گردشگری

تاج محل: گنج اصلی هند و یکی از 7 عجایب جهان

مسجد-مقبره هند تاج محل در فهرست عجایب هفتگانه جدید جهان قرار دارد. بسیاری از گردشگران آرزوی بازدید از خلقت باشکوه معماری امپراتوری مغول را دارند. در سال 2023، این بنای تاریخی در رتبه‌بندی بهترین کارها برای انجام انتخاب مسافران قرار گرفت و در کنار سایر جاذبه‌های جهان قرار گرفت.

تاج محل چیست؟

تاج محل یک مسجد و مقبره عظیم از مرمر سفید است که به سبک معماری باستانی مغول ساخته شده است. مغول ها سلسله ای از فرمانروایان هند در قرون 16 تا 18 میلادی بودند.

تاج محل در هند در شمال ایالت اوتار پرادش و در نزدیکی شهر آگرا واقع شده است. این مسجد 73 متری در حاشیه رودخانه جمنا قرار دارد. در داخل بنا دو مقبره وجود دارد: شاه جهان، پادیشاه امپراتوری مغول و همسرش ممتاز محل.

تاج محل

این مسجد به عنوان یک شاهکار هنر جهانی شناخته می شود و از سال 1983 به عنوان میراث جهانی یونسکو طبقه بندی شده است. ساخت آن در سال 1632 آغاز شد و حدود 20000 سازنده برای بیش از 20 سال روی آن کار کردند.

مانند بسیاری از مساجد در هند، عناصر معماری سنتی را می توان در اینجا ردیابی کرد. به عنوان مثال، ساختمان دارای گوشه های بریده شده، یک گنبد بزرگ و چهار چتر – آلاچیق های کوچک در پشت بام است. نصب چاتری ها از قرون وسطی برای نشان دادن محل دفن افراد ثروتمند یا برجسته روی ساختمان ها آغاز شد.

سنگ مرمر سفید شفاف برای ساخت این ساختمان از شهر مکران در ایالت راجستان آورده شده است. یاس نیمه قیمتی از ایالت پنجاب و یشم با کریستال از چین می آید. اما جغرافیای تحویل مصالح ساختمانی نیز به همین جا ختم نشد. نمای تاج محل با فیروزه ای از تبت، لاجورد از افغانستان، یاقوت کبود از سریلانکا و carnelian از عربستان سعودی تزئین شده است.

تاج محل

برای اجرای این ایده، متخصصانی از خود هند و همچنین از کشورهای همسایه آسیای مرکزی و خاورمیانه چندین دهه در اینجا کار کردند. معمار اصلی استاد احمد لاهوری پاکستانی بود. مشهورترین نقاشان، سنگ تراشان، صنعتگران، گنبدسازان و خوشنویسان به کمک او آمدند.

ساختمان های قرمز رنگ در محوطه تاج محل به خوبی با سبک مجموعه یادبود مطابقت دارد. هر دو ساختمان دارای سه گنبد سفید هستند، اما اهداف متفاوتی دارند. اولی جواب نام دارد که پناهگاه مسافران برجسته بود. ساختمان دوم مسجد جنازه است. نماها با کنده کاری های استادانه، بیشتر با نقش های گل تزئین شده است.

تاریخ تاج محل

از بسیاری از راهنماها می توانید داستان عاشقانه ظاهر مقبره-مسجد را بشنوید. دستور ساخت یک کاخ مجلل که مانند آن در این دنیا دیده نشده بود، توسط شاه جهان، فرمانروای امپراتوری از اواسط قرن شانزدهم صادر شد.

علت مرگ همسرش ممتاز محل بود که هنگام زایمان جان باخت. امپراطور غمگین شد و به یاد معشوقش تصمیم گرفت مقبره-کاخی زیبایی برای او بسازد. بعداً خود امپراتور در اینجا دفن شد ، اگرچه در ابتدا قصد داشت همان مسجد را برای خود بسازد ، اما فقط از سنگ مرمر سیاه.

تاج محل

تاج محل از سال 2007 به یکی از شگفتی های جهان تبدیل شده است. این فهرست شامل هفت شاهکار نسبتاً جدید بشر در میان سازه های معماری جهان است. به عنوان مثال، آمفی تئاتر کولوسئوم در رم، دیوار بزرگ چین و شهر باستانی پترا در اردن.

در مورد منشأ نام مسجد – مقبره روایات مختلفی وجود دارد. به گفته یکی از آنها، تاج محل به معنای “تاج” یا “غرور قصر” است. اعتقاد بر این است که امپراطور همسر خود را چنین خطاب می کند. بر اساس نسخه دیگری، بنای یادبود نام او – ممتاز (ممتاج) محل است.

برخی از محققان بر این باورند که این افسانه عاشقانه فقط یک خیال راهنما است و بنای مقبره بزرگ نمادی از غرور امپراتوری است. به دستور شاه جهان، آثار معماری برجسته دیگری در هند ساخته شد. به عنوان مثال، قلعه سرخ در دهلی و مسجد معروف هندی جاما مسجد .

ساعات کار، قوانین و هزینه بازدید

تاج محل همه روزه به جز جمعه باز است. ساعات کار همیشه متفاوت است. دروازه مرکزی 30 دقیقه قبل از طلوع آفتاب باز می شود و 30 دقیقه قبل از غروب خورشید بسته می شود. از ساعت 10:00 تا 17:00 به اینجا بیایید، در این مدت مقبره قطعاً باز است. به شما توصیه می کنم صبح زود به مجموعه برسید تا وقت داشته باشید که تمام ساختمان ها را بگردید و در پارک بزرگ قدم بزنید.

تاج محل

بهترین ماه ها برای سفر به آگرا فوریه، مارس و آوریل است. در طول پاییز و ماه های اول زمستان، شهر اغلب با مه و بارش پوشیده می شود، بنابراین تصور بازدید از کاخ می تواند مبهم باشد. از اواخر ماه آوریل و در نیمه اول تابستان شهر بیش از حد گرم است. دمای بیرون به +50 درجه سانتیگراد می رسد و پیاده روی در پارک زیر آفتاب سوزان دشوار خواهد بود. در نیمه دوم تابستان، فصل بارانی شدید آغاز می شود که فقط در سپتامبر به پایان می رسد.

هزینه بلیط این مجموعه برای گردشگران خارجی 1100 روپیه (حدود 1230 روبل) است. ضمناً برای ورود به مقبره-مسجد باید بلیط تهیه کنید. هزینه آن 200 روپیه (حدود 225 روبل) است. فروش بلیط در دفاتر بلیط در دروازه های غربی و شرقی تاج محل انجام می شود. همچنین می توانید بلیط خود را به صورت آنلاین از وب سایت ASI – Archaeological Survey of India رزرو کنید. برای کودکان زیر 15 سال، ورود به مجموعه رایگان است.

در داخل بنای تاریخی، گردشگران از عکاسی، فیلمبرداری و پایین رفتن از مقبره شاه جهان و ممتاز محل منع شده اند.

تزئینات داخلی مقبره با سنگ های مرمر و طبیعی تزئین شده است. عناصر تزئینی داخلی به صورت دستی توسط متخصصان ایجاد شده است.

می توانید در این ویدیو از فضای داخلی جاذبه دیدن کنید و در عین حال به پیاده روی مجازی بروید.

تاج محل

تمامی بازدیدکنندگان از دروازه اصلی مجموعه پارک وارد مسجد می شوند. آنها با نقل قولی از قرآن حکاکی شده اند که با عبارت “ورود بهشت ​​من” به پایان می رسد. در زمان سلطنت مغول ها واژه های «بهشت» و «باغ» به همین صورت نوشته می شد. و کاملاً ممکن است که امپراتور با این کتیبه هدف مستقیم تاج محل – بهشتی برای معشوق خود را منعکس کند.

علاوه بر ممنوعیت عکاسی و فیلمبرداری، مجموعه قوانین دیگری نیز دارد. تنها با پوشیدن روکش کفش یکبار مصرف می توانید وارد مسجد – مقبره شوید و یک بطری پلاستیکی نیم لیتری آب نیز به همراه داشته باشید. همه اینها در هزینه بازدید گنجانده شده است؛ روکش کفش و آب هنگام خرید بلیط از گیشه ارائه می شود.

فیلمبرداری با هواپیمای بدون سرنشین، سیگار کشیدن و خوردن غذا در محل ممنوع است. دخانیات، لوازم جانبی سیگار، اشیاء تیز و برنده، مشروبات الکلی و مواد غذایی مجاز نمی باشد. استفاده از هدفون و هرگونه سیم از جمله شارژر گوشی های هوشمند، پاور بانک و سه پایه نیز ممنوع است. هنگام بررسی فضای داخلی مقبره، باید گوشی خود را خاموش کنید یا صدای آن را خاموش کنید و همچنین صدا ایجاد نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا