بازار

راهنمای اتصال میدی کنترلر به کامپیوتر

اگر در حال ساخت یک استودیوی خانگی هستید، باید نحوه اتصال تجهیزات استودیویی به یکدیگر را به‌خوبی بدانید. یکی از مهمترین ابزارهایی که در یک استودیوی خانگی به آن نیاز خواهید داشت، میدی کنترلر یا میدی کیبورد است. اما متأسفانه برخی از آهنگسازان مبتدی نمی‌دانند که چگونه باید این وسیله مهم را به شکلی بهینه به کامپیوتر خود یا دیگر دستگاه‌ها همچون تبلت‌ها یا تلفن‌های همراه متصل کنند.

اگر در حال ساخت یک استودیوی خانگی هستید، باید نحوه اتصال تجهیزات استودیویی به یکدیگر را به‌خوبی بدانید. یکی از مهمترین ابزارهایی که در یک استودیوی خانگی به آن نیاز خواهید داشت، میدی کنترلر یا میدی کیبورد است. اما متأسفانه برخی از آهنگسازان مبتدی نمی‌دانند که چگونه باید این وسیله مهم را به شکلی بهینه به کامپیوتر خود یا دیگر دستگاه‌ها همچون تبلت‌ها یا تلفن‌های همراه متصل کنند.

اگر اتصالات میدی کنترلر خود را بشناسید، وصل کردن آن به یک دستگاه میزبان کاری بسیار آسان است؛ اما در صورتی که اطلاعاتی در مورد انواع اتصالات در این دستگاه‌ها نداشته باشید، در سازگارسازی آنها با کامپیوتر خود کمی سردرگم خواهید شد.

در این مطلب، قصد داریم نحوه اتصال انواع میدی کنترلر به کامپیوتر را با تمام جزئیات به شما آموزش دهیم.

 

انواع اتصالات در میدی کنترلر‌ها

برای اتصال میدی کنترلر خود به کامپیوتر یا یک کارت صدا (آدیو اینترفیس)، باید از برخی از مشخصات فنی آن آگاهی داشته باشید. اولین نکته‌ای که باید در میدی کنترلر خود به آن توجه کنید، نوع پورت یا جک خروجی آن است. پس از دانستن این مشخصه، اتصال میدی کنترلر به کامپیوتر بسیار آسان خواهد بود.

در گذشته، میدی کنترلرها معمولاً یک یا دو روش برای اتصال به دستگاه میزبان را در اختیار کاربر قرار می‌دادند که یکی از آنها ورودی و خروجی MIDI و دیگری، پورت USB بود. برخی از میدی کنترلرهای قدیمی‌تر، تنها پورت‌های MIDI را در خود دارند و برخی از کیبوردهای ارزان‌قیمت‌تر مدرن نیز تنها به یک پورت USB برای اتصال به دستگاه میزبان تجهیز شده‌اند.

اما امروزه، برخی از میدی کنترلرهای مدرن، خصوصاً نمونه‌های قابل حمل این دستگاه، یک راه سوم را نیز برای اتصال به دستگاه میزبان به کاربر ارائه می‌کنند که این راه، اتصال بلوتوثی و بدون نیاز به هیچ‌گونه کابل است. این ابزارهای مهم استودیویی در گذر سالیان به پورت‌های متفاوت دیگری نیز تجهیز شده‌اند که اتصال به روش‌های متفاوت به دستگاه میزبان را در آنها ممکن می‌ساخته است؛ اما در این مطلب، قصد داریم تا تنها به سه نوع از رایج‌ترین اتصالات در میدی کنترلرهای امروزی بپردازیم. این سه روش اتصالی، موارد زیر هستند:

  • پورت USB
  • پورت‌های MIDI
  • اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث

 

پورت‌های MIDI

پورت‌های میدی (MIDI) دو جک 5 پین هستند که معمولاً در بخش پشتی میدی کنترلر به چشم می‌خورند. پورت‌های DIN پنج پین، در گذشته و پیش از دهه هفتاد میلادی، برای اتصال تجهیزات صوتی همچون اسپیکرهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما با پیدایش فناوری MIDI، این جک به‌عنوان پورت استاندارد این فناوری مورد استفاده قرار گرفت.

در حالی که اتصال MIDI، اولین و اصلی‌ترین روش اتصال یک میدی کنترلر به تجهیزات میزبان است، اما این نوع از اتصال، مشکلاتی معدود دارد که باعث می‌شود برخی از افراد، اتصال USB را به آن ترجیح دهند. یکی از این معایب، نیاز به یک دستگاه واسطه میان کامپیوتر و میدی کنترلر است. برای مثال، اگر بخواهید میدی کنترلر خود را از طریق پورت MIDI به کامپیوتر متصل کنید، نیاز به یک کارت صدای استودیویی با اتصالات MIDI خواهید داشت. همچنین اتصال یک میدی کنترلر به هر دستگاه میزبانی از طریق پورت MIDI، نیاز به دو کابل مختلف برای ورودی و خروجی داده خواهد داشت؛ زیرا هر پورت میدی می‌تواند داده را تنها به یک سمت انتقال دهد و برای کارکرد کامل یک میدی کنترلر با انواع دستگاه، نیاز به یک پورت ورودی و یک پورت خروجی جداگانه خواهد بود.

پورت‌های MIDI

پورت USB

اگر میدی کنترلر شما از یک پورت USB برخوردار باشد، اتصال آن به کامپیوتر بسیار آسان خواهد بود. تنها کافیست تا یک کابل USB با پورت‌هایی منطبق با دستگاهتان را به پورت USB تعبیه‌شده در بخش پشتی میدی کنترلر متصل کنید. اکثر کنترلرهای امروزی از پورت USB-C برای اتصال سیمی به دستگاه میزبان استفاده می‌کنند. این پورت، دقیقاً همان پورتی است که در تلفن همراه شما وجود دارد و به همین دلیل، می‌توانید از کابل شارژر گوشی خود نیز برای اتصال این دسته از میدی کنترلرها به کامپیوتر استفاده کنید.

پورت USB، امکان اتصال بسیار آسان یک میدی کنترلر به کامپیوتر، به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به هیچ‌گونه رابط یا کارت صدا را به شما می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این پورت، میدی کنترلر را به دستگاه‌هایی کوچکتر همچون iPad یا تلفن‌های همراه نیز متصل کنید و از آنها در نرم‌افزارهای آهنگسازی موبایلی نیز استفاده کنید.

پورت USB

پورت‌ها و اتصالات موجود در میدی کنترلر

تعداد پورت‌هایی که در بخش پشتی میدی کنترلر شما تعبیه شده است، مسلماً به نوع و مدل آن بستگی دارد. اکثر میدی کنترلرهای قدیمی و برخی از نمونه‌های پیشرفته امروزی، از سه پورت MIDI برخوردارند که یکی از آنها ورودی، یکی دیگر خروجی و دیگری، پورتی موسوم به Thru است که سیگنال میدی را از دستگاه شما عبور می‌دهد.

اما در مقابل، تمامی میدی کنترلرهای مدرن امروزی به یک پورت USB نیز مجهزند که اتصال کنترلر بدون نیاز به یک واسطه را به کامپیوتر و انواع دیگر دستگاه‌های دیجیتال ممکن می‌سازد. برخی دیگر از میدی کنترلرهای مدرن، خصوصاً نمونه‌های قابل حمل این دستگاه، امکان اتصال به‌صورت بی‌سیم و از طریق بلوتوث را نیز به دستگاه میزبان دارند و شما می‌توانید آنها را بدون استفاده از هیچ‌گونه کابل، به کامپیوتر خود متصل کنید.

 

اتصال میدی کیبورد از طریق کابل USB به کامپیوتر

شما می‌توانید تنها با استفاده از یک کابل و حداکثر یک رابط مناسب، میدی کنترلر خود را به کامپیوتر متصل کنید. اما این در صورتی است که میدی کیبورد شما به یک پورت USB مجهز باشد. در غیر این صورت، باید برای اتصال آن به کامپیوتر از طریق USB، از یک کارت صدای استودیویی یا یک رابط USB به MIDI استفاده کنید. یکی از بهترین کارت صداهای موجود در بازار که از اتصالات MIDI نیز پشتیبانی می‌کند، MiniFuse 2 از شرکت فرانسوی آرتوریا (Arturia) است که می‌تواند علاوه بر میزبانی از میدی کنترلر به وسیله پورت‌های میدی خود، کیفیت صدایی عالی، چه در ضبط و چه در پخش را به کاربر ارائه کند. در صورتی که نمی‌خواهید کارت صدایی جدید خریداری کنید نیز می‌توانید از رابط‌ها و مبدل‌های MIDI به USB استفاده کنید. در صورتی که در خرید میدی کنترلر و کارت صدا یا اتصال آنها به کامپیوتر خود نیز سردرگم شده‌اید، می‌توانید با کسب مشاوره از کارشناسان یک فروشگاه معتبر تجهیزات موسیقی همچون گیتار ایران، تصمیمی صحیح در انتخاب تجهیزات بگیرید.

 

وسایل مورد نیاز برای اتصال میدی کنترلر از طریق USB به کامپیوتر

  • یک کابل USB با جک‌هایی سازگار با کامپیوتر و میدی کنترلر شما
  • یک کامپیوتر و یک میدی کیبورد!

 

نحوه اتصال

برای اتصال میدی کنترلر از طریق کابل USB به کامپیوتر، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • یک کابل USB سازگار با میدی کنترلر خود را به پورت USB آن متصل کنید.
  • میدی کنترلر و کامپیوتر خود را به‌صورت همزمان روشن کنید.
  • حال، طرف دیگر کابل USB را که معمولاً به یک کانکتور USB-A منتهی می‌شود، به یکی از پورت‌های USB کامپیوتر خود متصل کنید.
  • در نهایت، نرم‌افزار آهنگسازی یا نرم‌افزار ویژه کنترلر خود را اجرا کنید و از بخش تنظیمات نرم‌افزار، با انتخاب مدل میدی کنترلر خود، آن را برای کار با نرم‌افزار مربوطه برنامه‌ریزی کنید.

 

در نظر داشته باشید در صورتی که میدی کنترلر یا دستگاه میزبان مورد نظر شما از پورت USB برخوردار نیست، به این معنا نیست که نمی‌توانید آنها را به یکدیگر از این طریق متصل کنید. رابط‌ها و مبدل‌های بسیاری وجود دارند که اتصال میدی کنترلر از طریق پورت USB را بدون نیاز به وجود این پورت در یکی از دستگاه‌ها، برای شما ممکن می‌سازند. در ادامه، این روش‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

اتصال میدی کنترلر به کامپیوتر از طریق پورت‌های MIDI

برای اتصال میدی کنترلر به کامپیوتر از طریق پورت‌های MIDI، باید از روش کار این فناوری یا پروتکل اطلاع داشته باشید. در این اتصال، داده تنها به یک جهت انتقال می‌یابد و به همین دلیل، باید از خروجی و ورودی دستگاه به‌صورت همزمان استفاده گردد. به دنبال همین امر، برخلاف اتصالات بلوتوث و USB، تنها یک میدی کنترلر از این طریق امکان اتصال به کامپیوتر شما را دارد.

همانطور که گفته شد، در صورتی که بخواهید یک کنترلر را از طریق پورت‌های MIDI آن به کامپیوتر خود متصل کنید، نیاز به یک مبدل USB به MIDI یا یک کارت صدای استودیویی خواهید داشت. مبدل‌های USB به MIDI، راهی ساده‌تر و آسان‌تر نسبت به کارت صداها برای اتصال میدی کنترلر به کامپیوتر هستند و قیمتی کمتر نیز دارند؛ اما کارت صداهای استودیویی امکاناتی بسیار بیشتر را ارائه می‌کنند که می‌توانند برای آهنگسازی بسیار کاربردی باشند.

 

لوازم مورد نیاز برای اتصال میدی کنترلر به کامپیوتر از طریق MIDI

  • مبدل USB به MIDI یا یک کارت صدای استودیویی
  • تبدیل USB در شرایط ویژه

 

نحوه اتصال

  • کانکتور IN کابل میدی را به پورت out میدی کنترلر متصل کنید و کانکتور out را نیز به پورت in دستگاه.
  • در صورتی که از مبدل میدی به USB برای اتصال استفاده می‌کنید، بخش سوم کابل را به‌صورت مستقیم یا به وسیله یک تبدیل USB به کامپیوتر متصل کنید.
  • در صورتی قصد اتصال دستگاه به کارت صدا را دارید نیز هر یک از کابل‌های MIDI را به خروجی مربوطه متصل کنید. (کابل متصل به پورت IN میدی کنترلر به پورت Out کارت صدا و بالعکس)
  • پس از اینکه اتصال به شکل صحیح صورت گرفت، می‌توانید میدی کنترلر خود را در تنظیمات MIDI نرم‌افزار آهنگسازی برنامه‌ریزی کنید.

 

همانطور که ذکر شد، این نوع از اتصال معمولاً زمانی صورت می‌گیرد که میدی کنترلر شما از پورت USB یا اتصال بی‌سیم برخوردار نیست و می‌خواهید آن را به کامپیوتر متصل کنید.

 

اتصال میدی کنترلر از طریق فناوری بلوتوث به کامپیوتر

تا دهه‌ها، تنها راه اتصال یک میدی کنترلر به کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها، اتصال سیمی از طریق MIDI و بعدها USB بود؛ اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، امکان انتقال داده میدی از طریق فناوری بلوتوث نیز فراهم شده است و اکنون می‌توان کنترلرها را به‌صورت بی‌سیم نیز به کامپیوتر متصل کرد. برای این کار، باید از پشتیبانی هر دو دستگاه از فناوری بلوتوث اطمینان حاصل کنید. اما در صورتی که میدی کنترلر شما از بلوتوث برخوردار نیست نیز می‌توانید با استفاده از یک تبدیل بلوتوثی مناسب، آن را به همین طریق به کامپیوتر وصل کنید.

 

وسایل مورد نیاز

  • میدی کنترلر با پشتیبانی از بلوتوث یا یک دانگل بلوتوثی میدی

 

نحوه اتصال

در صورتی که MIDI کیبورد شما از فناوری بلوتوث برخوردار است، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • بلوتوث میدی کیبورد را با توجه به دفترچه راهنمای آن فعال کنید.
  • بلوتوث را در کامپیوتر خود روشن کنید. در کامپیوترهای مبتنی بر مک، باید به بخش system preference مراجعه کرده و بلوتوث را فعال کنید. در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز نیز بخش تنظیمات بلوتوث در منوی Devices قرار گرفته است.
  • پس از این، در کامپیوتر مک خود به منوی Audio-MIDI Setup بروید و در ویندوز نیز همین عبارت را جستجو کنید.
  • در این بخش، می‌توانید به‌آسانی میدی کنترلر خود را به‌صورت بی‌سیم با کامپیوتر جفت‌سازی کنید.

 

اما اگر میدی کنترلر شما از فناوری بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند و می‌خواهید آن را از طریق مبدل‌ها به کامپیوتر متصل کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • تبدیل بلوتوث را بسته به کانکتور آن، به پورت‌های میدی یا پورت USB میدی کنترلر خود متصل کنید.
  • بلوتوث کامپیوتر را فعال کنید.
  • پس از برقراری اتصال میان کامپیوتر و دانگل، طبق مراحل بالا به منوی تنظیمات میدی کامپیوتر خود مراجعه کنید و از آنجا، میدی کنترلر را با کامپیوتر جفت‌سازی کنید.

 

همانطور که متوجه شدید، میدی کنترلر شما حتی در صورتی که خود از قابلیت بلوتوث برخوردار نباشد نیز می‌تواند با استفاده از یک تبدیل، به‌صورت بی‌سیم به کامپیوتر شما متصل شود. پس اگر دستگاه شما تنها از یک پورت USB و یا پورت MIDI برخوردار است نیز نگران نباشید؛ زیرا می‌توان با استفاده از این دو پورت هم با روش‌هایی متعدد به کامپیوتر متصل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا