بازار

چگونه از امنیت صرافی ارز دیجیتال مطمئن شویم؟

میزان خطرات احتمالی دنیای کریپتوکارنسی به قدری زیاد است که برای داشتن عملکردی باثبات، مطمئن و بی‌ضرر باید پیش از هر قدم از جای پای خود مطمئن شوید. از طرفی یکی از ملزومات فعالیت در این حوزه، ثبت نام در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال است. حال فکر می‌کنید چطور می‌توان امنیت صرافی ارز دیجیتال موردنظر را بررسی کرد؟ چگونه می‌توان از تصمیم خود مطمئن شد؟ چطور بی‌گدار به آب نزده و مانند یک تریدر حرفه‌ای عمل کنیم؟ با ما همراه باشید تا موضوع امنیت صرافی ارز دیجیتال و راه‌های بررسی آن را با یکدیگر مرور کنیم.

راه‌های بررسی امنیت صرافی ارز دیجیتال

تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال موجود در عصر حاضر زیاد است. در واقع با یک نگاه کلی متوجه می‌شویم که صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز متنوعی در سراسر جهان مشغول خدمت‌رسانی به کاربران حوزه کریپتو هستند. اما چطور می‌توان به یک صرافی اعتماد کرد و دارایی‌های خود را به آن سپرد؟ برای بررسی امنیت صرافی ارز دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

بررسی پیشینه، تاریخچه و اعتبار صرافی

اولین چیزی که درباره یک صرافی ارز دیجیتال باید بدانید، سال تأسیس و روند فعالیت‌های آن از همان ابتدا خواهد بود. تاریخچه صرافی حکم سندی معتبر برای اعتماد به آن صرافی عمل می‌کند. اینکه در گذشته چه فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده، با چه شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی همکاری کرده، توسط چه کسانی راه‌اندازی شده و با چه نقشه راهی در حال پیشروی است. در حین بررسی این موارد به اتفاقات مهمی که در طول دوران فعالیت آن صرافی رخ داده هم توجه کنید. برای مثال سابقه حملات سایبری یا کلاهبرداری را در آن پلتفرم چک کرده و درباره سابقه افراد مؤسس آن تحقیق کنید. همچنین توجه به پروتکل‌های امنیتی مورداستفاده در آن صرافی را نیز فراموش نکنید. زیرا همان پروتکل قرار است در آینده از دارایی‌های شما محافظت کند.

 صرافی ارز دیجیتال

بررسی جامعه کاربری صرافی

بررسی جامعه کاربری نه تنها در اطمینان از امنیت صرافی ارز دیجیتال کمک می‌کند بلکه در انتخاب هر چیزی جزو عوامل مهم محسوب می‌شود. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری حتما تعداد کاربران صرافی موردنظر خود را بررسی کنید. زیرا تعداد کاربران به نوعی می‌تواند بیانگر اعتبار آن صرافی در بازار ارزهای دیجیتال باشد. همچنین می‌توانید سایت، بلاگ و شبکه‌های اجتماعی پلتفرم موردنظر را بررسی کرده و از اطلاعات منتشرشده در آن‌ها استفاده کنید. صداقت تیم مؤسس صرافی را از محتوایی که در این صفحات قرار داده‌اند می‌توان تشخیص داد. ضمن اینکه با مطالعه نظرات کاربران در بخش کامنت‌ها، تا حدودی می‌توانید از میزان رضایت افراد دیگر و نقاط قوت و ضعف آن صرافی آگاه شوید.

بررسی نحوه فرایند احراز هویت

یکی دیگر از راه‌های بررسی امنیت صرافی ارز دیجیتال توجه به نحوه فرایند احراز هویت آن صرافی است. بر اساس این فرایند امکان شناسایی کاربران توسط صرافی فراهم خواهد شد. به همین دلیل است که عموماً صرافی‌های دیجیتال و مؤسسات مالی جهت کاهش خطرات کلاهبرداری از این فرایند استفاده می‌کنند.

حال در این میان برخی از صرافی‌ها از قابلیت تأیید هویت دومرحله‌ای برخوردار بوده و برخی دیگر بدون نیاز به احراز هویت به کاربران برای فعالیت به شکل ناشناس اجازه می‌دهند. انتخاب اینکه در کدام صرافی فعالیت کنید بر عهده خودتان است. باید ابتدا همه جوانب امر را بسنجید و بعد وارد عمل شوید. زیرا به هر حال استفاده از صرافی‌هایی که نیازی به احراز هویت ندارند، خطرات و ریسک‌های خود را به همراه خواهد داشت.

اما تأیید هویت دومرحله‌ای راهی برای افزایش امنیت دارایی‌های شما در صرافی است. شما با این کار دو قفل و یک لایه امنیتی اضافه برای حساب کاربری خود ایجاد خواهید کرد. امنیت صرافی ارز دیجیتال با این روش تا حد زیادی تضمین می‌شود. در این فرایند شما برای ورود به حساب خود، علاوه بر رمز عبور انتخابی باید یک رمز عبور یک‌بارمصرف را هم وارد کنید. این رمز یک‌بارمصرف از طریق پیام متنی، ایمیل و… برای شما ارسال شده و پس از گذشت 60 ثانیه منقضی خواهد شد. بدین ترتیب هیچ‌کسی جز خودتان امکان دسترسی به حساب کاربری و دارایی‌های شما را نخواهد داشت.

 صرافی ارز دیجیتال

بررسی استانداردهای امنیتی صرافی موردنظر

برای اطمینان از امنیت صرافی ارز دیجیتال، می‌توانید به بررسی استاندارد امنیتی آن صرافی بپردازید. بر همین اساس استانداردهای امنیتی صرافی‌ها عبارت‌اند از:

  • استاندارد CCSS: این استاندارد فهرستی از الزامات مدیریت و کنترل دارایی‌های دیجیتال بوده و با هدف افزایش شفافیت و امنیت صرافی‌ها و سایر شرکت‌های مرتبط با رمزارزها ایجاد شده است.
  • استاندارد KYC یا مشتری خودت را بشناس: این استاندارد جهت محافظت از صرافی‌ها و مؤسسات مالی در برابر هک، پول‌شویی، فساد، تقلب و… طراحی شده و مانع ثبت‌نام و فعالیت افراد ناشناس می‌شود.
  • استاندارد AML یا مبارزه با پول‌شویی: این استاندارد از وقوع اتفاقاتی مثل پول‌شویی، کلاهبرداری، تقلب و… از سوی خود صرافی‌ها و مؤسسات مالی جلوگیری می‌کند.

نکاتی مهم برای افزایش امنیت صرافی ارز دیجیتال

حالا متوجه شدید که برای بررسی امنیت صرافی ارز دیجیتال باید از چه طریقی عمل کنید. در همین راستا توجه به موارد زیر جزو نکات مهمی است که پیش از انتخاب قطعی یک صرافی باید به آن‌ها توجه شود:

  • استفاده از ایمیلی به جز ایمیل شخصی برای ثبت نام در صرافی
  • انتخاب رمز عبورهای سخت برای ثبت نام
  • فعالسازی قابلیت تأیید هویت دومرحله‌ای
  • اطمینان از آدرس صرافی
  • بررسی استانداردهای امنیتی صرافی
  • بررسی تاریخچه و سوابق صرافی
  • بررسی نظرات کاربران قبلی صرافی

در نهایت پس از توجه به تمام این موارد می‌توانید مطمئن باشید که فعالیتتان در صرافی انتخابی، یک فعالیت حرفه‌ای و هوشمندانه است. ضمن اینکه امنیت صرافی ارز دیجیتال در موارد مختلف در بسیاری از سایت‌های تحلیلی معروف حوزه کریپتو بررسی شده است. در واقع دنیای ارزهای دیجیتال شفافیتی دارد که شاید کم‌تر در عرصه‌های دیگر مشاهده شود. کارشناسان و تحلیلگران این حوزه به راحتی به نقد و بررسی پلتفرم‌های آن پرداخته و در این میان، صرافی‌های ارز دیجیتال نیز نتوانسته‌اند خود را مستثنی کنند.

فراموش نکنید که شما یک ایرانی هستید و همه مسائل مذکور را باید با توجه به هویت و موقعیت جغرافیایی خود تحلیل کنید. محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود در کشور ایران باعث شده تا انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال برای فعالیت کمی دشوار شود. به همین دلیل است که ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی معمولا عاقلانه‌ترین تصمیم خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا