تکنولوژی

CPU Boost چیست و آیا باید آن را فعال کرد؟

آیا تا به حال متوجه شده اید که پردازنده ها و کارت های گرافیک دارای دو سرعت ساعت هستند که روی جعبه درج شده است؟ یک ساعت پایه و تقویت کننده وجود دارد، اما این اعداد به چه معنا هستند؟

CPU Boost چیست؟

تقویت CPU نوعی فناوری مقیاس‌بندی فرکانس پویا است که در صورتی که به اندازه کافی خنک اجرا شود و یک برنامه آن را بخواهد، سرعت کلاک CPU را افزایش می‌دهد . به طور پیش فرض در همه دستگاه ها فعال است. ساعت پایه سرعت ساعتی است که در آن CPU تحت بارهای سبک یا در حالت بیکار کار می کند. اگر یکی از فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی را فعال کرده باشید، فرکانس CPU حتی می‌تواند به زیر ساعت پایه کاهش یابد.

مقیاس بندی فرکانس دینامیکی همراه با مقیاس ولتاژ دینامیکی استفاده می شود و با هم، مقیاس ولتاژ و فرکانس دینامیکی (DVFS) نامیده می شود. به زبان ساده، تقویت CPU به پردازنده شما اجازه می‌دهد تا زمانی که خیلی داغ نشود، الکتریسیته بیشتری برای اجرای سریع‌تر برنامه‌های شما مصرف کند. دقیقاً نقطه مقابل تقویت CPU، گلوگاه حرارتی است که در هنگام داغ شدن، سرعت پردازنده شما را کند می کند.

حداکثر سرعت تقویتی که در مشخصات CPU مشاهده می کنید برای کارهای تک رشته ای است که فقط از یک هسته CPU استفاده می کنند. ممکن است متوجه شوید که پردازنده شما تقریباً هرگز به همان سرعتی که تبلیغ می شود کار نمی کند، که انتظار می رود. اکثر برنامه ها و بازی های امروزی از بیش از یک هسته استفاده می کنند. تقویت CPU می تواند به صورت پویا سرعت کلاک چندین هسته را افزایش دهد تا بسته به حجم کاری به عملکرد مطلوب دست یابد.

آیا باید CPU Boost را روشن یا خاموش کنید؟

تقویت CPU بدون نیاز به اورکلاک عملکرد قابل توجهی را افزایش می دهد . شما می توانید بدون نیاز به باز کردن بایوس، بیشترین عملکرد CPU خود را داشته باشید. از آنجایی که این همه خودکار و وابسته به دما است، ارتقاء خنک کننده CPU شما منجر به افزایش خودکار عملکرد تا حد محدوده تقویت می شود.

“چه کسی در ذهن خود می خواهد تقویت CPU را خاموش کند؟” احتمالاً سوالی است که در حال حاضر در ذهن شما نقش بسته است. در حالی که این یک سوال معتبر است، چند سناریو وجود دارد که خاموش کردن تقویت CPU منطقی است.

اگر لپ‌تاپ قدرتمندی دارید اما فقط برای کارهای سبک از آن استفاده می‌کنید، خاموش کردن تقویت پردازنده می‌تواند عمر باتری شما را تا حد زیادی افزایش دهد، به خصوص قبل از سفر. یکی دیگر از موارد استفاده مشروع برای گوشی های دستی است.

YouTuber Filterless چند آزمایش با تقویت CPU روی ASUS ROG Ally انجام داد و دریافت که خاموش کردن تقویت CPU منجر به عمر باتری بیشتر، دماهای پایین تر و حتی عملکرد بهتر می شود.

همانطور که گفته شد، اینتل غیرفعال کردن Turbo Boost را توصیه نمی کند مگر اینکه در حال عیب یابی یا محک زدن باشید و من موافقم. CPU شما در مدیریت دمای خود با تنظیم پویا سرعت ساعت و ولتاژ خود عالی است، بنابراین هیچ اشکالی برای روشن نگه داشتن آن در هر زمان وجود ندارد.

اگر می‌خواهید به سرعت در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید یا CPU خود را خنک‌تر کنید، برنامه برق خود را از «باعملکرد بالا» به «متعادل» یا «بهینه‌سازی انرژی» تغییر دهید. به این ترتیب، شما همچنان می توانید در صورت نیاز از سرعت افزایش ساعت بهره مند شوید و نیازی نیست که در بایوس خود دست و پنجه نرم کنید.

AMD Precision Boost Overdrive چیست؟

با نامی که AMD برای فناوری Precision Boost Overdrive (PBO) خود استفاده می کند، گیج نشوید – این با تقویت CPU یکسان نیست. PBO آستانه حد توان مادربرد را افزایش می دهد. این به CPU اجازه می دهد تا در محدوده های مشخص شده خود نسبت به تنظیمات “stock” با شدت بیشتری تقویت شود، اما از حداکثر ساعت افزایش CPU تجاوز نمی کند.

برای مثال، اگر توان طراحی حرارتی (TDP) پردازنده شما 65 وات باشد، با روشن کردن PBO به 88 وات افزایش می یابد. به عبارت دیگر، PBO به پردازنده شما اجازه می دهد تا انرژی بیشتری مصرف کند و گرمای بیشتری تولید کند. اگر CPU شما حداکثر 4.2 گیگاهرتز تقویت می کند و قبلاً روی همه هسته ها 3.8 گیگاهرتز دیده اید، ممکن است پس از فعال کردن PBO به 4.0 گیگاهرتز برسید.

توصیه می‌کنم اگر خنک‌کننده‌ای دارید یا صدای اضافی فن برایتان مهم نیست، PBO را روشن یا روی خودکار تنظیم کنید. این یک راه آسان برای افزایش عملکرد CPU شما با حداقل خطر است.

تقویت CPU یکی از بهترین بخش‌های فناوری مدرن CPU است و به این معنی است که بیشتر مردم دیگر نیازی به اورکلاک کردن ندارند . بنابراین، مگر اینکه دلیل موجهی داشته باشید، آن را به حال خود رها کنید و از اجرای رایگان شیرین لذت ببرید.

 

خرید هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا