بازار

مقایسه دراپ شیپینگ با روش‌های سنتی تجارت در ایران

دراپ شیپینگ یکی از جدید‌ترین روش‌های فروش محصول در اینترنت است که در آن نیازی به تامین محصول از طرف خود فروشنده نیست و بسیاری از فروشنده‌ها جذب این روش شده‌اند؛ اما آیا این روش در مقایسه با روش‌های سنتی تجارت در ایران واقعا مناسب است؟

اگر به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی افتاده باشید و تحقیقاتی را نیز در این زمینه انجام داده باشید، می‌دانید که یکی از محبوب‌ترین روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی، روش دراپ شیپینگ است. در این مقاله مزایا و معایب کلیدی این روش فروش محصول را با روش‌های سنتی تجارت در ایران مقایسه کرده‌ایم. با مطالعه راهنمایی که در این مقاله تهیه کرده‌ایم، می‌توانید دید کاملی نسبت به روش فروش دراپ شیپینگ داشته باشید. با ما همراه باشید.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ یک مدل کسب و کار است که در آن می‌توانید بدون نیاز به داشتن محصول، بسته بندی و ارسال آن، محصولاتی را به صورت آنلاین به فروش برسانید. در این روش می‌توانید با یک تولید کننده یا تامین کننده محصول صحبت کنید، و محصولات آن‌ها را در سایت خود قرار دهید. سپس هرکس از سایت شما خرید کرد، اطلاعاتش را به تامین کننده ‌دهید تا محصول مدنظر را برای خریدار ارسال ‌کند.

بدین ترتیب خود فروشنده محصولی از خودش ندارد و محصول یک نفر دیگر را به فروش می‌رساند. در این بین نیز مبلغی را به عنوان سود روی محصول خود قرار می‌دهد و حتی ارسال محصول را هم خود تامین کننده محصول انجام می‌دهد. همان طور که مشخص است، این روش فروش یک روش جدید و بسیار خلاقانه است که بسیاری از فروشنده‌ها را به خود جذب کرده است، با این حال مزایا و معایب مشخصی نیز در آن نهفته است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای دراپ شیپینگ نسبت به روش‌های سنتی تجارت

دراپ شیپینگ از آن دست روش‌های فروش محصول جدید است که بسیاری به آن رو آورده‌اند. در واقع دراپ شیپینگ در ایران مزایایی را نسبت به سایر روش‌های قدیمی و سنتی فروش دارد که باعث شده است افراد زیادی به فکر استفاده از آن بیفتند. در ادامه مهم‌ترین مزایای این روش فروش محصول را به شما معرفی کرده‌ایم.

هزینه پایین راه اندازی کسب و کار

از آنجایی که در این روش فروش آنلاین شما هیچ محصولی را خودتان تهیه نمی‌کنید، به بودجه زیادی برای شروع آن نیاز ندارید. از طرفی نبودن هیچ هزینه‌ای برای انبارداری، تامین محصول، بسته‌بندی و ارسال، باعث می‌شود تا مخارج مربوط راه‌اندازی این نوع کسب و کار به حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. هنگام راه اندازی یک بیزینس دراپ شیپینگ، فقط به یک تامین کننده مطمئن و یک کانال فروش خوب مثل سایت یا شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید.

مقیاس کاری بزرگ‌تر

از آنجایی که در دراپ شیپینگ خودتان مسئولیت تامین محصول را به عهده ندارید، مقیاس کاری بزرگ‌تری نیز خواهید داشت. در واقع زمانی که به صورت سنتی یک فروشگاه را اداره می‌کنید، برای بالا بردن مقیاس کاری نیاز دارید تا فروشگاه خود را بزرگ‌تر کنید، انبارهای بیشتری داشته باشید و شعبه‌های دیگری تاسیس کنید؛ اما وقتی فروش خود را به صورت دراپ شیپینگ پیش می‌برید، نیازی به سرمایه‌گذاری بیشتر روی محصولات، املاک و فضای بیشتر نخواهید داشت.

محصولات بسیار متنوع برای فروش

در نهایت نیز باید به این نکته اشاره کنیم که در دراپ شیپینگ، می‌توانید بی‌نهایت محصول را به لیست محصولات در حال فروش خود استفاده کنید؛ چرا که برای این کار تنها کافی است تامین کننده آن را پیدا کنید و به صورت دراپ شیپینگ با او کار کنید. این مزیت به شما اجازه می‌دهد تا محصولات مختلف را در فروشگاه خود تست کنید تا روی هرکدام که فروش بهتری داشت سرمایه گذاری کنید. به طور کلی با استفاده از این روش می‌توان خیلی راحت‌تر از روش‌های سنتی تنوع محصولات را در فروشگاه خود بیشتر کرد.

معایب دراپ شیپینگ

معایب دراپ شیپینگ نسبت به روش‌های سنتی تجارت

تا اینجا به مزایایی که دراپ شیپینگ نسبت به سایر روش‌های سنتی تجارت دارد اشاره کردیم، با این حال این روش فروش معایبی هم دارد که بهتر است آن‌ها را نیز بدانید.

سود کمتر در فروش

زمانی که به روش دراپ شیپینگ کار می‌کنید، محصولات را در کف قیمت خریداری نمی‌کنید و هزینه هر محصول برای شما گران‌تر از حالت عمده آن می‌افتد. دلیل این مسئله نیز این است که زمانی که محصولات را به چنین روشی تامین می‌کنید، انگار به جای خرید عمده یک محصول، آن را به صورت تکی و با کمی تخفیف خریداری کرده‌اید.

از طرفی بعضی از تامین کنندگان محصول ممکن است هزینه‌های اضافی برای بسته بندی و ارسال محصول دریافت کنند. همچنین از آنجایی که احتمالا رقبای دیگری نیز همان محصولی که شما می‌فروشید را برای دراپ شیپینگ تهیه کرده‌اند، مجبور می‌شوید محصولات را با سود کمتری در بازار به فروش برسانید.

بازار با رقابت به شدت بالا

یکی دیگر از مشکلاتی که در دراپ شیپینگ وجود دارد این است که بازار به شدت رقابتی دارد. از طرفی تامین کننده یا تولید کننده‌های زیادی کار دراپ شیپینگ را انجام نمی‌دهند و از طرفی دیگر روزبه‌روز به تعداد کسب و کارهای دراپ شیپینگ اضافه می‌شود؛ در نتیجه بازار خیلی رقابتی می‌شود و تعداد زیادی فروشنده، محصول یک تامین کننده را می‌فروشند. ولی زمانی که فروشگاه خود را با روش‌های سنتی‌تر برای فروش راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید مسیر خود را به گونه‌ای پیش ببرید که به این حد از رقابت بازار برنخورید.

کنترل محدود روی ارسال محصول

از آنجایی که در روش دراپ شیپینگ محصولات در دست شما نیست، روی ارسال محصولات نیز کنترل کافی را نخواهید داشت. در اکثر موارد این نوع فروش محصول، خودتان روی ارسال محصولات هیچ نظارتی ندارید؛ اما در ازای نظر مشتریان درباره محصول ارسالی مسئول خواهید بود. از طرفی طبق تحقیقات انجام شده، در حدود ۳۰ درصد از سفارش‌های آنلاین، مشتریان می‌خواهند محصول خود را پس بدهند. با توجه به اینکه محصول به دست شما نمی‌رسد، برای این شرایط نیز باید برنامه مجزایی داشته باشید. اما زمانی که شما به صورت سنتی کار می‌کنید، محصولات برای خودتان است و همه چیز را خیلی راحت می‌توانید مشخص کنید.

عدم داشتن کنترل روی کیفیت محصول

در نهایت نیز باید بگوییم در روش فروش دراپ شیپینگ، شما یک یا دو بار در ابتدای فعالیت محصولات تامین کننده را می‌بینید و نمی‌توانید کیفیت تمام محصولات را خودتان بررسی کنید. همچنین با توجه به اینکه محصول از سمت خود شما ارسال نمی‌شود، نمی‌توانید قبل از ارسال محصول خودتان آن را به طور کامل چک کنید.

البته اکثر تامین کنندگان محصول در این روش تامین کنندگان معتبری هستند و نمی‌خواهند شما را به عنوان همکار از دست بدهند؛ با این حال اگر هرگونه مشکلی در بسته ارسالی برای مشتری وجود داشته باشد، شما باید پاسخگوی مشکلی باشید که مقصرش خودتان نبوده‌اید.

دراپ شیپینگ

کلام آخر؛ دراپ شیپینگ یا فروش سنتی؟

در این مقاله سعی کردیم تا مقایسه کامل و درستی بین روش جدید و پرطرفدار فروش دراپ شیپینگ با روش‌های سنتی فروش داشته باشیم. همان‌طور که در متن خواندیم، این روش مزایا و معایبی نسبت به روش‌های قدیمی‌تر و جا افتاده‌تر دارد که هرکدام تاثیر مستقیمی روی کسب و کار شما می‌گذارند. ما به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که کدام روش بهتر است چرا که همه چیز به شرایط شما برای فعالیت بستگی دارد. با این حال خودتان شرایطی که دارید را در نظر بگیرید و با توجه به مزایا و معایبی که درباره این روش فروش گفتیم، ببینید کدام روش برای فروشگاه اینترنتی شما مناسب‌تر است. امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا