گردشگری
موضوعات داغ

تاریخ سال نو چینی چه زمانی است؟

شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه) است.

اژدها، شیرها، فانوس‌های قرمز، پول در پاکت‌ها و کوفته‌های روی میز جشن – سال نوی چینی اصلاً شبیه تعطیلاتی نیست که ما به آن عادت کرده‌ایم، اما این چیزی است که آن را جالب می‌کند. من به شما خواهم گفت که سال نو چگونه جشن گرفته می شود و چه مدت در چین طول می کشد، چه افسانه ای باستانی زیربنای این تعطیلات است و چه چیزی روی میز سرو می شود، به جز کوفته ها.

چرا سال نو چینی را سال نو قمری می نامند؟

سال نو در روسیه طبق تقویم میلادی و در چین مطابق با تقویم قمری جشن گرفته می شود. این بدان معنی است که سال نه از اول ژانویه، همانطور که ما عادت کرده ایم، بلکه در دومین ماه نو پس از انقلاب زمستانی آغاز می شود. گیج کننده به نظر می رسد، اما چینی ها در واقع شروع سال جدید را بر اساس مراحل ماه تعیین می کنند. برای ما راحت تر است که به تقویم معمولی اعتماد کنیم – طبق آن، آغاز سال نو چینی در یکی از روزهای بین 21 ژانویه و 21 فوریه است. هر سال یک تاریخ جدید است. به عنوان مثال، در سال 2024، طبق تقویم چینی، سال نو در 10 فوریه جشن گرفته می شود.

در چین نیز در اول ژانویه سال نو رسمی است، اما در مقیاس بسیار کوچکتر جشن گرفته می شود. تنها یادآوری آن مراکز خرید تزئین شده با درخت کریسمس است.

یا سال نو چینی که جشن آن پانزده روز طول می کشد و سراسر کشور را در بر می گیرد. این یک منظره باورنکردنی در مقیاس و زیبایی است. بلیط ها خیلی زود فروخته می شوند، زیرا سال نو در چین یک تعطیلات خانوادگی نیز هست، به این معنی که همه به دیدار والدین خود می روند که اغلب در شهرها و استان های دیگر زندگی می کنند. جنبش توده ای در سراسر کشور حتی “کوچ بهاره” نامیده شد.

سال نو طبق تقویم چینی چه زمانی است؟

تاریخچه جشن های سال نو چینی

سال نو چینی یکی از قدیمی ترین تعطیلات در جهان است. اعتقاد بر این است که این کار توسط یکی از امپراتوران چینی که بیش از 4000 سال پیش بر تخت سلطنت نشست آغاز شد. او وزرای خود را برای تعظیم به آسمان و زمین آورد – از آن زمان این روز اولین روز از اولین ماه قمری در تقویم چینی در نظر گرفته شد. پس از تغییر امپراتوری آسمانی به تقویم میلادی، سال نو چینی شروع به نامگذاری جشنواره بهار کرد. این نام معنای خاص خود را دارد: به نظر می رسد هنوز سرد است، اما مردم در حال حاضر از بهار استقبال می کنند و با آن، امیدوار به هر چیز جدیدی هستند که همیشه به ارمغان می آورد.

افسانه دیگری می گوید که در اولین روز سال جدید، هیولایی به نام نیان که در زبان چینی به معنای سال است، به زمین فرود می آید. نیان برای بلعیدن دام، غلات و سایر لوازم می آید و گاهی ساکنان محلی، به ویژه کودکان را می کشاند.

اعتقاد بر این است که اگر غذا را در ورودی بگذارید، نیان راضی می شود و به مردم آسیب نمی رساند و اگر غذا زیاد باشد، با آنها مهربان تر خواهد بود. نیان همچنین از رنگ قرمز، آتش و صداهای بلند می ترسد، بنابراین چینی ها خانه های خود را با فانوس ها و طومارهای قرمز تزئین می کنند، غذای زیادی می پزند، آتش بازی روشن می کنند و تمام شب مهمانی می کنند. افسانه قدیمی است، اما سنت ها هنوز زنده هستند.

dragon-dance-chinese-new-year

نمادهای سال نو چینی

نمادهای زودیاک چینی یکی از محبوب ترین ویژگی های تعطیلات هستند. در مجموع دوازده نفر از آنها وجود دارد: خوک، موش، گاو نر، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ. فقط حیوانات نه ماهها، مانند طالع بینی غربی، بلکه بر اساس سالها.

علیرغم اینکه هر حیوان مربوط به یک سال است و در یک توالی مشخص ظاهر می شوند، تأثیر عناصر و رنگ نیز مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال، هر دو سال 2012 و 2024 زیر علامت اژدها هستند، اما سال 2012 عنصر آب، سیاه و آبی و 2024 عنصر چوب، فیروزه و سبز است.

زودیاک چینی در فرهنگ های دیگر نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا تمبرهای پستی را با نماد سال نزدیک منتشر می کنند، و در کره و ژاپن در شب سال نو کارت پستال و تمبرهای اختصاص داده شده به “جانور” را منتشر می کنند. در روسیه، این نمادها نیز بسیار محبوب هستند. در شب سال نو و ما، مطابق با گرگوری، نه قمری، تقویم، تزئینات درخت کریسمس، لیوان ها، مجسمه ها، آهن ربا و سایر سوغاتی ها با تصویر حامی سال آینده در فروشگاه ها ظاهر می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا