بازار

نکات طلایی خرید بلیط قطار، راهنمای سفر آسان شما

در میان وسایل نقلیه عمومی، قطارها به‌دلیل راحتی، ارائه امکانات رفاهی و همچنین ایمنی بیشتر، انتخاب بسیاری از مسافران هستند. شما می‌توانید به‌صورت حضوری یا از‌طریق اینترنت، بلیط قطار مناسب برای مسیر انتخابی خود را تهیه کنید. البته، هنگام خرید بلیط و برای انتخاب بهترین قطار موجود، چند نکته طلایی که در ادامه بیان کرده‌ایم را مدنظر قرار دهید. با ما همراه باشید.

نکته اول: انتخاب نوع قطار؛ کدام قطار بهتر است

اولین مرحله پیش از خرید بلیط، انتخاب نوع قطار است. انواع قطارهای مسافربری موجود در ایران در سه دسته کوپه‌ای، اتوبوسی و سریع‌السیر قرار می‌گیرند. دسته‌بندی‌های دیگری مانند قطارهای کوپه‌ای 4تخته و 6تخته وجود دارند و البته تمام این موارد از‌لحاظ کیفیت به قطارهای دو، سه، چهار و پنج‌ستاره نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از انواع قطار، ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ برای این‌که بدانید کدام قطار برای سفر بهتر است، باید با ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها آشنا باشید و نوع قطار را بر‌اساس شرایط، بودجه و اولویت‌های شخصی خود انتخاب کنید.

بهترین قطار برای مسافرت خانوادگی و دوستانه

بهترین قطار برای سفرهای گروهی خانوادگی یا دوستانه، قطارهای کوپه‌ای هستند. در این قطارها که ممکن است کوپه‌ای 4نفره یا 6‌نفره باشند، فضای خصوصی برای نشستن، خوابیدن و غذاخوردن در اختیار مسافران قرار می‌گیرد؛ بنابراین، مسافران بدون نگرانی از سروصدا و ایجاد مزاحمت برای دیگران می‌توانند در کنار هم‌سفرهای خود از مسیر لذت ببرند. در قطارهای کوپه‌ای، نیازی نیست با غریبه‌ها هم‌کوپه شوید و می‌توانید کوپه دربست خود را داشته باشید. درهرصورت، بهترین گزینه برای طی‌کردن مسیر با آرامش همین واگن‌های کوپه‌ای هستند.

بهترین قطار برای سفرهای کاری و دانشجویی

همان‌طورکه اشاره کردیم، نوع دیگری از قطار، قطارهای اتوبوسی یا سالنی هستند. در واگن‌های این قطارها، کوپه‌ای وجود ندارد و صندلی‌ها به‌شکل اتوبوس چیدمان شده‌اند. به‌طورمعمول، قیمت بلیط واگن‌های سالنی کمتر از اتوبوسی است. با این اوصاف، این واگن‌ها بهترین وسیله برای سفرهای کاری، دانشجویان و کسانی هستند که به‌طور مداوم در یک مسیر تردد می‌کنند. گفتنی است که در کشور ما قطارهای سریع‌السیر، همان قطارهای سالنی هستند و در‌حال‌حاضر قطار سالنی پردیس متعلق به شرکت رجا با سرعت 160 الی 180 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین قطار ایران محسوب می‌شود.

نکته دوم: اهمیت ستاره‌های قطار

چه به‌تنهایی سفر کنید و چه همراه با دوستان یا خانواده باشید، امکانات و خدماتی که در قطارها ارائه می‌شوند، اهمیت زیادی دارند. بسیاری از مسافت‌های ریلی کشور ما طولانی هستند؛ برای مثال، فاصله زمانی مشهد تا بندرعباس با قطار، حدودا 18 ساعت است و حتی مسافت‌های طولانی‌تر هم وجود دارد؛ بنابراین، مهم است که مسافران در این مسیرها احساس خستگی و کسالت نداشته باشند؛ براین اساس، ستاره قطار اهمیت پیدا می‌کند. در ایران، قطارهای دو تا پنج‌ستاره وجود دارند. تقریبا در تمامی این قطارها خدمات رفاهی استاندارد مانند سرویس‌های بهداشتی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سرویس‌های خواب و … وجود دارند.

در برخی از قطارها نیز امکانات سرگرمی مانند سیستم صوتی و تصویری، کتاب، روزنامه و … فراهم شده‌اند. البته درجه کیفیت این خدمات و امکانات با ستاره قطار ارتباط دارد. در‌مجموع، قطارهای پنج و چهار‌ستاره نسبت به قطارهای سه و دو‌ستاره، امکانات و خدمات بیشتری ارائه می‌دهند. در برخی از قطارهای لوکس ایران، خدمات پزشکی نیز وجود دارد. پیش از خرید بلیط، نوع و ستاره قطار و امکاناتی که ارائه می‌دهد را بررسی کنید.

خرید بلیط قطار

نکته سوم: به فکر وعده‌های غذایی باشید

اگر سفر شما بیش از چند ساعت طول می‌کشد، حتما یک، دو یا سه وعده غذایی را باید در مسیر باشید. کیفیت پذیرایی، وعده‌های غذایی و حتی نوع غذاهایی که در منوی رستوران قطارها سرو می‌شوند، موارد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. به‌طورکلی، قطارهای چهار و پنج‌ستاره، پذیرایی متنوع‌تری نسبت به قطارهای دو و سه‌ستاره دارند. در قطارهای لوکس، صبحانه و میان‌وعده رایگان ارائه می‌شود و امکان سفارش غذا در ازای پرداخت هزینه اضافی فراهم است. در برخی قطارهای کوپه‌ای، امکان سفارش غذا وجود ندارد؛ همچنین در قطارهای سالنی نیز این خدمات به‌شکل متفاوتی از قطارهای کوپه‌ای ارائه می‌شود.

نکته چهارم: مطمئن و آسان خرید کنید

به‌طورکلی، دو روش حضوری و اینترنتی برای تهیه بلیط وجود دارد. روش حضوری، یعنی مراجعه به ایستگاه راه‌آهن یا آژانس‌های مسافرتی و سایر مراکز فروش بلیط، به‌دلیل هزینه‌بر و زمان‌بر‌بودن تقریبا منسوخ شده است. از‌طرفی، خرید اینترنتی نه‌تنها هزینه و زمانی از شما نمی‌گیرد؛ بلکه فرصت می‌دهد تا تمام قطارهای موجود در مسیر را هم‌زمان ببینید، نوع و ستاره آن‌ها را بررسی کنید، قیمت‌ها را مقایسه کرده و سپس فقط در عرض چند دقیقه بلیط یا بلیط‌ های موردنیاز خود را رزرو کنید. در‌نهایت، بلیط الکترونیکی برای شما ارسال می‌شود.

اگرچه، این‌روزها بسیاری از خدمات و کارها به‌صورت اینترنتی ارائه و انجام می‌شوند؛ اما شما به این موضوع اکتفا نکنید و اگر به‌صورت اینترنتی بلیط را خریداری کرده‌اید، حتما نسخه چاپی آن را همراه داشته باشید؛ چون بعضی از شرکت‌های ریلی فقط در‌صورت ارائه نسخه چاپی بلیط، اجازه ورود به قطار را می‌دهند. فراموش نکنید که همراه‌داشتن کارت ملی نیز یکی از ملزومات ورود به قطار است.

نکته پنجم: ارزان و به‌موقع خرید کنید

برای تهیه بلیط با قیمت مناسب، دو راهکار مقایسه قیمت‌ها و خرید بلیط در زمان پیش فروش قطار وجود دارد. ازطریق سایت معتمد خرید بلیط، تمامی گزینه‌های موجود در مسیر و تاریخ انتخابی‌تان را بررسی کنید و قطارهای با قیمت مناسب‌تر را انتخاب کنید که البته قیمت ارزان‌تر بلیط رابطه مستقیمی با تنوع و کیفیت امکانات و خدمات قطار دارد؛ اما با راهکار دوم می‌توانید برای ایام پیک سفر، بلیط ارزان قطار را خریداری کنید. پیش فروش بلیط قطار اقدامی از سوی شرکت راه‌آهن و شرکت‌های ریلی برای دسترسی آسان به بلیط و خرید آن با قیمت مناسب است؛ بنابراین، اگر قصد دارید برای ایام تعطیلات یا پیک سفر بلیط ارزان تهیه کنید، دیگر نگران تکمیل ظرفیت قطارها یا افزایش قیمت بلیط ‌ها نخواهید بود.

خرید بلیط قطار

فلای تودی، معتمدترین دستیار برای برنامه‌ریزی سفر

قطارهای متنوعی در ایران وجود دارند که از‌لحاظ نوع واگن‌ها و همچنین نوع و کیفیت خدمات متفاوت هستند. هنگام خرید بلیط، پیش از هر چیز باید به نوع قطار اهمیت دهید. برای مثال، اگر دوست دارید حریم خصوصی خود را داشته باشید، قطارهای کوپه‌ای گزینه ایده‌آلی هستند. برای خرید آسان و مطمئن بلیط نیز می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید. فلای تودی، معتمدترین سایت فروش و پیش فروش بلیط قطار در ایران است که امکان رزرو بلیط را فقط در چند دقیقه فراهم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا