افشاگر تام هندرسون گفت، با 100 درصد اطمینان، پلی استیشن 5 پرو  در حال حاضر در حال توسعه است . زمانی که افشاگران و مدیران عامل صنعت بازی با هم موافق باشند، به نظر می رسد که به زودی شاهد یک سونی پلی استیشن 5 پرو خواهیم بود.

ما همچنین نام رمز فرضی دستگاه را مشاهده کرده ایم: Trinity. این بدون شک اشاره ای به مجموعه فیلم های ماتریکس است. پیش از این، سونی از نام‌های رمزی با مضمون ماتریکس، مانند پلی‌استیشن 4 پرو (نئو) و پلی‌استیشن وی آر (مورفیوس) استفاده می‌کرد.

اخیراً، اطلاعات فاش شده از Im A Hero Too ادعا می کند که Square و Sega هر دو دارای Devkit های جدید PS5 هستند. بسیار منطقی است که باور کنیم این تاییدیه بیشتر PS5 Pro در راه خود در سال 2024 است.

 

احتمال عرضه PS5 Pro چه زمانی است؟

از آنجایی که سونی وجود PS5 Pro را تایید نکرده است، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم چه زمانی عرضه خواهد شد. بر اساس چرخه راه‌اندازی سری پلی‌استیشن 4، فرض می‌کردیم که آن را در نوامبر 2023 ببینیم. عرضه در اوایل نوامبر 2023 به سونی این امکان را می‌داد تا از فصل خرید پردرآمد تعطیلات استفاده کند. همچنین، نوامبر زمانی است که سونی اکثر کنسول های اخیر خود را عرضه کرد.

به عنوان مثال، در نوامبر 2023، سونی تایید کرد که کنسول PS5 جدید را عرضه خواهد کرد. اگرچه به راحتی می توان آن را پلی استیشن 5 اسلیم نامید ، اما سونی آن را اینگونه نمی نامد. در هر صورت، دو نسخه کنسول کمی کاهش یافته اند، فضای ذخیره سازی به 1 ترابایت ارتقا یافته است، درایو دیسک اکنون یک لوازم جانبی ماژولار است و نسخه دیجیتال 50 دلار قیمت دارد. با کاهش موجودی، این طرح‌های جدید جایگزین طرح‌های اصلی خواهند شد.

با توجه به اینکه سونی این کنسول های به روز شده را روانه بازار کرد، تقریباً به طور قطع باید تا سال 2024 منتظر بمانیم تا PS5 Pro را ببینیم – اگر حتی در راه است. یکی از افشاگران، در توییتی که از آن زمان حذف شد ، گفت که PS5 Pro و نسل دوم Nintendo Switch احتمالاً تقریباً در همان زمان عرضه خواهند شد. نینتندو تایید کرده است که در سال 2023 سخت افزار جدید سوییچ را عرضه نخواهد کرد، که به معنای عرضه کنسول های جدید سونی و نینتندو در سال 2024 است.

به همین ترتیب، Key To Gaming می‌گوید که اطلاعات داخلی دارد که نشان می‌دهد کیت‌های نمایشی برای توسعه‌دهندگان تنها تا نوامبر سال جاری به طور کامل عرضه خواهند شد. این شواهد دیگری است که نشان می دهد احتمالاً تا اواخر سال 2024 چیزی مرتبط با PS5 Pro نخواهیم دید.

به طور خلاصه، ما انتظار داریم که PlayStation 5 Pro در پاییز 2024 عرضه شود. ممکن است زودتر باشد، اما بعید است.

Sony PS5 Pro

PS5 Pro چه ویژگی ها و مشخصاتی می تواند داشته باشد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، ویژگی ستاره پلی استیشن 4 پرو پشتیبانی از 4K بود. همانطور که امروز وجود دارد، پلی استیشن 5 در حال حاضر از 4K در مجموعه عظیمی از عناوین پشتیبانی می کند. از نظر فنی، حتی از 8K نیز پشتیبانی می کند. با این حال، پشتیبانی از 8K فقط به یک بازی محدود می شود – و این بازی چندان محبوب نیست. این امکان وجود دارد که PlayStation 5 Pro بتواند به صورت بومی 8K در عناوین بیشتری یا حتی ارتقاء 8K در بازی هایی که به طور بومی آن وضوح را ندارند، پشتیبانی کند.

این امر مستلزم ارتقاء سخت افزار است. PS5 بر روی یک پردازنده سفارشی مبتنی بر ساخت AMD Zen 2 همراه با یک GPU سفارشی RDNA 2 اجرا می شود. یک نظریه که از RedGamingTech در یوتیوب سرچشمه می گیرد، این است که پلی استیشن جدید می تواند یک APU جدید Ryzen داشته باشد که همچنین به طور قابل توجهی سفارشی می شود.

بعداً، در دسامبر 2023، مجموعه کاملی از مشخصات این پردازنده فرضی فاش شد. ظاهراً این پردازنده با نام رمز “viola” عرضه می شود و همچنان بر اساس معماری AMD Zen 2 است. این منطقی است زیرا PS5 Pro با داشتن یک پردازنده کاملاً جدید، آن را بیشتر شبیه PS6 می کند، بنابراین جای تعجب نیست. بقیه مشخصات فاش شده را در زیر بررسی کنید:

PS5 Pro

بر اساس این نشت، سونی پلی استیشن 5 پرو می‌تواند نرخ تازه‌سازی نرم‌تر و پردازش گرافیکی بهتری داشته باشد. بسیاری از بازی های پلی استیشن به شما این امکان را می دهند که گرافیک یا عملکرد را در اولویت قرار دهید. این امکان وجود دارد که سونی بتواند بیشتر به این موضوع متمایل شود، با PS5 Pro که می‌تواند گیم‌پلی 120 فریم بر ثانیه را با وضوح بالاتر یا گرافیک ثابت 4K با نرخ تازه‌سازی متغیر انجام دهد.

چیز دیگری که می تواند شاهد بهبود باشد، ردیابی پرتو است. پلی‌استیشن 5 از ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کند، اما این سیستم به سختی کار می‌کند و نیاز به تغییراتی در عملکرد دارد. یک مدل سطح حرفه ای می تواند از نظر تئوری از ردیابی پرتو به طور موثرتر و در عناوین بیشتر پشتیبانی کند.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که این یک PS6 نخواهد بود. PS5 Pro تکرار بهتری از کنسول فعلی خواهد بود، نه یک جهش وحشیانه به جلو. فقط گیمرهای سختگیر نیاز به ارتقاء از پلی استیشن 5 را احساس می کنند، اما می تواند برای افرادی که هنوز از PS4 استفاده می کنند نیاز باشد.

سرانجام، تام هندرسون، افشاگر قابل اعتماد ، ادعا کرد که سونی به لطف کیت‌های توسعه که در شبکه گسترده‌تری از استودیوها عرضه می‌شود، “انتظار دارد مشخصات کامل در دسامبر 2023 فاش شود”. با ما همراه باشید، زیرا احتمالاً در هفته های آینده چیزهای بیشتری در مورد مشخصات این کنسول خواهیم دانست.

قیمت PS5 Pro ممکن است چقدر باشد؟

تا اکتبر 2023، پلی استیشن 5 دو نسخه داشت: نسخه دیجیتال بدون دیسک با قیمت 399 دلار و نسخه استاندارد مبتنی بر دیسک با قیمت 499 دلار. در نوامبر 2023، نسخه‌های تازه‌شده این کنسول‌ها به قفسه‌های فروشگاه‌ها وارد شدند، نسخه دیجیتال از 399 دلار به 449 دلار رسید و نسخه استاندارد با همان قیمت 499 دلار باقی ماند. می توان فرض کرد که یک مدل سطح حرفه ای باید گرانتر از این دو باشد. با این حال، ممکن است اینطور نباشد.

برای زمینه، پلی استیشن 4 زمانی که در سال 2013 عرضه شد، 399 دلار قیمت داشت. در سپتامبر 2016، پلی استیشن 4 اسلیم فرود آمد و قیمت آن تنها 299 دلار بود. در نوامبر 2016، پلی استیشن 4 پرو با قیمت 399 دلار عرضه شد. بنابراین، سابقه ای وجود دارد که سونی می تواند قیمت پلی استیشن 5 معمولی را کاهش دهد و مدل Pro را با قیمت 499 دلاری که امروز می بینیم عرضه کند.

با این حال، با توجه به اینکه سونی کنسول‌های PS5 جدید را در نوامبر 2023 با قیمت‌های مشابه یا بالاتری که در سال 2020 دیدیم عرضه کرد، ممکن است مدل Pro – اگر حتی عرضه شود – بسیار گران‌تر باشد.

اگرچه ما امیدواریم که پلی استیشن 5 پرو بیش از 500 دلار قیمت نداشته باشد. آخرین باری که سونی با پلی استیشن 3 ارتقایافته 60 گیگابایتی از این حد گذشت، حداقل مورد استقبال قرار نگرفت. با افزایش نرخ تورم، می‌توانستیم آن را تا 550 دلار ببینیم، اما این اتفاق نمی‌افتد.

آیا باید منتظر PS5 Pro باشید؟

پاسخ به این بستگی دارد. در اوایل، تقریباً هیچ انحصاری برای PS5 وجود نداشت، و بیشتر بازی‌ها روی PS4 و PS4 Pro نیز عرضه می‌شدند. اکنون این کمتر صادق است. ما شاهد موارد انحصاری PS5 هستیم. اگر امسال یا اوایل سال آینده بازی‌ای وجود دارد که کاملاً می‌خواهید، باید همین الان یک پلی‌استیشن 5 بگیرید، به‌خصوص اگر هنوز بتوانید مدل اصلی نسخه دیجیتال را با قیمت 399 دلار پیدا کنید.

با این اوصاف، اگر تعداد زیادی از عناوین PS4 (یا کنسول دیگری) دارید و بدش نمی‌آید حداقل تا اواسط سال 2024 منتظر بمانید تا درباره PS5 Pro اطلاعات بیشتری کسب کنید، احتمالاً ارزش انتظار برای برخی را داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا