بازار

آشنایی با شهر سوخته جیرفت، تمدنی گمشده

شهر سوخته جیرفت در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز در ایران به‌شمار می‌رود. در این منطقه آثار باستانی بسیار زیادی کشف شده و به همین دلیل، بسیاری از تاریخ‌شناسان و باستان‌شناسان از نقاط مختلف جهان برای دیدن این مکان به آن سفر می‌کنند.

درواقع، این شهر تاریخی عالی‌ترین مکان برای علاقه‌مندان به تاریخ کهن ایران محسوب می‌شود. اما چرا نام این شهر، شهر سوخته است؟ چرا افراد زیادی از سرتاسر جهان به آن سفر می‌کنند؟ رفتن به این شهر بسیار آسان بوده و تنها با خرید بلیط هواپیما جیرفت می‌توانید از این شهر بازدید کنید. در ادامه این مقاله به پاسخ این سوالات و علت نامگذاری این شهر می‌پردازیم.

شهر جیرفت

بررسی تاریخچه شهر سوخته

این شهر تاریخی قدمت بالایی داشته و بسیاری از باستان‌شناسان، قدمت آن را حدود پنج هزارسال می‌دانند. موقعیت قرارگیری این منطقه در نزدیکی دریاچه هامون و کرانه‌های رود هیرمند است. درواقع، این شهر از مهم‌ترین شهرها در مسیر ارتباطی شبه قاره هند و بین‌النهرین در زمان قدیم بوده و بعضی از مورخان تاریخ احداث شهر را به هزار سوم پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند.

بعضی از مورخان سابقه زندگی در این شهر را مربوط به عصر برنز و بعضی دیگر قدمت آن را مربوط به دوران تمدن عیلام می‌دانند. شهر هامون به‌دلیل، نزدیکی به دریاچه هامون و رود بزرگ هیرمند، بسیار سرسبز و حاصلخیز بوده و مساحت زیادی دارد.

بخشی از این شهر مسکونی، بخشی برای گورستان و بخشی برای فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی در نظر گرفته شده است.

علت نام‌گذاری شهر سوخته چیست؟

با توجه به جستجوهای کاوشگران، قدمت شهرنشینی در این مکان مربوط به فاصله زمانی 3100 تا 1900 سال پیش از میلاد مسیح است. درواقع، در ابتدا این شهر پایه‌گذاری شده و بعد از ساخت و شکوفایی و توسعه به تدریج دچار زوال و نابودی سقوط شده است. علت نامگذاری این شهر این بوده که دوبار این شهر دچار آتش‌سوزی و تخریب شده است.

زمان اولین آتش‌سوزی به زمان توسعه و ترقی و زمان دومین آتش‌سوزی به زمان سقوط این شهر بازمی‌گردد. البته بعضی معتقدند که دلیل نامگذاری این شهر مربوط به آتش‌سوزی دوران ترقی بوده که فردی به نام سرمارک اورل اشتین این نام را برای این شهر به کار برد.

شهر جیرفت

عده‌ای دیگر از مورخان نیز دلیل این نامگذاری را وجود لایه ضخیم و پردامنه‌ای از خاکستر در این مکان می‌دانند. در زمان حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که اصلاً آتش‌سوزی در این شهر رخ نداده است. درحقیقت، کارشناسان، علت نامگذاری این شهر را وجود کوره‌های مختلفی در منطقه صنعتی شهر می‌دانند که خاکستر تولید شده توسط این کوره‌ها در قسمت معینی ازشهر تخلیه می‌شده است.

از دیگر علل نامگذاری این شهر می‌توان به اقوام بیابان گردی اشاره کرد که هنگام توقف تنورهای آتشی حفر و بعد از ترک مکان، تنورها را تخریب می‌کردند. این شهر مظهر فرهنگ، تمدن و پیشرفت بوده ولی بارها توسط بیگانگان مورد حمله قرار گرفته و دوباره مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

اهمیت بازدید از شهر سوخته

این شهر عجیب از مهمترین مناطق شگفت‌انگیز ایران به‌شمار می‌رود که بازدید از آن به شناخت ریشه‌ها و غنای فرهنگی عمیق ایران کمک زیادی می‌کند. با وجود حضور مورخان و باستان‌شناسان از کشورهای مختلف در این مکان برای کاوش، باز هم هنوز این شهر آثار تاریخی زیادی دارند که کشف نشده‌اند.

با توجه به پژوهش‌های مورخان، قسمت شرقی و جنوبی ایران تمدن بسیار غنی داشته و این شهر تنها بخشی از این تمدن به‌شمار می‌رود.

آن چه گردشگران را بسیار مجذوب خود کرده، آثار و بقای به دست آمده از اکتشافات مختلف است. از مهمترین این آثار می‌توان به وسایل تزیینی و جواهرات، وسایل مخصوص مراسم آیینی و جشن‌ها، وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره مانند ظروف غداخوری و وسایل مخصوص آشپزی، ابزار و تجهیزات صنعتی و کاربردی و پیکره‌ها و گورهای شبیه‌سازی شده اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به شهر سوخته

بهترین زمان برای سفر به شهر سوخته وابسته به ترجیحات شما و نوع فعالیت‌هایی است که می‌خواهید انجام دهید. اما به طور کلی، زمستان و بهار معمولاً به عنوان بهترین زمان برای سفر به این شهر تلقی می‌شود زیرا هوا آب و هوای مطبوعی دارد و در این مواقع توریست‌ها به راحتی می‌توانند از دیدن جاذبه‌های گردشگری لذت ببرند.

شهر سوخته از مهمترین عجایب ایران به‌شمار می‌رود که در آن می‌توان آثار باستانی زیادی را مشاهده کرد. نظرات مختلفی در مورد نام این شهر شگفت‌انگیز وجود دارد. در مورد نامگذاری نام این شهر نظرات متفاوتی وجود دارد که کامل در این مقاله به‌طور کامل توضیح داده شدند.

این شهر به تمدن باستانی خود شهرت زیادی داشته و در زمان خود یکی از متمدن‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رفته است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره این شهر افسانه‌ای را به دست آورید.

خرید بلیط هواپیما جیرفت ارزان

راه‌های مختلفی برای سفر به جیرفت وجود دارد. برخی از راه‌های معمول شامل موارد زیر هستند:

1. خودرو: با رانندگی به وسیله خودرو می‌توانید به جیرفت سفر کنید. جاده‌های خوب و به‌روزی از شهرهای مختلف به جیرفت وصل می‌شوند.

2. اتوبوس: شرکت‌های حمل‌ونقل اتوبوس در ایران ارائه خدمات سفر به جیرفت از شهرهای مختلف را دارند. اتوبوس‌ها معمولاً از ایستگاه‌های مرکزی حمل‌ونقل عمومی شهرها شروع به حرکت می‌کنند.

3. قطار: از طریق سفر با قطار نیز می‌توانید به جیرفت بروید. جیرفت یکی از مهمترین مراکز قطارسازی در ایران است و به دلیل وجود خطوط قطاری به شهرهای مختلف، این روش سفر را فراهم می‌کند. برای خرید بلیط قطار جیرفت هم می توانید وارد وب سایت فلای تودی شوید.

4. هواپیما: فرودگاه بین‌المللی شهرستانی رفسنجان از فرودگاه‌های نزدیک به جیرفت است که پروازهای داخلی را انجام می‌دهد. این مسیر نیز برای سفر به جیرفت مناسب است، به ویژه برای افرادی که از شهرهای دوردست می‌آیند. اگر قصد سفر به جیرفت از تهران را دارید، می توانید برای خرید بلیط هواپیما جیرفت وارد سایت فلای تودی شوید.

هرکدام از این روش‌های سفر مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین بهتر است قبل از انتخاب روش، نیازهای و شرایط خود را در نظر بگیرید. برای خرید بلیط ارزان جیرفت فلای تودی بهترین پیشنهاد برای شما است. کافی است تا وارد سایت فلای تودی شده و در صفحه پروازهای داخلی مبدا و مقصد مورد نظر خود را انتخاب کنید و راهی سفر شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا