تکنولوژی

آمازون در حال ساخت یک مرکز پردازش 120 میلیون دلاری در مرکز فضایی ناسا!

شرکت آمازون یک مرکز پردازشی با ارزش 120 میلیون دلار (تقریباً 980 کرو) را در مرکز فضایی ناسا در فلوریدا به منظور سامانه‌های اینترنت کویپر خود که شامل هزاران ماهواره برنامه‌ریزی شده است، احداث می‌کند.

این مرکز با مساحت 100,000 فوت مربع، بخشی از کل سرمایه‌گذاری تقریباً 10 میلیارد دلار (تقریباً 82,000 کرو) آمازون در پروژه کویپر است که شبکه برنامه‌ریزی شده‌ای از 3,200 ماهواره در مدار کم‌ارتفاع زمینی برای ارائه اینترنت پهن‌باند به سطح جهان را پوشش می‌دهد.

شبکه اینترنت کویپر که به طور اصلی با استارلینک از شرکت ایلان ماسک، اسپیس‌اکس رقابت خواهد کرد، منتظر مکمل کردن پرقدرت‌ترین خدمات وب آمازون است.

این مرکز در فلوریدا ۵۰ نفر از پرسنل را استخدام می‌کند و آخرین مرحله برای ماهواره‌های کویپر آمازون قبل از ارسال به فضاست؛ بعد از ساخت آنها در کارخانه اصلی پروژه کویپر در ردموند، واشنگتن. یک اتاق ده طبقه به اندازه یک ماهواره، اجازه می‌دهد ماهواره‌ها به آرایه‌های اجرایی موشک واژگونی نصب شوند که پوشش محافظتی اطراف ماهواره‌ها را تشکیل می‌دهد و روی موشک نصب می‌شود.

آمازون در ژانویه شروع به ساخت این مرکز کرده است و نقشه‌ریزی می‌کند تا آن را تا پایان سال 2024 به اتمام برساند و هدف دارد تا نخستین دسته از ماهواره‌های خود را برای پردازش در این منطقه تا نیمه دوم سال 2025 ارسال کند، به گفته استیو متایر، معاون رئیس‌جمهور عملیات تولید کویپر آمازون.

این تاریخ هدف، شروع یک رقابت برای آمازون خواهد بود تا نیمی از شبکه را تا سال 2026 به مدار انتقال دهد، همانطور که نظارت از سوی مقامات آمریکایی نیاز دارد.

شرکت 77 قرارداد پرتاب ماهواره‌های سنگین را از نیروی مشترک هواپیمایی بوئینگ-لاکهید به نام United Launch Alliance و شرکت فضایی جف بزوس به نام Blue Origin به دست آورده‌است که کلیه این قراردادها احتمالاً ارزش چند میلیارد دلاری دارد.

آمازون نقشه‌ریزی می‌کند که تا انتهای سال نخستین ماهواره‌های نمونه خود را به فضا پرتاب کند و سپس اقدام به پرتاب نخستین ماهواره‌های انبوه تولیدشده در سال 2024 خواهد کرد.

شرکت اعلام کرده‌است که آزمایش سرویس با مشتریان شرکت‌ها و دولتی در همان سال آغاز خواهد شد.

آنا فارار، سخنگوی فضای فلوریدا، یک نهاد دولتی مالی برای جذب کسب‌وکارهای فضایی به فلوریدا، گفت که آمازون مستحق دریافت اعتبارات تحت یک گرنت دولتی برای پروژه‌های مرتبط با حمل و نقل است، اما تا کنون هیچ منبعی از اعتبارات دریافت نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا