بازار

عکس جنین در سونوگرافی ماهانه

شاید برای افرادی که در سال های بسیار دور زندگی می‌کردند تصور اینکه بتوانند تصویری از نوزاد درون شکم مادر را ببینند، غیر ممکن به نظر می‌رسید. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی با استفاده از دستگاه سونوگرافی، مادران می‌توانند تصویر جنین را در شکم خود ببینند و مراحل رشد آن را متوجه شوند که یکی از هیجان انگیزترین اتفاق‌ها در دوران بارداری است. لذا ضمن بهره‌گیری از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته سونوگرافی، با استفاده از ژل سونوگرافی ، کیفیت و وضوح تصاویر را افزایش می‌دهند و بدین ترتیب می‌توان تصویر شفاف‌تری را از جنین مشاهده کرد. ما در این مقاله ما می‌خواهیم در رابطه با عکس جنین در سونوگرافی ماهانه صحبت کنیم. پس لطفاً ما را تا انتها همراهی بفرمایید.

عکس جنین در سونوگرافی ماه اول

در اولین ماه بارداری عملاً اتفاق خاصی نمی‌افتد و بدن مادر برای تخمک گذاری و لانه گزینی آماده می‌شود. از میان میلیون‌ها اسپرم یک اسپرم وارد تخمک شده و اولین گام برای شکل گرفتن نوزاد ایجاد می‌شود. اگر همه شرایط خوب پیش برود، تبدیل به سلول دیگر می‌شود تا نهایتاً وارد لوله فالوپ شده و رشد خود را آغاز می‌کند. در هفته سوم لقاح صورت گرفته است و نطفه اولیه درست مانند یک توپ است؛ اما در ابعاد میکروسکوپی که حاوی صدها سلول است و فرایند لانه گزینی در این هفته انجام می‌شود. همچنین هورمون‌های HCG این پیام را به تخمدان‌ها می‌دهند که دیگر نیازی به آزاد کردن تخمک ندارند. در هفته چهارم بارداری این توپ کوچک به اندازه یک دانه خشخاش شده است و شما در این هفته اگر از تست بی بی چک استفاده کنید جواب آن مثبت خواهد.

عکس جنین در سونوگرافی ماه دوم

در هفته پنجم در ماه دوم جنین شما تقریباً شبیه یک بچه قورباغه کوچک است و اگر به سونوگرافی مراجعه کنید؛ چشم، گوش، بینی و دهان او در حال شکل‌گیری است و اندازه جنین به قدر یک دانه عدس می‌باشد. در هفته ششم تقریباً اندازه جنین شما نسبت به هفته قبل دو برابر می‌شود، اما در تصاویر هنوز دم روی بدنش وجود دارد و باقی مانده است. اندازه جنین در هفته هفتم به قدر یک زغال اخته است. در هفته هشتم با وجود اینکه جنین کوچک است، اما در تصاویر سونوگرافی حرکات آن مشخص می‌باشد. البته شما آن را احساس نمی‌کنید. در هفته هشتم جنین به اندازه یک دانه لوبیا است.

عکس جنین در سونوگرافی ماه سوم

در اولین هفته سوم بارداری یعنی هفته نهم تقریبا می‌توانیم بگوییم همه اندام‌های اصلی جنین سر جای خود مستقر هستند تا با گذشت زمان تکامل پیدا کنند. دم رویانی ناپدید شده است و جنین در حال وزن گیری است. در این هفته اندازه جنین به قدری یک حبه انگور است. در هفته دهم بدن جنین کاملاً شبیه یک انسان بسیار کوچک است؛ اما پوست او هنوز شفاف نشده است. در تصاویر سونوگرافی این هفته جنین به اندازه یک پرتقال کوچک است و اما در هفته یازدهم جنین می‌تواند خود را خم و راست کند و یا حتی سکسکه کند. اندازه جنین در هفته یازدهم قد یک دانه انجیر است. در هفته دوازدهم طبق تصاویر سونوگرافی، انگشتان پای جنین دیده می‌شود و مکیدن انگشتان دست آغاز می‌شود. در این هفته جنین به اندازه یک لیمو ترش سبز است.

عکس جنین در سونوگرافی ماه چهارم

در ماه چهارم شما سه ماهه اول را گذرانده‌اید و خطر سقط جنین برایتان به شدت کاهش یافته است. در این ماه مکیدن انگشت دست جنین در تصاویر سونوگرافی کاملاً مشخص است. با گذشت زمان در هفته بعدی احتمالاً با انجام سونوگرافی، جنسیت جنین تشخیص داده خواهد شد. معمولاً در هفته پانزدهم و شانزدهم بارداری، بانوان برای اطلاع از جنسیت نوزاد خود سونوگرافی را انجام می‌دهند. در این ماه موهای سر جنین هنوز ظاهر نشده است. در ماه چهارم بارداری جنین به اندازه یک آووکادو است.

عکس جنین در سونوگرافی ماه پنجم

در اوایل ماه پنجم جنین می‌تواند استخوان‌ها و مفاصل خود را تکان دهند و به اندازه یک دانه شلغم شده است. در این هفته مادر می‌تواند حرکات جنین را حس کند؛ زیرا تکامل بیشتری پیدا کرده است. طبق تصاویری که در کاغذ سونوگرافی قابل رویت است، جنین در پایان ماه پنجم شبیه به یک موز شده است. در این ماه جنین کاملا قدرت بلعیدن را پیدا می‌کند و می‌تواند همه صداها را بشنود و حواس ششگانه او نیز تکامل یافته است. پس مادران می‌توانند در هفته‌های ماه پنجم بارداری با نوزاد خود حرف بزنند و برایش قصه یا شعر بخوانند.

عکس جنین در سونوگرافی ماهانه

عکس جنین در سونوگرافی ماه ششم

مطمئناً اگر در این ماه به سونوگرافی مراجعه کنید از دیدن تصاویر نوزاد خود لذت می‌برید؛ زیرا نسبت به ماه‌های قبل بزرگتر شده است و برخی از اعضای بدن او که روی کاغذ سونوگرافی چاپ می شود با وضوح بیشتری دیده می‌شود. همچنین در این ماه جنین قدرت بدنی زیادی پیدا کرده است و ضربات محکم‌تری را به شکم مادر وارد می‌کند تا جایی که ممکن است کم شدن میزان این ضربه‌ها، خطرناک باشد. جالب است بدانید در تصاویر سونوگرافی در ماه ششم ابروها و لب‌های جنین کاملاً قابل مشاهده است. قامت او از حالت خمیده خارج شده است و همه اجزای بدنش به خوبی رشد کرده‌اند. در اواخر هفت ماه ششم بارداری جنین شما شبیه یک کاکل ذرت است.

عکس جنین در سونوگرافی ماه هفتم

در این ماه چین و چروک‌های روی پوست او کم خواهد شد. موهای سر نمایان شده و جنین قادر به انجام عمل دم و بازدم است. جالب است بدانید که در این ماه کودک بر اساس جدول زمانی مشخصی می‌خوابد و بیدار می‌شود؛ زیرا مغزش کاملاً فعال است و ریه‌های او به طور کامل شکل گرفته‌اند. در تصاویر سونوگرافی مشخص است که جنین می‌تواند چشم‌هایش را باز کند. در پایان این ماه جنین به اندازه یک بادمجان است.

عکس جنین در سونوگرافی ماه هشتم

در اوایل این هفته اندازه جنین شبیه به نوعی خربزه شده است و سر جنین به طور کامل شکل گرفته است. همه عضلات و ریه‌های او کاملاً آماده هستند و می‌توانند خارج از رحم عملکرد خوبی داشته باشند. با توجه به اینکه در این ماه جنین رشد محسوسی داشته است و مایع آمنیوتیک نیز اطراف او را فرا گرفته است، ممکن است احساس کند به فضای بیشتری نیاز دارد. در واقع از ماه هفتم به بعد با بزرگ شدن جنین مادر نیز اضافه وزن بیشتری خواهد داشت؛ لذا باید به رژیم غذایی خود دقت کند. در اواخر ماه هفتم بارداری نوزاد شما به اندازه یک گل کلم شده است.

عکس جنین در ماه هشتم بارداری

درست است که جنین رشد و تکامل همه جانبه‌ای داشته است؛ اما همچنان در ماه هشتم استخوان‌های جنین سفت نشده‌اند؛ زیرا برای عبور از کانال زایمان استخوان‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند. در اوایل ماه هشتم جنین اندازه یک آناناس است؛ اما سیستم عصبی او در این هفته کاملاً بالغ شده است. از آنجایی که در اثر شرایط مختلف ممکن است برخی از کودکان در این ماه یعنی زودتر از موعد زایمان به دنیا بیایند، پس به هیچ وجه نگران نباشید؛ زیرا جنین در این ماه آماده به دنیا آمدن بوده و پس از انجام یک سری مراقبت‌های اولیه، می‌تواند به راحتی به زندگی خود ادامه دهد. در ماه هشتم کبد جنین قادر است برخی از مواد را تسویه نماید و در اواخر ماه هشتم بارداری ماده‌ای به نام ورنیکس که وظیفه‌اش محافظت از پوست جنین بوده است، کاملاً از بین می‌رود. در اواخر ماه هشتم بارداری اگر تصویر جنین را در سونوگرافی مشاهده کنید، شبیه به نوعی کاهو است.

عکس جنین در سونوگرافی ماهانه

عکس جنین در ماه نهم بارداری

تبریک می گوییم! شما وارد ماه آخر بارداری شده‌اید و انتظارتان برای دیدن فرزند دلبندتان رو به اتمام است. جنین در این ماه به اندازه یک انسان کوچک است و هنوز هم فرصت دارد تا ریه‌ها و مغز خود را کامل کند. در این ماه او حرکات فیزیکی خود را کامل کرده و چربی‌های زیر پوستش تکامل پیدا می‌کند تا بدین ترتیب دمای بدن او تنظیم گردد و بتواند برای ورود به دنیای جدید آماده شود. در این ماه اندازه جنین به قدر یک هندوانه کوچک می‌شود. اکثر بانوان باردار در هفته چهلم بارداری یعنی آخرین هفته از ماه نهم، فرزند خود را به دنیا می‌آورند. ممکن است در برخی از مواقع تخمک گذاری دیرتر اتفاق افتاده باشد و شما با چند روز تاخیر فرزندتان را به دنیا بیاورید. پس نگران نباشید و بدانید که چنین اتفاقاتی جای نگرانی ندارد. اگر با توجه به تقویم بارداری از موعد زایمانتان دو هفته گذشت، سریعاً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا زایمان بسیار دیرتر از موعد، برای نوزاد عوارضی به دنبال دارد.

سخن پایانی

امروزه دیگر کمتر بانوی بارداری پیدا می‌شود که در حین بارداری به سونوگرافی مراجعه نکند؛ زیرا انواع سونوگرافی‌ها در دوران بارداری برای سلامت جنین و مادر باید انجام شود. در حین انجام سونوگرافی، جنین روی مانیتور دستگاه قابل مشاهده است و می‌توان به کمک رول سونوگرافی آن را روی کاغذ نیز ظاهر کرد. ضمنا با انجام سونوگرافی‌های منظم، پزشک قادر است جنین را مشاهده کرده و در صورت وجود علائم نامتعارف و یا بارداری‌های خارج از رحمی، قادر به صدور هرگونه دستوری است. پس این تکنولوژی بسیار پرکاربرد است‌ و تقریباً تمام مطب‌های زنان و زایمان از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این مطالب صرفاً بر اساس تحقیق و جستجو گردآوری شده است و شما باید برای اطلاعات دقیق‌تر و بررسی‌های بیشتر، با پزشک متخصص مشورت کنید. امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی بوده باشد. در پایان از صبر و توجه شما صمیمانه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

  1. هزینه سونوگرافی تعیین جنسیت جنین چقدر است؟

با توجه به اینکه هر ساله هزینه‌ها و تعرفه‌های مربوط به قیمت سونوگرافی تغییر می‌کند، برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه به تعرفه ۱۴۰۲ وزارت بهداشت که در رابطه با قیمت سونوگرافی مربوط به جنین و نوزاد است، مراجعه نمایید.

  1. چه زمانی پزشک سونوگرافی بارداری را برای بیمار خود تجویز می‌کند؟

معمولاً برای اکثر مادران در سه ماهه اول بارداری سونوگرافی تجویز خواهد شد و در اواسط بارداری نیز سونوگرافی غربالگری توصیه می‌شود.

  1. فرق سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی با سونوگرافی معمولی چیست؟

طبیعتاً در سونوگرافی‌های سه بعدی و چهار بعدی، تصاویر بسیار با کیفیت‌تر و پیشرفته‌تری از جنین نشان داده می‌شود و این نوع سونوگرافی‌ها اخیراً طرفداران زیادی را جذب کرده است. اما توصیه ما به مادران باردار این است که به هیچ وجه چنین سونوگرافی‌هایی را بدون تجویز پزشک متخصص خود انجام ندهند.

  1. آیا انجام سونوگرافی فقط برای دیدن تصویر جنین است؟

در سونوگرافی ضمن دیدن تصاویر جنین و تعیین جنسیت او، پزشک در صورت وجود مشکل یا نقص جسمی آن را تشخیص داده و تصمیمات صحیح را اتخاذ می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا