بانک و بیمه و بورس

سفته الکترونیکی چیست؟ کدام بانک‌ها سفته الکترونیکی می‌دهند؟

سفته الکترونیکی چیست

سفته یک سند تجاری است که تعداد زیادی از افراد جامعه از آن استفاده می کنند. وزارت اقتصاد 29 بهمن ماه سال جاری از سفته الکترونیکی رونمایی کرد. صفحه الکترونیکی در بستر اینترنت است. اعتبار این سند تجاری یک شناسه خزانه منحصر به فرد است که بالاتر از این نوع سفته است. صادرکننده سفته اینترنتی پس از صدور می تواند خروجی پی دی اف را مشاهده و برای ذینفع ارسال کند.

کاربرد های سفته الکترونیکی

مهم ترین دلیل استفاده از سفته الکترونیکی، ضمانت های مختلفی مانند گرفتن وام یا تسهیلات است. سفته معمولاً بین دو طرف مبادله می شود تا کار، عملکرد یا اجرای هر گونه تعهد مالی یا قراردادی تضمین شود.

سفته الکترونیکی در اصل همان سفته کاغذی است و تمام کاربردهایی که برای سفته کاغذی می توان انجام داد اکنون برای سفته الکترونیکی کار کرده است. با این تفاوت که به جای مرور پوشه ها و فایل ها، در بستر و پوشه دیجیتال کامپیوتر نگهداری می شود.

مزایای سفته الکترونیکی چیست

یکی از بزرگ ترین ایرادات سفته های قدیمی امکان جعل آن بود. یعنی این هم نگران کننده بود که بعد از تحویل به ذی نفع ممکن است مورد سوء استفاده و جعل قرار بگیرد، هرکس آن را دریافت کند، دائما نگران گم نشدن یا دزدیده نشدن آن باشد.

سفته های قدیمی مانند چک های حامل هستند و برای جلوگیری از سوء استفاده وجود دارند. علاوه بر همه اینها، هیچ پایگاه داده ای از افراد خوب یا بد وجود ندارد. اما با آمدن سفته اینترنتی امکان جعل یا یافتن آن وجود ندارد و در آینده سامانه ای ایجاد خواهد شد که سوابق افراد منبعی برای اعتبارسنجی صادرکنندگان خرید الکترونیکی باشد.

الکترونیکی شدن این سند تجاری استفاده از فاکتور الکترونیکی را ساده تر و ایمن تر می کند و مزایای خوبی به آن می دهد که در گذشته وجود نداشت.

کدام بانک‌ها سفته الکترونیکی می‌دهند

در حال حاضر 4 بانک به مشتریان خدمات سفته الکترونیکی ارائه می دهند: بانک ملی، بانک آینده، بانک قرض الحسنه رسالت، بانک مهر ایران. اگر قصد دریافت وام از این بانک ها را دارید می توانید به جای سفته کاغذی از نسخه الکترونیکی آن استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز برای خرید سفته الکترونیکی

فراموش نکنید که الکترونیک یک سند مالی است. بنابراین برای دریافت صفحه الکترونیکی باید اطلاعات شخصی مانند شماره ملی، شماره همراه صادرکننده به نام خود، شماره حساب بانکی و سایر اطلاعات بانکی را برای احراز هویت در تاریخ مندرج در صورتحساب به همراه اطلاعات دریافتی و میزان خریدهای الکترونیکی. . وارد. در نهایت پس از انتشار سفته الکترونیکی فایل پی دی اف به همراه شماره ملی وی به گیرنده تحویل داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا