گردشگری
موضوعات داغ

قدرتمند ترین پاسپورت جهان در سال 2023 برای چه کشوریست !

به مدت 5 سال متوالی کشور ژاپن رتبه نخست معتبرترین گذرنامه در جهان را داشت. اما در سال 2023 رتبه سوم سقوط کرد !

قدرتمند ترین پاسپورت جهان برای سنگاپور!

بر اساس آمار منتشر شده در تابستان ۲۰۲۳، ژاپن به مقام سوم سقوط کرد و کشور سنگاپور توانست رتبه نخست را کسب کند . شهروندان این کشور قادرند بدون ویزا به ۱۹۳ مقصد از مجموع ۲۲۷ مقصد سفر کنند.

و در حالی که آسیا به مدت طولانی صدرنشین جدول رده‌بندی این ایندکس ساخته‌شده توسط شرکت مشاوره شهروندی و اقامت جهانی هنلی پارتنرز با مقر در لندن بوده است، اروپا به تدریج بازگشته است. آلمان، ایتالیا و اسپانیا همگی به مقام دوم ارتقا یافته‌اند و به ۱۹۰ مقصد بدون ویزا دسترسی دارند، در حالی که ژاپن و کره جنوبی همراه با اتریش، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ و سوئد در جایگاه سوم قرار دارند. شهروندان این هفت کشور بدون نیاز به ویزا امکان سفر به ۱۸۹ کشور را دارند.

ایالات متحده و انگلستان از آن زمان‌های اوج که در سال ۲۰۱۴ به طور مشترک رتبه اول را داشتند، در مسیر نزولی بوده‌اند، اما حداقل انگلستان به نظر می‌آید این موضوع را دارد تغییر می‌دهد.

قدرتمند ترین پاسپورت جهان در سال 2023 برای چه کشوریست !

این کشور به مقام چهارم در رده‌بندی پرشتاب دو درجه‌ای کرده است، جایی که از سال ۲۰۱۷ به این مقام نرسیده بود. در عین حال، ایالات متحده دو مقام دیگر به موقعیت هشتم رتبه‌بندی افتاده‌است و تنها به ۱۸۳ مقصد بدون ویزا دسترسی دارد.

ایندکس پاسپورت هنلی بر اساس اطلاعات از انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (IATA) تهیه شده و ۱۹۹ گذرنامه در سراسر جهان را رتبه‌بندی می‌کند. این ایندکس به طور زنده در طول سال به روز می‌شود، همزمان با اجرای تغییرات سیاست ویزا.

در آخرین انتشار خود، هنلی پارتنرز می‌نویسد که در طول تاریخ رتبه‌بندی ۱۸ ساله، تعداد میانگین مقصدهایی که مسافران می‌توانند بدون ویزا دسترسی داشته‌اند تقریباً دو برابر شده است، از ۵۸ در سال ۲۰۰۶ به ۱۰۹.

با این حال، شکاف آزادی سفر بین افراد در بالاترین و پایین‌ترین مقام‌های رتبه‌بندی گسترده‌تر از همیشه است. شهروندان افغانستان تنها می‌توانند به ۲۷ مقصد بدون ویزا بازدید کنند، نزدیک به عراق (۲۹ مقصد) و سوریه (۳۰ مقصد).

کریستیان اچ. کایلین، رئیس هنلی پارتنرز، تاکید می‌کند که سنگاپور در دهه گذشته به کسب آزادی سفر بیشتر برای شهروندان خود مشغول بوده است و دسترسی بدون ویزا به ۲۵ مقصد جدید را کسب کرده است.

او می‌گوید: “امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۳ به تعداد ۱۰۷ مقصد قابلیت بدون ویزا اضافه کرده است که یک پیشرفت چشمگیر است. از کشورهای حاضر در ده نفر اول، ایالات متحده کوچک‌ترین افزایش امتیاز خود را داشته‌است و فقط ۱۲ مقصد اضافی را تأمین کرده‌است.”

گرگ لیندسی، از موسسه جیکوبس در دانشکده فناوری کارنل، در انتشار هنلی پارتنرز می‌گوید: “داستان یک داستان ساده است – با نسبیت ثابت ماندن، ایالات متحده عقب‌افتاده‌است. لغزش پیوسته آمریکا در رتبه‌بندی، یک اخطار برای همسایه‌اش کانادا و بقیه جهان انگلوسفر نیز است.”

قدرتمند ترین پاسپورت جهان در سال 2023 برای چه کشوریست !
قدرتمند ترین پاسپورت جهان در سال 2023 برای چه کشوریست !

بهترین پاسپورت‌ها در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر می‌باشند:

  1. سنگاپور (۱۹۲ مقصد)
  2. آلمان، ایتالیا، اسپانیا (۱۹۰ مقصد)
  3. اتریش، فنلاند، فرانسه، ژاپن، لوکزامبورگ، کره جنوبی، سوئد (۱۸۹ مقصد)
  4. دانمارک، ایرلند، هلند، انگلستان (۱۸۸ مقصد)
  5. بلژیک، جمهوری چک، مالتا، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، سوئیس (۱۸۷ مقصد)
  6. استرالیا، مجارستان، لهستان (۱۸۶ مقصد)
  7. کانادا، یونان (۱۸۵ مقصد)
  8. لیتوانی، ایالات متحده (۱۸۴ مقصد)
  9. لتونی، اسلواکی، اسلوونی (۱۸۳ مقصد)
  10. استونی، ایسلند (۱۸۲ مقصد)

 

ضعیف ترین پاسپورت‌های دنیا در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر می‌باشند:

101. سوریه (۳۰ مقصد)

102. عراق (۲۹ مقصد)

103. افغانستان (۲۷ مقصد)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا