بازار

هر آنچه که برای سفر‌های نوروزی کربلا باید بدانید!

ثبت نام سفر‌های نوروزی از اول اسفند‌ماه آغاز شده و تا عاشقان زیارت امام حسین (ع) بتوانند از این فرصت تعطیلات استفاده کرده و به سرزمین کربلا مشرف شوند. در این میان، آگاهی و اطلاع از شرایط این سفر‌ها ضروری است تا بتوانید بهترین تجربه را از این سفر معنوی برای خود و همراهانیان، به یاد بگذارید. تقارن با ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر در این تعطیلات نیز، حال و هوای دیگری به این زیارت بخشیده است. درادامه هر آنچه را که لازم است برای سفر و قیمت تور کربلا می بایست بدانید در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تور کربلا زمینی؛ سفری ارزان در آب و هوای معتدل بهاری

سازمان حج و زیارت، کاروان‌های زمینی کربلا را از شهر‌های مختلف ایران برگزار می‌کند. در این نوع سفر، گرچه باید مدت زمان بیشتری را در مسیر سپری کنید، اما برای کسانی که به‌دنبال سفری ارزان به کربلا هستند مناسب است؛ آب و هوای معتدل در ایام نوروز نیز، شرایط سفر با اتوبوس را آسان‌تر از ایام دیگر سال کرده است.

به‌طورکلی قیمت تور‌ کربلا زمینی، نصف قیمت تور‌ هوایی کربلاست. البته در ایام نوروز، به‌دلیل تقاضای بیشتر و شلوغی سفر به کربلا، قیمت کاروان‌ها در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین هزینه سفر زمینی برای نوزاد زیر ۲ سال، فقط شامل هزینه بیمه سفر او می‌شود و برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، حدوداً یک میلیون تومان کمتر از قیمت عادی برای بزرگسان، درنظر گرفته می‌شود.

همچنین تور زمینی کربلا به‌ دو صورت اتوبوس VIP ۲۵ نفره و اتوبوس اسکانیا ۴۴ نفره، برگزار می‌شود که از شهر‌ستان‌ها بیشتر با اتوبوس معمولی و از تهران، اتوبوس‌های VIPغالب اعزام زائران در سفر‌های زمینی را انجام می‌دهند. پایانه عبوری از مرز بستگی به مبدأ حرکت کاروان دارد؛ اما معمولاً کاروان‌ها پایانه مرزی مهران را برای عبور انتخاب می‌کنند.

تور کربلا هوایی؛ خاص و راحت اما گران!

سفر هوایی به کربلا، مخاطبان خاص خودش را دارد. اینکه شما در کمتر از ۱ ساعت و نیم، از مبدأ به مقصد می‌رسید، مزیت ویژه‌ای محسوب می‌شود. البته این مورد، تنها دلیل خاص بودن این تورها محسوب نمی‌شود؛ چراکه به‌طورکلی هم هتل‌های سطح بالاتری برای اسکان زائران در تور‌های هوایی در نظر گرفته می‌شود و هم زائران می‌توانند ارز زیارتی کربلا را با قیمت مصوب دولتی تهیه کنند. مقدار این ارز تا سقف ۵۰۰ دلار است؛ درخواست آن از طریق اپلیکشن بله و دریافت آن پس از گذر از گیت بررسی گذرنامه از باجه‌ یا خودپرداز‌های ارزی بانک ملی خواهد بود.

مقصد فرود پرواز شما در این تور‌ها، فرودگاه نجف اشرف یا بغداد خواهد بود. چراکه پرواز مستقیم به کربلا وجود ندارد.

قیمت این تورها در ایام نوروز، از ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و بسته به درجه هتل اسکان زائران و مبدأ حرکت، قیمت آن بیشتر خواهد بود. هزینه سفر برای نوزاد زیر ۲ سال، در حدود یک میلیون تومان و برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، حدود ۱ میلیون تومان کمتر از هزینه سفر برای بزرگسالان است. البته این نوع سفر‌ها، تنها از مبدأ شهر‌های محدودی برگزار می‌شود که دارای فرودگاه بین‌المللی هستند؛ شهر‌هایی همچون تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و ساری.

وعده‌های غذایی و سایر امکانات در تور‌های نوروزی چگونه خواهد بود؟

تقارن ماه رمضان و سفر‌های نوروزی باعث شده است، امکان روزه‌ برای زائران و مسافران وجود نداشته باشد. از این رو، وعده‌های غذایی همانند سایر ایام سال، در آشپزخانه سازمان حج و زیارت واقع در شهر‌های زیارتی عراق طبخ و در هتل‌های اسکان زائران توزیع می‌شود. البته توجه داشته باشید که در عراق، همانند سایر کشور‌های مسلمان، مجازاتی برای روزه‌خواری درنظر گرفته شده است؛ بنابراین لازم است از خوردن و آشامیدن در ایام روز در ملع‌عام بپرهیزید.

تور‌های نوروزی در ۶ یا ۷ شب برگزار می‌شود که در تور‌های ۷ شبی، یک شب اسکان در کاظمین نیز صورت می‌گیرد. ۳ شب اقامت در نجف و ۳ شب در کربلا، برنامه معمول در تور‌های نوروزی است؛ اما برخی از این تور‌ها، یک روز از اقامت در نجف کم می‌کنند و به تعداد روز‌های اقامت در کربلا اضافه می‌کنند.

در برنامه کاروان، علاوه بر زیارت حرم ائمه در نجف و کربلا، زیارت دوره از مسجد کوفه و مسجد سهله، آرامگاه میثم تمار و قبرستان وادی‌السلام در نجف و تل زینبیه، آرامگاه طفلان مسلم، کف العباس، خیمه‌گاه در کربلا و حرم امام جواد (ع) و امام کاظم (ع) در کاظمین، حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در سامرا و آرامگاه امامزاده سیدمحمد با کاروان صورت می‌گیرد.

نحوه ثبت‌ نام در تور‌های نوروزی و چند نکته!

ثبت‌نام در تور‌های نوروزی ازطریق دفاتر زیارتی رسمی سازمان حج و زیارت انجام می‌گیرد؛ البته تور‌های آزاد‌بر نیز در این بین وجود دارند؛ اما قیمت بالاتری داشته و مسئولیت‌پذیری و خدمات آنها در قبال زائران، در حد تور‌های حج و زیارت نیست.

شما با ارائه نام، کدملی، تاریخ تولد و شماره تماس خود و همراهانتان به کارشناسان دفاتر معتبر، ثبت ‌نام خود را در کاوران‌های نوروزی انجام می‌دهید. درنهایت تا ساعت ۲۴ روز بعد فرصت دارید تا هزینه سفر را به حساب سازمان حج ازطریق فیش صادر‌شده، واریز کنید. البته با‌توجه به تقاضای بالای ثبت نام، خیلی زود ظرفیت کاروان‌های نوروزی عتبات عالیات تکیمل می‌شود؛ از این رو، لازم است در اسرع وقت نسبت به رزرو تور کربلا خود اقدام کنید.

همچنین برخی از دفاتر زیارتی، امکان ثبت نام آنلاین را فراهم کرده‌اند تا شما بتوانید همانند سایت‌های خرید آنلاین تور، همچون علی بابا، رسم زیارت و… نسبت به رزرو آنی تور کربلا خود اقدام کنید.

مدیر کاروان یک یا دو روز قبل از سفر، با شما تماس خواهد گرفت و هماهنگی و نکات لازم برای حرکت را به شما یادآوری خواهد کرد. دقت کنید که گذرنامه شما باید ۶ ماه از روز اعزام کاروان، اعتبار داشته باشد؛ درواقع تنها مدرکی که برای سفر کربلا موردنیاز است، پاسپورت شماست.

هتل‌های اسکان در شهر‌های زیارتی؛ رزرو هتل

تور کربلا

هتل‌هایی که برای اسکان زائران در تور‌های نوروزی درنظر گرفته شده است، از تنوع زیادی برخوردار است. یعنی از هتل‌های ۳ ستاره گرفته تا هتل‌های لوکس و ۵ ستاره برای اقامت زائران رزرو شده‌اند.

البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که سطح هتل‌های عراق، کمی پایین‌تر از ایران است و همین دلیلی است برای آنکه سازمان حج و زیارت، نوع درجه‌بندی دیگری برای هتل‌های کربلا، نجف و کاظمین درنظر بگیرد. در این درجه‌بندی، هتل‌ها به سه درجه ۱، ۲ و ۳ و هر کدام به ۳ دسته الف، ب و ج تقسیم‌بندی می‌شوند که هتل‌های درجه ۱‌الف، ب و ج در سطح بالاتر و به‌همین ترتیب درجه ۲‌الف، ب و ج و درجه ۳ آن، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

هتل‌ امپراطور کربلا، هتل کربلاالدولی، هتل کورال کربلا، هتل کوثر نجف و هتل اوروک نجف، جزو هتل‌های درجه ۱ عراق محسوب می‌شوند. همچنین هتل‌های بسیار زیاد دیگری وجود دارد که امکانات مطلوبی را در اختیار زائرن قرار می‌دهند و در این میان، محبوب هستند. هتل الاماره، جابر، جواهر، الریان، برج النقاش در کربلا، هتل قصرالملوک، یاقوت، اسطوره، الماس و کروان پلاس در نجف و هتل کمیل، خفاجی، قصرالکاظمیه و جنه‌الباقر در کاظمین جزو هتل‌های پرطرفدار و باکیفیت در این شهر‌های زیارتی عراق محسوب می‌شوند.

همچنین درصورتی‌که به هر دلیلی خواستید بدون تور به عراق مشرف شوید، سایت رسم زیارت امکان رزرو هتل در کربلا و نجف را فراهم کرده‌اند تا بتوانید در این ایام پرفیض و برکت در کربلا و نجف حضور داشته و از خیر و فضیلت زیارت اماکن مقدس بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا