شبکه های اجتماعی
موضوعات داغ

10 کلاهبرداری رایج در واتساپ و نحوه جلوگیری از آنها

احتمالاً عجیب نیست که واتساپ یکی از محبوب ترین برنامه های پیام رسانی در جهان است. در واقع آنقدر محبوب است که در خارج از ایالات متحده و کانادا، مردم اغلب آن را به برنامه های پیامک داخلی تلفن خود ترجیح می دهند. اما این وضعیت همچنین باعث شده است که هدف اصلی کلاهبرداران باشد، بنابراین آنچه شما باید در مورد برخی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های واتساپ و نحوه ایمن ماندن بدانید در اینجا آورده شده است.

10 کلاهبرداری رایج در واتساپ و نحوه جلوگیری از آنها

احتمالاً عجیب نیست که واتساپ یکی از محبوب ترین برنامه های پیام رسانی در جهان است. در واقع آنقدر محبوب است که در خارج از ایالات متحده و کانادا، مردم اغلب آن را به برنامه های پیامک داخلی تلفن خود ترجیح می دهند. اما این وضعیت همچنین باعث شده است که هدف اصلی کلاهبرداران باشد، بنابراین آنچه شما باید در مورد برخی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های واتساپ و نحوه ایمن ماندن بدانید در اینجا آورده شده است.

 

1.”WhatsApp Gold”

در این یکی، یک پیام ناخواسته ادعا می کند که از شما برای استفاده از WhatsApp Gold دعوت شده اید، یک برنامه ارتقا یافته با ویژگی های جدید. البته هیچ برنامه طلایی وجود ندارد، و با ضربه زدن روی لینک دانلود، یا شما را در معرض یک حمله فیشینگ قرار می‌دهد – که در آن یک وب‌سایت جعلی شما را فریب می‌دهد تا اطلاعات خصوصی را به اشتراک بگذارید – یا بدافزاری که خطر آلوده کردن دستگاه شما را به خطر می‌اندازد. تا زمانی که دستگاه خود را به روز نگه دارید، این خطر بسیار کم است .

از آنجایی که اکثر کاربران واتساپ می دانند که هیچ ارتقای طلایی وجود ندارد، این کلاهبرداری نباید چندان یک تهدید باشد، اما بیشتر با URL (آدرس وب) که کلاهبردار ارسال می کند قابل شناسایی است – یک لینک واقعی شما را به فروشگاه Google Play یا Apple App Store یا حداقل

در این یکی، یک پیام ناخواسته ادعا می کند که از شما برای استفاده از WhatsApp Gold دعوت شده اید، یک برنامه ارتقا یافته با ویژگی های جدید. البته هیچ برنامه طلایی وجود ندارد، و با ضربه زدن روی لینک دانلود، یا شما را در معرض یک حمله فیشینگ قرار می‌دهد – که در آن یک وب‌سایت جعلی شما را فریب می‌دهد تا اطلاعات خصوصی را به اشتراک بگذارید – یا بدافزاری که خطر آلوده کردن دستگاه شما را به خطر می‌اندازد. تا زمانی که دستگاه خود را به روز نگه دارید، این خطر بسیار کم است .

از آنجایی که اکثر کاربران واتساپ می دانند که هیچ ارتقای طلایی وجود ندارد، این کلاهبرداری نباید چندان یک تهدید باشد، اما بیشتر با URL (آدرس وب) که کلاهبردار ارسال می کند قابل شناسایی است – یک لینک واقعی شما را به فروشگاه Google Play یا Apple App Store یا حداقل whatsapp.com.

whatsapp Google Play

2. اورژانس دوست جعلی/خانواده

این کلاهبرداری شامل شخصی است که وانمود می کند دوست یا یکی از اعضای خانواده شماست که از یک شماره تلفن جدید پیام می دهد. چت ممکن است در ابتدا بی گناه به نظر برسد، اما فرد در نهایت مکالمه را به سمت درخواست پول یا شاید به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی که می تواند برای جعل هویت شما مورد استفاده قرار گیرد هدایت می کند. آنها از یک اورژانس جعلی به عنوان بهانه استفاده می کنند.

اگر نگران هستید که ممکن است یک وضعیت اضطراری قانونی وجود داشته باشد، از شخص جزئیاتی که باید هویت او را تأیید کند بپرسید. این ممکن است چیزی شبیه شماره تلفن ظاهراً از بین رفته آنها یا یک واقعیت شخصی باشد که به صورت آنلاین پست نشده است. اگر فرد نتواند چیزی را پاسخ دهد، کلاهبرداری است.

3. کارت هدیه/کوپن رایگان

این باید واضح باشد، اما شرکت‌ها کارت‌های هدیه رایگان را برای افراد تصادفی در واتساپ ارسال نمی‌کنند، زیرا هیچ سودی وجود ندارد. اگر روی پیوندی ضربه بزنید که از شما می خواهد کارت (یا کوپن) خود را مطالبه کنید، با حمله فیشینگ یا بدافزار مواجه خواهید شد و در ازای آن چیزی دریافت نمی کنید.

چیز زیادی برای گفتن در مورد این مورد وجود ندارد، اما یک قانون کلی برای جلوگیری از کلاهبرداری این است که اگر چیزی خوب به نظر می رسد که درست باشد، احتمالاً درست است. نشانی‌های اینترنتی کارت هدیه جعلی نیز با شرکتی که قرار است نمایندگی کنند مطابقت ندارد.

4. کدهای QR درخواست نشده

این در واقع فقط نوعی از کلاهبرداری های دیگر است که جایگزین یک کد QR می شود که باید به جای پیوندی که انتظار می رود روی آن ضربه بزنید، اسکن کنید. بهانه های زیادی برای اینکه چرا باید آن را اسکن کنید وجود دارد، اما مهم نیست که کلاهبردار کدام یک را انتخاب می کند، همچنان به آدرس اینترنتی هدایت خواهید شد که شما را در معرض فیشینگ یا بدافزار قرار می دهد.

اگر یک مخاطب ناشناس برای شما یک کد QR ارسال کرد، فقط آن را نادیده بگیرید. این راهی برای استتار یک URL جعلی است. شما می‌خواهید کدهای QR قانونی را روی تلویزیون‌ها، مانیتورها، جعبه‌ها، دفترچه‌های راهنما یا علائم دنیای واقعی اسکن کنید، زیرا در برنامه‌های پیام‌رسان دلیلی وجود ندارد که کسی فقط یک URL را مستقیماً به اشتراک نگذارد.

5. پشتیبانی فنی / تأیید

در اینجا شخصی وانمود می کند که نماینده واتساپ (یا یکی دیگر از شرکت های بزرگ فناوری) است که از شما می خواهد یک حساب کاربری را تأیید کنید. آنها ممکن است مستقیماً داده‌ها را درخواست کنند یا نخواهند، اما چه آن‌ها را در چت یا از طریق یک وب‌سایت فیشینگ به اشتراک بگذارید، هدف کلاهبردار احتمالاً ربودن حساب شما و/یا استخراج جزئیات مفید است.

به دلیل احتمال این نوع کلاهبرداری، واتساپ و سایر شرکت های فناوری در واقع با این روش با کاربران تماس نمی گیرند. اگر نوعی تأیید حساب مورد نیاز باشد، احتمالاً توسط شما آغاز می‌شود، و به طور خاص در مورد WhatsApp، تأیید از طریق تماس‌های تلفنی، پیامک یا iCloud Keychain انجام می‌شود. در خود واتساپ پیامی دریافت نخواهید کرد.

 

6. تأیید دو مرحله ای “اشتباهات”

بعید است که با این مورد مواجه شوید، اما ممکن است شخصی برای شما پیامی بفرستد که ادعا کند در حال انجام تأیید صحت دو مرحله‌ای (2sV) است و نیاز دارد که کد تأیید تصادفی به شماره تلفن شما ارسال شود. اگر کدی دریافت کردید، آن را به اشتراک نگذارید – از آنجایی که حساب‌های واتساپ بر اساس شماره تلفن هستند، ممکن است دقیقاً همان چیزی را که برای ربودن حساب شما نیاز دارند به آن‌ها بدهید.

 

اگر با این کلاهبرداری مواجه شدید، ادامه دهید و پین 2SV خود را در اسرع وقت تغییر دهید تا مطمئن شوید که هکرها قفل شده اند. ارقامی را انتخاب نکنید که حدس زدن آنها آسان است.

7. قرعه کشی و هدایای جعلی

این با کلاهبرداری کارت هدیه/کوپن یکسان است با این تفاوت که مجرم ادعا می کند که شما برای جایزه انتخاب شده اید. برای ادعای آن، باید روی یک پیوند ضربه بزنید، اما فقط خود را در معرض فیشینگ یا بدافزار قرار خواهید داد.

این مثال دیگری از قانون «خیلی خوب برای واقعی بودن» است، اما نکته دیگری برای تفکر این است که قرعه‌کشی‌ها و هدایای مشروع در عموم اجرا می‌شوند، نه از طریق پیام‌رسانی فردی به افراد. مطمئناً برگزارکنندگان از طریق برنامه‌ای که نمی‌توانند تضمین کنند کسی خواهد داشت، به برندگان اطلاع نمی‌دهند.

8. Crypto و دیگر کلاهبرداری های سرمایه گذاری

بله، افراد واقعی ثروت‌های صادقانه‌ای از ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین به دست آورده‌اند، اما اگر شخصی در واتساپ با شما تماس گرفت و ادعا کرد که می‌توانید پس از سرمایه‌گذاری اولیه کوچک به سود زیادی دست پیدا کنید، آن‌ها پول را برداشته و اجرا می‌کنند. همین امر در صورتی صدق می‌کند که آنها راهنمای «محرمانه» سرمایه‌گذاری کریپتو را دنبال کنند.

ممکن است در واتساپ با کلاهبرداری های مرتبط با سرمایه گذاری دیگری روبرو شوید، اما آنها تمایل دارند از یک الگوی مشابه پیروی کنند. قبل از انجام هر گونه سرمایه گذاری اساسی، در مورد محصول و خطرات آن تحقیق کنید و فقط از طریق پلتفرم های به خوبی تثبیت شده، ماشه را بکشید. برای ریسک نیز آماده باشید – به ویژه ارزهای دیجیتال بی ثبات هستند، بنابراین اگر بازار به سمت جنوب بچرخد، ممکن است هزاران دلار یا بیشتر از آن خارج شوید.

9. کلاهبرداری عاشقانه

در حالی که این احتمال در مورد سرویس‌هایی مانند اینستاگرام بیشتر است ، اما همچنان این احتمال وجود دارد که غریبه‌ای که خدمات فحشا را ارائه می‌دهد به شما مراجعه کند. صرف نظر از اینکه روسپیگری در منطقه شما قانونی است یا خیر، پیشنهادها در واتساپ احتمالاً تقلبی هستند، یا به سادگی روش دیگری برای وادار کردن شما به ضربه زدن بر روی پیوند فیشینگ یا بدافزار هستند.

تقریباً موذیانه تر، کلاهبرداری عاشقانه/گربه ماهی است. این شامل یک کلاهبرداری طولانی است که باعث ایجاد توهم یک رابطه معتبر می شود، حتی اگر شما واقعاً شخص را به خوبی نمی شناسید. هنگامی که زمان مناسب باشد، کلاهبردار نوعی شرایط اضطراری را ایجاد می کند که شامل ارسال پول برای کمک شما می شود.

حتی افراد باهوش نیز می توانند مورد کلاهبرداری عاشقانه قرار بگیرند، اما بدبین بودن به شما کمک می کند. اگر کلاهبردار اصلاً نمایه های رسانه های اجتماعی داشته باشد، ممکن است دوستان کمی در شبکه های خود داشته باشند و از عکس های دزدیده شده استفاده کنند. از یک ابزار جستجوی عکس معکوس مانند TinEye برای گرفتن آنها استفاده کنید. و قبل از اینکه از نظر احساسی روی کسی سرمایه گذاری کنید، بر تماس ویدیویی و/یا ملاقات در مکان عمومی اصرار کنید. اگر آنها مدام بهانه ای برای اجتناب از آن بیاورند، شما کلاهبرداری می کنید.

whatsapp Google Play

10. طرح های اهدای جعلی

این نوع کلاهبرداری با این وعده که به یک هدف خوب کمک می کند – از جراحی شخصی یا کمک به بلایا گرفته تا حمایت از یک کلیسا، مسجد، معبد، حزب سیاسی یا سایر گروه های ایدئولوژیک، درخواست پول می کند. . به محض اینکه کلاهبردار پول شما را به دست آورد، “صدقه” در هوا ناپدید می شود.

می‌توانید با امتناع از کمک مالی به مخاطبین ناشناس یا ضربه زدن روی پیوندهایی که آنها به اشتراک می‌گذارند، از طعمه شدن آنها جلوگیری کنید. یک موسسه خیریه معتبر به جای تماس تک تک افراد در برنامه های پیام رسانی، همیشه در فضای باز فعالیت می کند. مانند بسیاری از کلاهبرداری های واتساپ، بهتر است اصلاً پاسخ ندهید، زیرا ممکن است تنها تأیید کند که شماره تلفن شما معتبر است و شما یک قربانی احتمالی هستید.

اگر در واتساپ مورد کلاهبرداری قرار گرفتید چه باید کرد؟

ابتدا هرگونه تعامل با کلاهبردار مشکوک را متوقف کنید، اما تا حد امکان از صفحه نمایش عکس بگیرید. این ممکن است نه تنها در تعامل با تیم نظارتی واتساپ، بلکه در هر شکایتی که به پلیس ارائه می کنید (در این مورد در یک لحظه بیشتر) کمک کند.

مرحله بعدی مسدود کردن کلاهبرداران و گزارش آنها به واتساپ است. مدیران 5 پیام آخری را که طرف مقابل برای شما ارسال کرده است، اعم از متن، عکس یا ویدیو، دریافت خواهند کرد. در آن مرحله باید منتظر پاسخ شرکت باشید، اما اگر آنها گزارش شما را بپذیرند، حساب کلاهبردار باید از سرویس خارج شود.

در شرایط جدی تر، ممکن است ارزش گزارش یک حادثه را به پلیس محلی نیز داشته باشد. ممکن است بدون اطلاعات قابل شناسایی شخصی، یا اگر کلاهبردار در کشور دیگری باشد، کار زیادی نتوانند انجام دهند، اما حداقل کلاهبرداری را در رادار پلیس قرار می دهد و احتمال اقدام نهایی را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید، احتمالا شما تنها هدف نبودید.

همچنین ممکن است لازم باشد تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی خود را دوباره بررسی کنید . هرچه اطلاعات واتساپ شما کمتر به صورت عمومی قابل مشاهده باشد، بهتر است، و قطعاً باید تأیید دو مرحله ای را به عنوان یک بازگشت فعال داشته باشید.

چگونه در واتساپ ایمن بمانیم

شک و تردید بهترین متحد شماست. شما باید به طور خودکار مراقب پیام‌های افرادی باشید که نمی‌شناسید، و/یا کسانی که ادعا می‌کنند فردی هستند که می‌شناسید، اما به‌طور عجیبی تهاجمی یا پیشاپیش در مورد خواستن چیزی هستند. کلاهبرداران نمی‌خواهند وقت خود را با صحبت‌های کوچک تلف کنند، مگر اینکه یک کلاهبرداری طولانی داشته باشند.

همیشه از ضربه زدن روی پیوندهای مخاطبین ناشناس خودداری کنید، زیرا آنها احتمالاً تلاشی برای فیشینگ یا انتشار بدافزار هستند. توجه داشته باشید که نشانی‌های اینترنتی این پیوندها از آدرس‌هایی که شرکت‌هایی که قرار است از آنها تقلید کنند استفاده می‌کنند، منحرف است.

در نهایت، همانطور که قبلاً چند بار اشاره کردیم، قانون «خیلی خوب برای درست بودن» را اعمال کنید. آیا کسی ادعا می کند که می توانید تنها در چند روز از بیت کوین ثروتمند شوید؟ احتمالا ساختگی به همین ترتیب، احتمال اینکه عشق زندگی‌تان به شما پیامی بی‌نظیر بدهد، بسیار کم است.

خرید هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا