گردشگری

مشکلات 737 مکس همچنان ادامه دارد: بوئینگ غرامت هنگفتی به آلاسکا می‌پردازد

بوئینگ به دلیل زمین‌گیر شدن 737 مکس 9، 160 میلیون دلار به خطوط هوایی آلاسکا غرامت پرداخت کرد.

سیاتل، 15 آوریل 2024 – بوئینگ روز دوشنبه اعلام کرد که در سه ماهه اول سال 2024 حدود 160 میلیون دلار پول نقد به خطوط هوایی آلاسکا به عنوان غرامت برای زمین‌گیر شدن هواپیمای 737 مکس 9 پرداخت کرده است.

این پرداخت پس از آن صورت می‌گیرد که اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در ماه ژانویه پس از جدا شدن درب خروج اضطراری در پرواز 1282 آلاسکا از پورتلند به اورگان، پرواز تمامی 737 مکس 9 ها را ممنوع کرد. این حادثه هیچ مجروحی به دنبال نداشت، اما به نگرانی‌های ایمنی جدیدی در مورد این مدل هواپیما دامن زد.

زمین‌گیر شدن 737 مکس 9 ضربه قابل توجهی به عملیات خطوط هوایی آلاسکا وارد کرد و این شرکت را مجبور به لغو پروازها و متحمل شدن هزینه‌های اضافی کرد. در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر شد، آلاسکا اعلام کرد که این غرامت “در اصل شامل درآمدهای از دست رفته، هزینه های ناشی از عملیات نامنظم و هزینه های بازگرداندن ناوگان ما به خدمات عملیاتی” است.

این شرکت هواپیمایی همچنین گفت که انتظار دارد غرامت بیشتری پس از سه ماهه اول دریافت کند.

پرداخت غرامت به آلاسکا جدیدترین چالش در سال سختی برای بوئینگ است. این شرکت هواپیماسازی با مشکلات متعددی از جمله لغو سفارشات، تأخیر در تحویل و تحقیقات نظارتی در مورد مشکلات ایمنی 737 مکس و 787 درگیر بوده است.

دیوید کالهون، مدیرعامل بوئینگ، ماه گذشته در پی این مشکلات از سمت خود کناره گیری کرد.

زمین‌گیر شدن 737 مکس 9 همچنین بر برنامه‌های تحویل هواپیمای بوئینگ به سایر شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، رایان ایر، ایرباس ارزان قیمت ایرلندی، اعلام کرده است که به دلیل کمبود هواپیمای جدید مجبور به کاهش ظرفیت خود در تابستان امسال خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی 737 مکس 9 مجوز پرواز دوباره را دریافت خواهد کرد. FAA در حال بررسی تغییراتی است که بوئینگ برای رفع مشکلات ایمنی این هواپیما پیشنهاد کرده است.

این غرامت 160 میلیون دلاری به خطوط هوایی آلاسکا، یادآور هزینه‌های هنگفتی است که بوئینگ به دلیل مشکلات 737 مکس متحمل شده است. این شرکت هواپیماسازی پیش‌بینی کرده است که کل هزینه‌های مربوط به این مدل هواپیما می‌تواند به 50 میلیارد دلار برسد.

خرید هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا