بازار

برندهای معتبر تجهیزات آزمایشگاهی در 2024

در این مطلب قصد داریم به معرفی معروف‌ترین برندهای تولیدکننده‌ی تجهیزات آزمایشگاهی بپردازیم. این برندها که گاهی قدمتشان به بیشتر از 100 سال می‌رسد، تولیدکنندگان معروف و محبوب تجهیزات آزمایشگاهی هستند و همواره تاثیرهای به‌سزایی در پیشبرد علم داشته‌اند. این شرکت‌ها با استخدام دانشمندان بزرگ از سراسر دنیا، همواره علوم مختلف از جمله مکانیک، الکترونیک و شیمی را با هم ترکیب کرده و دستگاه‌هایی را تولید می‌کنند که در اصطلاح های‌تک (High-Tech) هستند. به طور قطع می‌توان گفت که ارتقای بسیاری از استانداردها در دنیا وابسته به پیشرفت تکنولوژی در این شرکت‌هاست؛ به این صورت که مثلا یکی از این تولیدکنندگان در زمینه‌ی اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی به حد بالایی از استاندارد می‌رسد و پس از آن، در سراسر دنیا مجموعه‌های اندازه‌گیری آلاینده‌ها، استانداردهای جدیدی را برای آن موضوع تبیین می‌کنند.

در ادامه به معرفی 10 تا از معروف‌ترین این برندها می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با این غول‌های تکنولوژی با ما همراه باشید.

Thermo Fisher Scientific

این کمپانی که از سال 1956 شروع به فعالیت کرده، قطعا یکی از برندهای پیشرو در زمینه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی است. برند ترمو به صورت جدی در حوزه‌ی تجهیزات آنالیز پیشرفته، تجهیزات عمومی آزمایشگاه و راه‌کارهای زیست‌محیطی فعالیت دارد. در صورتی که با آزمایشگاه‌های داروسازی، بیوتکنولوژی، غذا و نوشیدنی سر و کار داشته باشید، بعید است که حداقل یکی از محصولات این برند را ندید باشید.

از معروف‌ترین تجهیزات این برند می‌توان به تجهیزات X-Ray و همچنین تجهیزات کروماتوگرافی (Ion Chromatography و UHPLC) اشاره کرد.

Agilent Technologies

هر چند که کمپانی اجیلنت قدمت زیادی ندارد و در سال 1999 تاسیس شده است، بی‌شک یکی دیگر از کمپانی‌های معروف در زمینه‌ی دستگاه‌های مورد استفاده در آزمایشگاه است. در نظر داشته باشید که Agilent چند تا از برندهای قوی قدیمی مانند VARIAN و HP را خریداری کرده و اعتبار محصولات آن شرکت‌ها را از آن خود کرده است. به عنوان مثال دستگاه‌های جذب اتمی Agilent هنوز بعد از این همه سال، بر پایه‌ی همان جذب اتمی‌های VARIAN توسعه پیدا می‌کند.

Danaher

شرکت Danaher یک کمپانی بزرگ بین‌المللی است که به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید و راه حل‌های پیشرفته در علم و فناوری شهرت دارد. این شرکت در حوزه‌های مختلفی از جمله علوم زیستی، تشخیصی، راه حل‌های محیطی و کاربردی و دندانپزشکی فعالیت می‌کند. در نظر داشته باشید که داناهر خودش شامل چندین برند برجسته مانند Beckman Coulter، Leica Microsystems، SCIEX و Pall Corporation است که هرکدام مرجعی برای ابزارهای آزمایشگاهی و تحلیلی با کیفیت بالا هستند. این برندها طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله فلوسیتومتر، سانتریفیوژ، میکروسکوپ، سیستم‌های کروماتوگرافی، طیف‌سنج جرمی و آنالایزر کیفیت آب را تولید می‌کنند. داناهر از طریق مجموعه‌ی جامع محصولات و راه حل‌های خود، نقشی اساسی در پیشبرد تحقیقات، تشخیص و کاربردهای صنعتی ایفا می‌کند و از سال 1984 تاکنون به پیشرفت علم و فناوری در سراسر جهان کمک قابل توجهی کرده است.

PerkinElmer

جذب اتمی پرکین المر

پرکین المر از سال 1937 فعالیت دارد و از همان ابتدا، تمرکز اصلی این شرکت بر روی علوم زیستی و تجهیزات آنالیز بوده است. محصولات این شرکت طیف گسترده‌ای از کاربردها را در تحقیقات دارویی، آنالیز مواد غذایی، بررسی آلاینده‌های محیطی و … شامل می‌شود. از جمله محصولات معروف این شرکت در حوزه‌ی آنالیز پیشرفته می‌توان به تجهیزات کروماتوگرافی مانند GC و HPLC و همچنین تجهیزات Mass Spectroscopy مانند ICP-MS و GC-MS اشاره کرد.

در کنار تمام دستگاه‌های گفته‌شده، تجهیزات کروماتوگرافی گازی این برند از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند و تقریبا برای تمام نیازهای مختلف، محصولات متنوعی ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وبسایت شرکت صدراپژوهش با آدرس sadrapzh.com مراجعه نمایید. در این وبسایت علاوه بر امکان خرید تجهیزات آزمایشگاهی، امکان مطالعه‌ی مقالات تالیف‌شده توسط تیم فنی آن را دارید.

Waters

کمپانی واترز به دلیل معرفی اولین HPLC در دنیا معروف است. هرچند HPLCهای امروزی این برند از همه لحاظ با اولین HPLC معرفی‌شده توسط این شرکت متفاوت است، با این حال سنگ بنای کروماتوگرافی مایع در سال 1969 توسط این شرکت گذاشته شد. ذکر این نکته لازم است که دستگاه HPLC مخفف عبارت High Performance Liquid Chromatography و به معنای کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا است. در این تکنیک، اجزای تشکیل‌دهنده‌ی یک ماده پس از عبور داده شدن از یک لوله، از هم جدا می‌شوند.

Mettler Toledo

این شرکت که از سال 1945 فعالیت خود را در آلمان آغاز کرده است، فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌ی تجهیزات عمومی آزمایشگاه مانند ترازوهای آزمایشگاهی و همچین تجهیزات تشخیص فلزات (Metal Detection) دارد. این کمپانی یکی از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی ترازو است که البته متاسفانه، با توجه به افزایش وحشتناک قیمت دلار در ایران، خرید محصولات آن با سختی فراوانی رو به رو است. به عنوان مثال اختلاف قیمت یک ترازوی خاص از برند A&D ژاپن با معادل همان مدل در برند Mettler Toledo چیزی در حدود 1000 دلار است.

با این حال اگر مجموعه‌ای در ایران، توان تهیه محصولات متلر را داشته باشد، بی‌شک یک توزین لذت‌بخش را (در مورد محصولات ترازو) تجربه خواهد کرد.

Bruker

بروکر یکی از لیدرها در حوزه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی و طراحی نرم‌افزار است. این شرکت هم مانند شرکت‌های قبلی در زمینه‌ی تحقیقات دارویی، درمانی، محیطی و … فعالیت دارد. این شرکت در سال 1960 راه‌اندازی شده و از جمله دستگاه‌های معروف آن می‌توان به MRIهای آن در صنایع پزشکی، NMRها در حوزه‌ی آنالیز پیشرفته، LC-MS و GC-MS در حوزه طیف‌سنجی جرمی اشاره کرد. بروکر یکی از شرکت‌هایی است که شدیدا نسبت به نیازهای مشتری حساس است و خود را با آن نیازها تطبیق می‌دهد.

SHIMADZU

تمرکز شیمادزو بیشتر بر روی تجهیزات تحلیلی و نرم‌افزاری است. البته این موضوع را باید در نظر داشت که حوزه‌ی فعالیت آن بسیار گسترده است. به گونه‌ای که از تجهیزات عمومی مانند ترازو گرفته تا تجهیزات پیشرفته مانند HPLC را شامل می‌شود. این مجموعه در سال 1875 در ژاپن شروع به فعالیت کرده و تاکنون در بسیاری از نقاط حساس علمی به داد دانشمندان مختلف در سراسر دنیا رسیده است.

Horiba

horiba

HORIBA یکی دیگر از ارائه‌دهنده‌های پیشرو در زمینه‌ی تجهیزات آنالیز پیشرفته و تحلیل است که در سال 1945 در کیوتوی ژاپن تاسیس شد. این شرکت به دلیل ابزارها و سیستم‌های خلاقانه و با دقت بسیار بالا مشهور است. هاریبا به طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله خودروسازی، محیط‌زیست، پزشکی-تشخیصی، نیمه‌رساناها و تحقیقات علمی خدمات می‌دهد. مجموعه‌ی محصولات HORIBA شامل آنالایزرهای انتشار (Emission Analyzers)، کنترل‌کننده‌های جریان جرم، سیستم‌های مشخصه‌ی ذرات، pHمتر و آنالایزرهای خون و … است. این شرکت، متعهد به کمک به جامعه با توسعه‌ی فن‌آوری‌های پیشرفته است که کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد، ایمنی را تضمین می‌کند و پایداری محیط زیست را بهبود می‌بخشد. HORIBA با تأکید زیادی که بر تحقیق و توسعه دارد، محصولات خود را به طور مداوم برای پاسخ‌گویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان خود توسعه می‌دهد و اعتبار، دقت و برتری در راه حل‌های تحلیلی را حفظ می‌کند.

Sartorius

Sartorius یک رهبر شناخته‌شده‌ی جهانی در زمینه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی و زیستی است که در سال 1870 تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت بزرگ در گوتینگن آلمان قرار دارد. سارتوریوس در ارائه‌ی راه حل های نوآورانه برای صنعت داروسازی زیستی با تمرکز بر افزایش توسعه، تولید و کنترل کیفیت داروها تخصص دارد. این برند طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله ترازوهای آزمایشگاهی، پیپت‌ها، سیستم‌های فیلتراسیون و ابزارهای تجزیه و تحلیل زیستی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، راه‌حل‌های بهبود فرآیندهای زیستی آن شامل محیط‌های کشت سلولی، تخمیر، خالص‌سازی و فناوری‌های مدیریت مایعات می‌شود. این شرکت با ارائه‌ی ابزارهای دقیق و قابل اعتمادی که از فرآیندهای حیاتی در علوم زیستی پشتیبانی می‌کنند، به پیشرفت تحقیقات علمی و کاربردهای صنعتی در سراسر جهان شهرت دارد. از طریق نوآوری مستمر و تعهد قوی به کیفیت، Sartorius تاکنون نقشی اساسی در تسریع توسعه‌ی دارو و تضمین ایمنی و اثربخشی درمان‌های پزشکی ایفا کرده است.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی برندهای مطرح تولیدکنده‌ی تجهیزات آزمایشگاهی پرداختیم. البته در نظر داشته باشید که این موارد تنها 10 مورد از شرکت‌های معروف بودند. برندهای دیگری مانند KERN وجود دارند که حدود 300 سال از زمان تاسیسشان می‌گذرد. اما در این مطلب تلاش کردیم مواردی را بیان کنیم که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند و تمرکزشان بر یک دستگاه خاص نیست. امیدوار هستیم مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا