بازار

مزایای بارکد، بیشتر از چیزی که می‌پندارید

مدیران و صاحبان کسب و کارها دائماً به دنبال ابزارهایی برای افزایش کارایی عملیاتی خود هستند. یکی از ابزارهایی که به طور مداوم کارایی و بهره وری را در طیف وسیعی از صنایع بهبود می‌بخشد؛ برچسب بارکد است. تقریبا بیش از 50 سال است که از بارکدها برای مؤثرتر کردن فعالیت‌های تجاری در سراسر جهان استفاده می‌شود.

در حال حاضر نیز بسیاری از کسب و کارها روزانه از طیف کامل مزایای بارکدها بهره می‌برند. باید گفت منافعی که چاپ بارکد برای رشد تجارت شما دارد؛ بسیار بیشتر از چیزی است که به آن فکر می‌کنید! به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به انواع بارکدها و مزایای آنها اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

بارکد چیست؟

حتما تاکنون بارها انواع بارکدها را بر روی بسته‌های محصولات در سوپرمارکت ‌ها، فروشگاه‌ های رفاه و سایر خرده فروشی ها دیده‌اید اما بارکد چیست؟

بارکدها برچسب‌هایی هستند که اطلاعات مورد نظر شما را به صورت کد شده بر روی یک سطح فیزیکی قرار می‌دهند. آنها در اصل به کمک الگویی از خطوط موازی با عرض و فاصله های متفاوت انواع داده های عددی یا الفبایی را رمزگذاری می‌کنند. سپس با قرار دادن ابزار خاصی به نام بارکدخوان روی این برچسب ‌ها به راحتی می‌توان اطلاعات‌شان را بازخوانی کرد.

برای درج بارکد بر روی محصولات باید اصول مشخصی را رعایت کنید. به طور مثال اگر قرار است از دو بارکد بر روی یک محصول استفاده شود؛ فاصله بین بارکدها یعنی فاصله از بیرونی ترین نوار یک بارکد تا بیرونی ترین نوار بارکد دیگر باید حداقل 2.5 میلی متر باشد؛ درغیر اینصورت خواندن بارکدها برای اسکنر سخت خواهد شد.

به منظور شناخت بیشتر انواع بارکد و ویژگی های آنها ادامه مطلب را دنبال کنید.

انواع بارکد

انواع بارکد

بارکدها بسیار متنوع هستند. بنابراین اگر می‌خواهید از تمام پتانسیل آنها برای کاهش خطای انسانی، صرفه جویی در منابع، صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره وری کسب و کار خود استفاده کنید؛ در وهله اول باید بهترین نوع بارکد را متناسب با نیازهای خود انتخاب نمایید.

در ادامه انواع بارکد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • بارکد دو بعدی

بارکدهای دو بعدی یا (2D) که امروزه توسط بیشتر خرده فروشی‌ها استفاده می‌شوند؛ نسبت به بارکدهای معمولی خطی پیشرفته‌تر هستند و می‌توانند اطلاعات بیشتری را رمزگذاری کنند. معمولا از آنها برای ذخیره اطلاعاتی از جمله تاریخ انقضا، شماره سریال، قیمت و وزن محصول، نام سازنده و غیره استفاده می‌شود.

ایده اصلی بارکدهای دو بعدی این است که به جای استفاده از نوارهای خطی که هر کدام یک بیت را رمزگذاری می‌کنند، چرا از سیستمی استفاده نکنیم که یک مربع معین را به نقطه یا پیکسل تقسیم می‌کند و هر پیکسل یک بیت را ذخیره کند. به این ترتیب، می‌توان اطلاعات بسیار بیشتری را ذخیره کرد.

  • بارکد سه بعدی

این نوع بارکدها درواقع از همان اصول اولیه بارکدهای خطی و دو بعدی استفاده می‌کنند اما از لحاظ ساختار از سه بعد تشکیل شده‌اند و دارای طول، عرض و ارتفاع هستند. با این وجود فناوری به کار رفته در آنها شبیه بارکد دو بعدی است.

بارکد سه بعدی را می‌توان بر روی محصول حک کرد یا حتی روی سطوح ناهموار اعمال نمود. همچنین از آنجایی که امکان دستکاری کردن این نوع برچسب‌ها وجود ندارد؛ بیشتر صنایع تولیدی از آنها استقبال می‌کنند.

باید انتظار داشته باشیم که بارکدهای سه‌بعدی در سال‌های آینده رواج بیشتری پیدا کنند؛ چراکه به شدت بر کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی شرکت‌های تولیدی صنعتی تأثیر می‌گذارند.

 

  • کیو ار کد

کد QR یا کد پاسخ سریع نیز یک نوع بارکد دوبعدی محسوب می‌‌شود که داده‌ها را به رنگ سیاه و سفید یا مربع‌های متضاد تیره و روشن در یک شبکه رمزگذاری می‌کند. مانند سایر کدهای دو بعدی، کیو ار کد نیز همه جهته بوده و از هر زاویه‌ای قابل خواندن می‌باشد.

اگرچه کیو ار کد اغلب به صورت سیاه و سفید چاپ می شود، اما می‌توان آن را در رنگ های مختلف نیز چاپ کرد، مشروط بر اینکه کنتراست کافی بین سلول‌های تیره و روشن آن وجود داشته باشد.

ساختار برخی از کدهای QR ممکن است پیچیده و فراتر از سایر بارکدها باشد و نسخه‌های مختلف کدهای QR امنیتی قادر هستند مقادیر متفاوتی از اطلاعات را رمزگذاری کنند. این نوع کد علاوه بر دستگاه بارکدخوان QR به راحتی با گوشی‌های هوشمند نیز خوانده شده و به طور مستقیم به وب سایت، شماره تلفن، متن و غیره لینک داده می‌شود.

مزایای چاپ بارکد

مزایای چاپ بارکد

به طور کلی برچسب های بارکد و سیستم‌ های بارکدخوان نقش اساسی در افزایش کارایی سازمان‌ها ایفا می‌کنند. می‌توان از آنها برای جمع‌آوری هر نوع داده‌ای از جمله جزئیات ساخت، نام سازنده، سال تولید و همینطور قیمت و موجودی محصولات استفاده کرد. همچنین به جز ردیابی محصولات در فروشگاه ‌ها، برای کنترل ورود و خروج محموله‌ها به داخل کشور و حتی ردیابی تجهیزات صنایع نیز به کار می‌روند.

در ادامه در خصوص مزایای چاپ بارکد بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • چاپ بارکد روی محصول

بارکدها ابزار فوق العاده‌ای برای مدیریت هزینه ها، کاهش خطاها و به طور کلی کنترل زنجیره تامین هستند. چاپ بارکد روی محصول امکان انتقال و ثبت سریعتر و دقیق تر اطلاعات و جزئیات کالاها را فراهم می‌کند که به نفع مسیر کار و همینطور مشتریان خواهد بود.

علاوه براین بارکدها به ردیابی موجودی محصولات شما به صورت دیجیتال نیز کمک می‌کنند؛ در نتیجه دیگر نیاز نیست به به صورت دستی موجودی محصولات خود را ردیابی کنید یا به بررسی دائمی اینکه آیا محموله ها به موقع به مقصد خود رسیده‌اند یا خیر بپردازید.

  • قرار دادن جزئیات محصول

کارمندان شما با کمک سیستم‌های بارکد خیلی سریع تر و با دقت بیشتری می‌توانند جزئیات هر محصول را ثبت نمایند. این سیستم ها نسبت به زمانی که داده ها به صورت دستی وارد می شدند؛ قطعا کارآمدتر و به صرفه تر هستند.

همچنین می‌توان بارکدها را به گونه ای سفارشی کرد که در صورت نیاز حاوی اطلاعات مرتبط دیگری نیز باشند. از طرفی تمام جزئیات قرار داده شده در بارکدها به سرعت در دسترس هستند. درواقع از آنجایی که این اطلاعات مستقیماً از رایانه مرکزی اسکن می‌شوند، تقریباً بلافاصله برای کاربران قابل نمایش خواهند بود.

  • اطمینان از تقلبی نبودن محصول

با کمک بارکد می‌توان مانند هولوگرام، تصمیمات آگاهانه تری نسبت به خرید یک محصول گرفت؛ چراکه این ابزار می‌تواند برای شناسایی اصل یا تقلبی بودن محصولات نیز مورد استفاده قرار بگیرد. درواقع هنگامی که مصرف کننده برچسب بارکد محصول را با برنامه اسکنر گوشی خود اسکن می‌کند؛ تمام جزئیات تولید محصول از کشور سازنده تا مدل، سال ساخت و غیره به او نشان داده می‌شود.

در نتیجه بارکد یک راه عالی برای جلب اعتماد مشتریان نسبت به کیفیت و اصالت محصولات شما است.

سخن پایانی

بارکدها معمولا به شکل یک تصویر مربع یا مستطیل شکل دیده می‌شوند که از یک سری خطوط موازی سیاه و فضاهای سفید تشکیل شده‌اند و اطلاعات بین طول هر خط سایه دار و فضای بین آنها کدگذاری می‌شود. بارکدها به عنوان یک ابزار ضروری و کاربر پسند، قابلیت های زیادی از ردیابی انواع داده‌ها گرفته تا استعلام موجودی و اطمینان از اصل بودن محصولات را فراهم می‌کنند.

یکی از خدمات شرکت سیناپکینگ طراحی بارکد برای تمام محصولات است. شما می‌توانید برای سفارش و چاپ بارکد مورد نیاز خود؛ همین الان از کارشناسان این شرکت مشاوره حرفه‌ای و تخصصی دریافت کنید. ما در کمترین زمان ممکن برچسب های بارکد با کیفیت بالا را برای مشتریان گرامی طراحی و چاپ می‌کنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا