تکنولوژیهوش مصنوعی

VR، AR و لنزهای تماسی هوشمند به نابینایان کمک می‌کنند تا ببینند

این فناوری‌ها به افراد کم بینا کمک می‌کنند، خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید.

 

الکس لی روزنامه نگار مستقر در لندن یک بیماری ژنتیکی نادر دارد که در اثر آن نابینا شده است. هر زمان که او بازی های ویدیویی انجام می دهد، بیشتر یک تاری است که می بیند. اما وقتی او اخیراً یک هدست واقعیت مجازی برای آزمایش بازی پلیسی Rockstar L.A. Noire استفاده کرد، واضح‌تر از پنج سال گذشته دید. او گفت: “با یک شگفتی مواجه شدم،” می‌توانستم بیشتر از آنچه در زندگی واقعی می‌توانم ببینم در VR ببینم.

به گفته دکتر مایکل کراس‌لند، استاد چشم‌پزشکی دانشگاه سیدنی، واقعیت مجازی می‌تواند به افراد کم بینا کمک کند، زیرا صفحه‌نمایش‌ها بسیار نزدیک به چشم‌ها هستند و تصاویر بزرگ، نورهای روشن و متن‌های پررنگ را در خود جای می‌دهند که به افراد کم بینا کمک می‌کند بهتر و نزدیک ببینند.

اما فراتر از بازی‌های ویدئویی، تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها در حال حاضر روی روش‌های خاصی برای استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کار می‌کنند تا به افراد کم‌بینا کمک کنند تا ببینند. در واقع، RaayonNova مستقر در نیویورک در حال ساخت چیزی است که بسیاری آن را «بازی پایانی» برای همه اینها می‌دانستند: لنزهای تماسی هوشمند. الکساندر اشتوکاتر، بنیانگذار RaayonNova، می‌گوید: ” تعدادی از مسائل در مورد فناوری‌های موجود وجود دارد؛ آنها چندان هوشمند نیستند. آنها دستگاه های فیزیکی هستند که برای همه قابل مشاهده هستند و کنترل سیستم توسط حرکات انجام می شود. ”

هر لنز دارای یک نمایشگر تعبیه‌شده مستقیماً روی قرنیه چشم است و دارای ویژگی‌هایی برای کمک به افراد کم بینا است، مانند نمایشگر تعبیه‌شده‌ای که از رنگ برای هدایت کاربر استفاده می‌کند، یا برای کمک به بزرگ‌نمایی علائم خیابان یا هشدار دادن به فرد در هنگام نزدیک شدن به خطر.

Shtukater می‌گوید: «ما معتقدیم که مرز نهایی [این است] برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در دراز مدت جایگزین گوشی‌های هوشمند خواهند شد. راه حل ما این است که به حس بینایی به روشی صمیمی وصل شویم و اطلاعات بصری را مستقیماً به شبکیه چشم به شکلی غنی‌تر و توانمند بفرستیم.

VR، AR و لنزهای تماسی هوشمند به نابینایان کمک می‌کنند تا ببینند

RaayonNova در تلاش است تا در سال 2019 راه اندازی شود، که اگر بتواند آن را به فروش برساند، آن را برای اولین بار به بازار تبدیل می کند. اشتوکاتر می‌گوید: «مادری که در دفتر کار می‌کند می‌تواند نوزادش را در گهواره در خانه زیر نظر بگیرد و می‌تواند دوربین را در خانه، تغییر جهت دهد یا شاید حتی شروع به گفتگو با کودک کند». حتی یک فرد تنبل یا خسته که تا دیروقت کار می کند و قصد دارد به خانه برود، می تواند از طریق یک لنز تماسی هوشمند AR از یک رستوران محلی چینی به صورت آنلاین سفارش دهد.

اما حتی افراد بینا نیز به کمک نیاز دارند. به گفته هانس استرنگ، مدیر عامل شرکت هلندی Luxexcel که لنزهای تماسی با پرینت سه بعدی تولید می کند، 60 درصد آمریکایی ها به اصلاح چشم نیاز دارند. Luxexcel اخیراً با Vuzix همکاری کرد تا لنزهای نسخه‌ای چاپ شده با چاپ سه بعدی را برای هدست Vuzix Blade AR بسازد که اطلاعاتی مانند مسیرها، نقشه‌ها و پیش‌بینی‌های آب و هوا را در جهان پوشش می‌دهد.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که برای کمک به نابینایان کار می‌کند، موسسه Fraunhofer در آلمان است که امیدوار است اندازه عینک‌های VR را کاهش دهد. در دهه گذشته، Uwe Vogel، رئیس میکرو نمایشگرها و حسگرها، میکرو نمایشگرهای OLED را برای VR و AR پیشرفت داده است. ووگل می‌گوید: «عینک‌های VR به طور فزاینده‌ای محبوب هستند، اما معمولاً تا به حال سنگین و بزرگ بوده‌اند. انتظار می‌رود میکرو نمایشگرهای بزرگ این وضعیت را تغییر دهند، زیرا تولید عینک‌های واقعیت مجازی ارگونومیک و سبک وزن را امکان‌پذیر می‌سازند؛ نمایشگرهای OLED جدید اکنون به نرخ فریم بسیار بالایی می‌رسند و وضوح بسیار بالایی را با Full HD توسعه‌یافته به دست می‌آورند.

صفحه نمایش های دیجیتال در آینده چگونه خواهند بود؟ او می افزاید: «ترفند فقط بالا بردن رزولوشن و نرخ فریم نیست، بلکه به طور همزمان مصرف انرژی را به حداقل می رساند. به لطف مفهوم سیستمی طراحی شده هوشمندانه و متدولوژی طراحی مدرن، به خوبی کار کرده است، بدون اینکه به بیش از 10 سال تجربه در اینجا در طراحی میکرو نمایشگرها اشاره کنیم.

ووگل می‌گوید: «یکی از کاربردهایی که ما در حال آزمایش آن هستیم، در پروتز برای افراد دارای اختلال بینایی است که اغلب از نظر قانونی به عنوان نابینا طبقه‌بندی می‌شوند. نمایشگرهای جدید از فناوری OLED-on-CMOS برای تصاویر روشن و با کنتراست بالا استفاده می‌کنند که بزرگ‌تر، واضح‌تر و دارای پیکسل‌های بیشتری نسبت به میکرو نمایشگرهای موجود هستند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا