بازار

آشنایی با مهم‌ ترین مهارت ‌ها برای پرستاران

مهارت‌های پرستاران در عرصه بهداشت و درمان، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بهداشتی هستند. یک پرستار ماهر نه‌تنها باید دانش و مهارت ‌های بالینی قوی داشته باشد، بلکه لازم است به مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی در این شغل نیز توجه شود. یکی از مهم‌ترین مهارت ‌های پرستاری، مهارت ارتباطی است که به پرستاران کمک می‌کند با بیماران، خانواده‌ها و تیم درمانی به بهترین شکل ارتباط برقرار کنند.

همچنین، مهارت در زمینه مدیریت زمان یک جنبه مهم برای بهبود عملکرد پرستاران محسوب می‌شود. با توجه به ماهیت شغل پرستاری، افراد فعال در این حوزه باید توانایی مدیریت زمان را داشته باشند تا بتوانند میان اولویت‌های مختلف تشخیص مراقبت مناسب از بیماران و انجام وظایف گوناگون خود تعادل برقرار کنند. در ادامه، به بررسی مهم‌ترین مهارت‌های نرم و سخت برای پرستاران حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

مهارت‌های نرم در شغل پرستاری

مهارت‌های نرم، مهارت‌های غیر فنی هستند که نحوه تعامل شما با افراد دیگر را شکل می‌دهند. در بررسی مهارت‌ های پرستاری، نباید اهمیت مهارت‌های نرم را نادیده گرفت. در این شغل، مهارت‌های نرم به عنوان مهارت‌های بسیار مهمی شناخته می‌شوند که نقش بسزایی در ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران و ارتباط مؤثر با آن‌ها دارند.

جهت مشاهده تمام فرصت های شغلی پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی می‌توانید به سایت‌های کاریابی معتبر مراجعه کنید.

پرستاران با بهره‌گیری از این مهارت‌ها می‌توانند ارتباط مؤثری با بیماران برقرار کنند و این امر روند بهبودی بیماران را تسهیل می‌کند. داشتن مهارت در گوش دادن فعالانه و مدیریت استرس و احساسات نه‌تنها باعث افزایش رضایت بیماران از روند درمان می‌شود، بلکه بر فرآیند بهبود آن‌ها نیز تأثیرگذار است. در ادامه، لیستی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم در شغل پرستاری آمده است.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی، از مهم‌ترین مهارت‌های پرستاران حرفه‌ای هستند. پرستاران به عنوان اعضای یک تیم کار کرده و به طور منظم با همکاران خود، پزشکان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این، پرستاران به طور منظم با بیماران و خانواده آن‌ها تعامل دارند.

برای پرستاران ضروری است که مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی مناسبی داشته و شنوندگان خوبی باشند. آن‌ها باید بدانند که چگونه از زبان بدن مثبت و با اعتماد به نفس استفاده کرده و علائم غیرکلامی بیماران را تفسیر کنند.

مهارت‌های رهبری

مهارت رهبری، نوعی از مهارت‌های بین فردی است که همه پرستاران می‌توانند از داشتن آن بهره ببرند، خواه عنوان شغلی مرتبط با مدیریت داشته باشند یا خیر. همچنین، آن‌ها باید تیم خود را با نشان دادن اخلاق کاری و تعهد به توسعه حرفه‌ای مستمر رهبری کنند.

اگر می‌خواهید نقشی مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان داشته باشید، این مهارت‌های رهبری بسیار مهم خواهند بود. مدیران پرستاری در حین انجام وظایف عمدتاً اداری و مدیریتی خود به مهارت‌های رهبری و مدیریتی قوی نیاز دارند.

تفکر انتقادی

به عنوان یک پرستار، حتماً می‌دانید که بخش عمده‌ای از شغل شما شامل ارزیابی یک موقعیت و سپس به کار‌گیری دانش خود برای ایجاد یک رویکرد بالینی مناسب است. انجام این کار، نشان‌دهنده داشتن مهارت در زمینه تفکر انتقادی است. مهارت تفکر انتقادی و حل مسأله با داشتن ذهنی باز به ایجاد نتایج مثبت کمک می‌کنند.

اخلاق حرفه‌ای

به عنوان یک پرستار، ممکن است که به دلیل امکان کمک به افراد و ایجاد تغییرات مثبتی در جامعه جذب حوزه بهداشت و درمان شده باشید. پرستاران باید تعهد داشته باشند که منافع بیماران را در اولویت قرار دهند. اخلاق حرفه‌ای در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

سازگاری

محیط کاری در یک بیمارستان یا سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی اغلب غیر قابل پیش‌بینی است. پرستاران معمولاً در هر شیفت مسئولیت ارزیابی وضعیت و رسیدگی به چندین بیمار را برعهده دارند و ممکن است که وضعیت سلامت هر یک از این بیماران در هر لحظه دچار تغییرات ناگهانی شود. همچنین، امکان تغییر برنامه زمانبندی واحد هم وجود دارد.

به طور کلی، پرستاران حرفه‌ای می‌توانند از سازگاری و انعطاف‌پذیری با مهارت‌های مدیریت زمان و انعطاف‌پذیری عاطفی بهره‌مند شوند.

مهارت‌های سخت مورد نیاز در زمینه پرستاری

مهارت‌های سخت، مهارت‌های تخصصی هستند که می‌توان آن‌ها را مستقیماً به دانشجویان پرستاری آموزش داد. مهارت‌های سخت پرستاران را می‌توان به دسته‌های مختلفی از جمله مهارت‌های پزشکی، فنی و فیزیکی تقسیم‌بندی کرد.

یکی از مهارت‌های سخت مهم در شغل پرستاری، داشتن دانش کافی در زمینه تشخیص بیماری‌ها و درمان‌های مناسب است. پرستاران باید دارای دانش در زمینه علوم پزشکی باشند تا بتوانند نشانه‌های بیماری‌های مختلف را تشخیص داده و به‌موقع واکنش نشان دهند. مهارت در انجام وظایفی مانند اندازه‌گیری فشار خون، تزریقات و… نیز جزء این دسته از مهارت‌ها محسوب می‌شوند. در ضمن، پرستاران باید دارای قدرت فیزیکی کافی برای انجام وظایف روزمره خود باشند.

در ادامه، به بررسی مهارت‌های سخت مورد نیاز در شغل پرستاری می‌پردازیم.

سواد رایانه‌ای

اگرچه پرستاران به اندازه برنامه‌نویسان نیاز به مهارت‌هایی در زمینه کار با تکنولوژی و فناوری ندارند، اما داشتن سواد رایانه‌ای و سازگاری با استفاده از فناوری‌های جدید در این شغل دارای اهمیت است.

پرستاران باید از تجهیزات پزشکی پیشرفته برای مراقبت از بیماران و از سیستم‌های نرم‌افزاری جهت به‌روزرسانی پرونده الکترونیک سلامت بیماران (EHR) استفاده کنند. نرم‌افزار مورد استفاده پرستاران می‌تواند از بیمارستانی به بیمارستان دیگر متفاوت باشد، بنابراین مهم است که شما به عنوان یک پرستار بتوانید با فناوری‌های مختلفی سازگار شوید.

مهارت‌های ایمنی

بیماران به بیمارستان مراجعه می‌کنند تا از آسیب‌ها و بیماری‌ها بهبود یابند؛ اما همانطور که پرستاران اطلاع دارند، ممکن است که بیماران در محیط بیمارستانی با مشکلات جدیدی در وضعیت سلامتی خود رو به رو شوند. عفونت‌های بیمارستانی (HAIs) و آسیب‌های ناشی از حوادثی مانند افتادن می‌توانند بهبود بیمار را به تأخیر بیندازند.

قطعاً مهارت‌های ایمنی از مهم‌ترین مهارت‌های سخت مورد نیاز برای یک پرستار هستند. این مهارت‌ها در موارد زیر اهمیت زیادی دارند:

  • کاهش خطر خطا و حساسیت دارویی هنگام تجویز دارو
  • کمک به بیماران برای جلوگیری از افتادن و بروز سایر سوانح در بیمارستان
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت بیمارستانی با پیروی از پروتکل‌ها
  • آموزش به بیماران و خانواده آن‌ها در مورد پروتکل‌های ایمنی مراقبتی در خانه

آموزش به بیمار و خانواده او

پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نقش‌های متفاوتی دارند و یکی از آن‌ها ارائه آموزش است. اگرچه ممکن است که آموزش به بیمار و خانواده او به عنوان یک مهارت نرم به نظر برسد، زیرا شامل مهارت‌های ارتباطی است؛ اما در واقع یک مهارت سخت در نظر گرفته می‌شود. چراکه پرستاران برای انجام این وظیفه نیاز به دانش پزشکی دارند. برای این که تشخیص و روند درمان را به بیمار توضیح دهید، باید خودتان پروسه درمانی را کاملاً درک کرده باشید.

لازم است که پرستاران آموزش‌های خود را متناسب با سطح درک بیماران و خانواده‌شان تنظیم کنند. ممکن است که برخی از بیماران پیش‌زمینه‌ای مشابه در حوزه درمان داشته باشند، در حالی که برخی دیگر در درک مفاهیم اساسی مشکل دارند. چند نمونه از آموزش به بیمار و خانواده او عبارت‌اند از:

  • کمک به بیماران در درک بیماری یا آسیب‌دیدگی
  • صحبت در مورد گزینه‌های مختلف درمانی و مزایای بالقوه و عوارض جانبی هر کدام
  • توضیح گزینه‌های مدیریت درد بیمار و نحوه استفاده ایمن از آن‌ها
  • صحبت در مورد نسخه‌ها و ارائه نکاتی برای مصرف ایمن دارو در خانه
  • توضیح چگونگی کاهش خطر ابتلا به عفونت
  • صحبت در مورد عوارض احتمالی

روش‌های تقویت مهارت‌های پرستاران

برای تقویت مهارت‌های پرستاران، در ابتدا لازم است که افراد فعال در این حوزه در مورد آخرین پیشرفت‌های علم پزشکی و مفاهیم به‌روز دنیای پرستاری آگاهی داشته باشند. مشارکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با مراقبت از بیماران و استفاده از تجهیزات پزشکی می‌تواند به پرستاران کمک کند تا هنگام مواجهه با وظایف پیچیده پرستاری، با مهارت و اطمینان عمل کنند. همچنین، شرکت در کارگاه‌ها و آموزش‌های عملی، فرصتی مناسب برای تقویت مهارت‌های عملی و تجربی پرستار‌ها فراهم می‌کند.

خواندن کتاب‌های مرجع، مانند کتاب اصول و فنون پرستاری پوتروپری برای پرستاران اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا این منابع به آن‌ها این امکان را می‌دهند که به‌روزترین و جامع‌ترین اطلاعات علمی در زمینه پرستاری را به دست آورند. کتب مرجع با ارائه آخرین روش‌ها و دستورالعمل‌ها به پرستاران کمک می‌کنند تا مهارت‌ها و دانش خود را گسترش دهند. برخی از کتاب‌های معتبر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • اصول و مهارت‌ های پرستاری تیلور
  • اصول و مهارت ‌های پرستاری پوتر و پری
  • اصول و مهارت‌ های پرستاری بابک روزبهان

جمع‌بندی

برای پرستاران، داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها اهمیت زیادی دارد تا افراد فعال در این حوزه بتوانند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهند. یکی از مهم‌ترین مهارت ‌های پرستاری، توانایی برقراری ارتباط مؤثر با بیماران و خانواده‌هایشان است. پرستاران باید دارای مهارت‌های گوش دادن فعالانه و ارائه اطلاعات به زبان ساده باشند تا بتوانند نیاز‌های بیماران را به‌ خوبی درک کرده و به آن‌ها کمک کنند. همچنین، توانایی مدیریت استرس و زمان بسیار مهم است تا پرستاران چالش‌های روزمره و شرایط کاری فشرده خود را مدیریت کنند.

در کنار این موارد، مهارت‌های تخصصی و سخت نیز اهمیت زیادی دارند. توانایی تشخیص سریع و صحیح علائم بیماری، داشتن مهارت در انجام اقدامات پزشکی و دانش کامل در زمینه‌های مراقبت از بیمار، تغذیه و داروشناسی از جمله مهارت‌های تخصصی پراهمیت در این شغل هستند. لازم است که پرستاران به خوبی با این مهارت‌ها آشنا باشند و برای موفقیت در این حوزه روی تقویت مهارت‌های نرم و سخت خود تمرکز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا