بهترین ها
موضوعات داغ

بهترین دانشگاه‌های جهان بر اساس رتبه بندی QS در سال 2024

در دنیای پرشتاب امروز، علم و دانش به عنوان کلیدی برای گشودن درهای موفقیت و پیشرفت شناخته می‌شوند. دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علم‌اندوزی و تحقیقات، نقشی اساسی در ارتقای دانش و پرورش نخبگان ایفا می‌کنند. از این میان، برخی از دانشگاه‌ها به واسطه ی سابقه ی درخشان، اساتید برجسته، امکانات پیشرفته و فارغ التحصیلان موفق، در جایگاه برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته‌اند.

در این مقاله، قصد داریم به معرفی 10 دانشگاه برتر جهان در سال 2024 بر اساس رتبه‌بندی QS بپردازیم:

1-Harvard University

Harvard University
دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد که در سال 1636 تأسیس شد، قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده است. اکثر دانشجویان هاروارد در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و بیش از 20 درصد از بدنه دانشجویان بین‌المللی هستند. هاروارد در کمبریج، ماساچوست واقع شده است، اما دارای امکاناتی مانند دانشکده پزشکی هاروارد مستقر در شهر نزدیک بوستون است. این دانشگاه دارای بزرگترین موقوفه در بین مدارس دیگر در جهان است. تحقیقات هاروارد در طیف وسیعی از رشته ها در بیش از 100 مرکز انجام می شود.

این دانشگاه از کالج کارشناسی و همچنین 11 موسسه اعطای مدرک دیگر از جمله دانشکده بازرگانی با رتبه عالی، دانشکده تحصیلات تکمیلی آموزش، دانشکده حقوق و دانشکده دولتی جان اف کندی تشکیل شده است. دانشکده پزشکی به چندین بیمارستان آموزشی، از جمله مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess و Brigham and Women’s Hospital وابسته است .

برای فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد، محبوب ترین رشته ها شامل علوم اجتماعی، زیست شناسی / علوم زیستی، تاریخ، ریاضی و روانشناسی است. تقویم آموزشی این دانشگاه به صورت ترم است و زبان انگلیسی زبان آموزشی است. اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی برای تمام چهار سال در محوطه دانشگاه زندگی می کنند، ابتدا در اطراف یارد هاروارد در مرکز پردیس به عنوان دانشجوی سال اول و سپس در یکی از 12 خانه کارشناسی برای مدت زمان تحصیل خود اقامت می کنند.

برخی از مسکن های دانشگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دسترس است. کتابخانه هاروارد بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در جهان است که در بیش از 70 کتابخانه خود حدود 19 میلیون جلد دارد.

 

2-Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Massachusetts Institute of Technology (MIT)
موسسه فناوری ماساچوست

موسسه فناوری ماساچوست که در سال 1861 تأسیس شد، در کمبریج، ماساچوست، نزدیک بوستون واقع شده است. حدود 11000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند که تقریباً 60 درصد آنها در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند. MIT شامل پنج مدرسه است: معماری و برنامه ریزی. مهندسی؛ علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی؛ مدیریت؛ و علم انگلیسی زبان آموزش در MIT است.

تقویم تحصیلی یک سیستم 4-1-4 با چهار هفته “دوره فعالیت های مستقل” در ژانویه است. در این دوره، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، اساتید، کارکنان و فارغ التحصیلان در انجمن ها، مجموعه های سخنرانی، سخنرانی ها و سایر فعالیت های ویژه شرکت می کنند.

دانشجویان سال اول کارشناسی تنها افرادی هستند که برای زندگی در محوطه دانشگاه مورد نیاز هستند، اما بسیاری از دانشجویان در ادامه تحصیل نیز اقامت در محوطه دانشگاه را انتخاب می کنند. فرصت‌های زیادی برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد تا در یکی از آزمایشگاه‌ها یا مراکز متعدد MIT، از جمله آزمایشگاه راکتور هسته‌ای MIT، یکی از بزرگترین رآکتورهای تحقیقاتی دانشگاهی در ایالات متحده، تجربه تحقیقاتی کسب کنند.

برنامه فرصت های تحقیقاتی در مقطع کارشناسی، که دانشجویان و اساتید را برای پروژه های تحقیقاتی شریک می کند، تا زمانی که فارغ التحصیل شوند. در یک سال اخیر بیش از 675 میلیون دلار برای تحقیقات در MIT هزینه شده است و بودجه اضافی فدرال به آزمایشگاه لینکلن MIT اختصاص داده شده است، آزمایشگاه تحقیق و توسعه وزارت دفاع که بر راه حل های تکنولوژیکی برای مسائل امنیت ملی متمرکز است.

 

3-Stanford University

Stanford University
دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد در سال 1885 تاسیس شد و در منطقه خلیج کالیفرنیا، در حدود 30 مایلی جنوب سانفرانسیسکو واقع شده است. بیش از نیمی از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند. هفت مدرسه این دانشگاه را تشکیل می دهند که بسیاری از آنها برای تحصیلات تکمیلی رتبه بالایی دارند. سه تا از این مدارس هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می دهند: علوم انسانی و علوم. علوم زمین؛ و مهندسی دانشکده های بازرگانی، حقوق، آموزش و پزشکی فقط مدارک تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهند. تقویم دانشگاهی دانشگاه استنفورد بر اساس سیستم یک چهارم و زبان آموزشی انگلیسی است.

حدود 8 درصد از بدنه دانشجویان مقطع کارشناسی، بین المللی هستند، و همچنین حدود 30 درصد از جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مسکن برای دانشجویانی که به عنوان دانشجوی سال اول وارد می شوند به مدت چهار سال تضمین می شود و بیش از 90 درصد دانشجویان کارشناسی در محوطه دانشگاه زندگی می کنند.

استنفورد همچنین مسکن سال اول را برای دانشجویان جدیدالورود تضمین می کند. بیش از 60 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین حدود 30 درصد از اعضای هیئت علمی در محوطه دانشگاه زندگی می کنند. سیستم کتابخانه استانفورد، که از 20 کتابخانه پشتیبانی می کند، بیش از 9.3 میلیون جلد فیزیکی را شامل می شود.

بودجه تحقیقاتی در استنفورد به بیش از 1 میلیارد دلار رسیده است، از جمله بودجه دولت فدرال برای پروژه های آزمایشگاه شتاب دهنده ملی SLAC، آزمایشگاه وزارت انرژی ایالات متحده که توسط استانفورد اداره می شود. دانشمندان از سراسر جهان – حدود 3400 نفر از آنها سالانه – از امکانات SLAC استفاده می کنند. هر ساله بیش از 1000 مقاله علمی بر اساس تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه منتشر می شود.

 

4-University of California Berkeley

University of California Berkeley
دانشگاه کالیفرنیا-برکلی

دانشگاه کالیفرنیا-برکلی تقریباً در 15 مایلی سانفرانسیسکو در منطقه ای که به منطقه خلیج معروف است واقع شده است. دانشگاه دولتی که معمولاً به نام برکلی یا کال نیز شناخته می شود، در سال 1868 تأسیس شد.

بیش از 70 درصد از دانشجویان برکلی در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند. این دانشگاه به 14 کالج و مدرسه تقسیم شده است که شامل دانشکده بازرگانی هاس، کالج شیمی، دانشکده مهندسی، دانشکده بهداشت عمومی و دانشکده حقوق می شود. تقویم تحصیلی بر اساس ترم است و زبان انگلیسی زبان آموزشی است.

دانشگاه کالیفرنیا – برکلی حدود 350 برنامه درجه را به دانشجویان ارائه می دهد. برخی از محبوب‌ترین رشته‌ها برای دانشجویان برکلی شامل مهندسی برق و علوم کامپیوتر است. اقتصاد؛ علوم سیاسی؛ مدیریت کسب و کار؛ و روانشناسی حدود یک چهارم دانشجویان مقطع کارشناسی در محوطه دانشگاه زندگی می کنند، از جمله حدود 95 درصد از دانشجویان سال اول.

بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل خارج از دانشگاه زندگی می کنند، اما آنها این گزینه را دارند که در اقامتگاه های متعلق به دانشگاه زندگی کنند. تقریباً 15 درصد از بدنه دانشجویان بین المللی است و شهریه و شهریه برای دانشجویان خارج از ایالت بالاتر است. حدود 3000 دانش پژوه بین المللی هر ساله در سمت های موقت آموزشی یا پژوهشی به برکلی می آیند.

تحقیقات برکلی نه تنها در آزمایشگاه‌های بخش دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، بلکه در برخی از موزه‌های مدرسه و ایستگاه‌های میدانی بیولوژیکی تحت مدیریت دانشگاه نیز انجام می‌شود. تحقیقات در زمینه گیاه شناسی، جانورشناسی، اکوسیستم ها و جنگلداری در سایت های ایستگاه صحرایی از راه دور انجام می شود. محققان برکلی تعدادی از عناصر جدول تناوبی از جمله کالیفرنیوم و برکلیوم را کشف کردند.

 

5-University of Oxford

University of Oxford
دانشگاه آکسفورد

تاریخ دقیق تأسیس دانشگاه آکسفورد ناشناخته است، اما ریشه این مدرسه حداقل به سال 1096 برمی گردد. آکسفورد در حدود 60 مایلی شمال غربی لندن واقع شده است و حدود 45 درصد از دانشجویان آن را دانشجویان فارغ التحصیل تشکیل می دهند.

بیش از نیمی از دانشجویان فارغ التحصیل آکسفورد به عنوان بخشی از مطالعات خود تحقیقات انجام می دهند. تحقیقات در آکسفورد در هر چهار بخش دانشگاهی آن انجام می شود: علوم انسانی. علوم ریاضی، فیزیکی و زیستی؛ علوم پزشکی؛ و علوم اجتماعی تقویم دانشگاهی آکسفورد به سه دوره تقسیم می شود – مایکلماس (پاییز)، هیلاری (بهار) و ترینیتی (تابستان) – هر دوره هشت هفته است. زبان آموزشی در دانشگاه انگلیسی است.

دانشگاه آکسفورد از یک دانشگاه مرکزی تشکیل شده است. 38 کالج؛ و شش سالن خصوصی دائمی که نسبت به کالج ها کوچکتر هستند و موضوعات کمتری ارائه می دهند. کالج های آکسفورد هر کدام مجهز به سالن غذاخوری، اتاق مشترک و کتابخانه هستند. دانشجویان کارشناسی برای سال اولی خود مسکن تضمینی دارند و اغلب می توانند در سال های آخر تحصیل در آنجا زندگی کنند.

دانشجویان فارغ التحصیل مسکن تضمینی نیستند، اما برخی از کالج ها ممکن است در طول سال اول، به ویژه برای دانشجویان بین المللی، فضایی برای آنها داشته باشند. هزینه تحصیل برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا بیشتر است. این دانشگاه و بخش‌های علمی و کالج‌های آن، و همچنین ده‌ها سازمان خارجی، بیش از 900 بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دسترس قرار داده‌اند.

 

6-University of Washington Seattle

University of Washington Seattle
دانشگاه واشنگتن

دانشگاه واشنگتن یک موسسه دولتی است که در سال 1861 تاسیس شد. قدیمی ترین و بزرگترین پردیس مدرسه از نظر ثبت نام در سیاتل – بزرگترین شهر واشنگتن – واقع شده است. در سال 1990، دانشگاه دو پردیس کوچکتر در بوتل و تاکوما، واشنگتن اضافه کرد. حدود 70 درصد از دانشجویان این دانشگاه – در هر سه دانشگاه – در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند.

با این حال، دانشگاه بزرگ بیش از 370 برنامه در سطح فارغ التحصیل ارائه می دهد. هزینه های تحصیل برای ساکنان غیر ایالت واشنگتن بالاتر است و مسکن دانشگاه هم برای دانشجویان کارشناسی و هم برای دانشجویان کارشناسی ارشد در دسترس است. UW از یک تقویم دانشگاهی مبتنی بر یک چهارم استفاده می کند،و انگلیسی زبان آموزش است.

این دانشگاه دارای 16 کالج و مدرسه است که در رشته های مختلفی مانند هنر و علوم، مهندسی و مددکاری اجتماعی تحصیل می کنند. مدارس عالی رتبه آن شامل دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری و دانشکده آموزش است. مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن ، یک بیمارستان آموزشی، در چندین تخصص از رتبه بالایی برخوردار است. این دانشگاه یک برنامه آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه ارائه می دهد که به دانشجویان امکان می دهد چرخش های بالینی را در ایالت های مختلف در سراسر منطقه – آلاسکا، آیداهو، مونتانا، واشنگتن و وایومینگ تکمیل کنند.

یکی از اهداف این برنامه افزایش تعداد پزشکان مراقبت های اولیه به ویژه در مناطق روستایی است. جوایز تحقیقاتی دریافت شده توسط UW در سال های اخیر بیش از 1 میلیارد دلار بوده است و این مدرسه دارای بیش از 280 مرکز تحقیقاتی تخصصی است. از جمله این مراکز تحقیقاتی می‌توان به مرکز فقر ساحل غربی، مرکز علوم قطبی و مرکز بیماری‌های عفونی نوظهور و دوباره ظهور کرد.

 

7-Columbia University

Columbia University
دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا یک موسسه خصوصی است که در سال 1754 تاسیس شد. این دانشگاه در بخش غربی منهتن شهر نیویورک واقع شده است. این مدرسه که در ابتدا کالج کینگ نام داشت، نام فعلی خود را در سال 1896 دریافت کرد. حدود 30 درصد از دانشجویان در کلمبیا در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند و تقریبا 30 درصد از کل بدنه دانشجویان بین المللی هستند.

بیش از 90 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی در محوطه دانشگاه زندگی می کنند و تعدادی مسکن دانشگاهی نیز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دسترس است. تقویم دانشگاهی کلمبیا مبتنی بر ترم است و زبان آموزشی آن انگلیسی است.

این دانشگاه از سه مدرسه تشکیل شده است که در مقطع کارشناسی ثبت نام می کنند – کالج کلمبیا، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی فو بنیاد فو، و دانشکده مطالعات عمومی – و دانشکده های تحصیلات تکمیلی و حرفه ای متعدد. از جمله برنامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه کلمبیا، دانشکده بازرگانی، دانشکده حقوق، و کالج پزشکان و جراحان هستند. علاوه بر این، کلمبیا به کالج بارنارد برای زنان، مدرسه علمیه اتحادیه و مدرسه علمیه یهودی وابسته است.

بیمارستان دانشگاهی نیویورک-پرسبیتریان کلمبیا و کرنل که بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، یک بیمارستان آموزشی دانشگاهی است. دانشجویان و اساتید کلمبیا در بیش از 200 مرکز و مؤسسه دانشگاهی در سراسر رشته های علوم، علوم انسانی و علوم اجتماعی تحقیق می کنند. کلمبیا همچنین مراکز جهانی را در امان، اردن تأسیس کرده است. پکن؛ بمبئی، هند؛ پاریس؛ استانبول؛ نایروبی، کنیا؛ سانتیاگو، شیلی؛ و ریودوژانیرو برای تسهیل تحصیل در خارج از کشور و فرصت های تحقیقاتی برای دانشجویان.

 

8-University of Cambridge

University of Cambridge
دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج، واقع در حدود 60 مایلی شمال لندن، تاریخچه خود را به سال 1209 برمی‌گرداند. حدود 19000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و بیش از 35 درصد از آنها در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

شش مدرسه وجود دارد: هنر و علوم انسانی. علوم بیولوژیکی؛ پزشکی بالینی؛ علوم انسانی و اجتماعی؛ علوم فیزیکی؛ و تکنولوژی ده ها بخش دانشگاهی و بخش های دیگر این مدارس را تشکیل می دهند. تقویم دانشگاهی در کمبریج به سه دوره تقسیم می شود – مایکلماس (پاییز)، روزه (زمستان) و عید پاک (بهار). زبان انگلیسی زبان آموزشی در دانشگاه است.

کمبریج شامل 31 کالج مسکونی است که مسئولیت پذیرش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد را بر عهده دارند. سه کالج – کالج لوسی کاوندیش، کالج موری ادواردز و کالج نیونهام – فقط زنان هستند. برخی از آموزش های گروه های کوچک برای دانشجویان کارشناسی نیز در کالج ها انجام می شود. اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه کمبریج حداقل سه سال مسکن کالج را تضمین می کنند. بسیاری از دانشجویان جدیدالورود نیز می توانند از مسکن کالج استفاده کنند. حدود 20 درصد از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا هستند.

هزینه های تحصیل برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا بیشتر است و بسته به رشته تحصیلی متفاوت است. کمبریج بیش از 100 کتابخانه دارد که شامل کتابخانه های کالج و دپارتمان می شود. این دانشگاه حدود 140 مرکز و مؤسسه دارد که در زمینه های مختلف تحقیقاتی، مانند مرکز مطالعات آفریقا، مشارکت دارند. مرکز سیاست اقتصادی و عمومی کمبریج؛ و موسسه ژئوفیزیک نظری. در سال اخیر، این دانشگاه حدود 415 میلیون دلار کمک مالی و قراردادهای تحقیقاتی دریافت کرده است.

 

9-California Institute of Technology

California Institute of Technology
مؤسسه فناوری کالیفرنیا

مؤسسه فناوری کالیفرنیا، معروف به Caltech، در سال 1891 به عنوان دانشگاه Throop تأسیس شد و نام فعلی خود را در سال 1920 دریافت کرد. این مدرسه متمرکز بر علم و مهندسی در پاسادنا، کالیفرنیا، تقریباً 11 مایلی شمال شرقی لس آنجلس واقع شده است.

تقریباً 2200 دانشجو در Caltech وجود دارد که حدود 55 درصد از آنها در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند. نسبت دانشجو به استاد بسیار پایین است و 3:1 است. بیش از یک چهارم کل ثبت نام کلتک بین المللی است. تقویم تحصیلی مدرسه بر اساس سیستم سه ماهه است و زبان انگلیسی زبان آموزشی است.

Caltech دارای شش بخش دانشگاهی است که بسیاری از آنها دارای برنامه های تحصیلات تکمیلی با رتبه بالایی هستند: زیست شناسی و مهندسی بیولوژیک. شیمی و مهندسی شیمی؛ مهندسی و علوم کاربردی؛ زمین شناسی و علوم سیاره ای؛ علوم انسانی و اجتماعی؛ و فیزیک، ریاضیات و نجوم. این دانشگاه برای تمامی دانشجویان سال اول کارشناسی و کارشناسی ارشد مسکن تضمین می کند.

به جای اقامتگاه های معمولی در مقطع کارشناسی مانند آنهایی که در بسیاری از دانشگاه های ایالات متحده یافت می شود، هشت خانه برای مقطع کارشناسی وجود دارد که هر کدام دارای دولت و سنت های خاص خود هستند. دانشجویان فارغ التحصیل تازه پذیرفته شده برای اسکان در آپارتمان های کاتالینا در محوطه دانشگاه اولویت دارند.

حدود 80 درصد از دانشجویان در دوره کارشناسی در طول زمان خود در Caltech در تحقیقات شرکت می کنند. این دانشگاه یک برنامه بورسیه تحقیقاتی تابستانی در مقطع کارشناسی ارائه می دهد که در آن دانشجویان پیشنهادات تحقیقاتی می نویسند، با مربیان همکاری می کنند و در مورد پروژه های خود ارائه می دهند.

Caltech حدود 50 موسسه و مرکز تحقیقاتی مانند موسسه پایداری Resnick و رصدخانه تکتونیک دارد. علاوه بر این، این دانشگاه آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، مرکزی برای اکتشاف روباتیک منظومه شمسی که هم اساتید و هم دانشجویان را درگیر می کند، اداره می کند.

 

10-Johns Hopkins University

Johns Hopkins University
دانشگاه جان هاپکینز

دانشگاه جان هاپکینز یک موسسه خصوصی است که در سال 1876 تاسیس شد. این مدرسه دارای پردیس هایی در بالتیمور و اطراف منطقه کلمبیا و همچنین در ایتالیا و چین است.

پردیس اصلی برای مقطع کارشناسی پردیس هوم وود در شمال بالتیمور است. اکثر مدارس این دانشگاه از تقویم تحصیلی مبتنی بر ترم استفاده می کنند و برخی از آنها یک دوره تحصیلی سه هفته ای اضافی را در ژانویه ارائه می دهند. انگلیسی زبان آموزش است. دانشجویان مقطع کارشناسی موظفند در دو سال اول تحصیل خود در مسکن دانشگاه زندگی کنند. اسکان برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دسترس نیست، به استثنای کسانی که در موسسه Peabody مدرسه، یک هنرستان ثبت نام کرده اند.

این دانشگاه شامل 9 بخش آکادمیک است که در زمینه هنر و علوم، مهندسی، بازرگانی، آموزش، پزشکی، پرستاری، موسیقی، بهداشت عمومی و مطالعات بین‌المللی تحصیل می‌کنند. برخی از محبوب‌ترین رشته‌ها برای مقطع کارشناسی (در پردیس هوم‌وود) مطالعات بهداشت عمومی، مطالعات بین‌المللی و مهندسی زیست پزشکی هستند.

دانشکده های تحصیلات تکمیلی دانشگاه جان هاپکینز شامل دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری و دانشکده آموزش می باشد. بیمارستان جان هاپکینز ، یک بیمارستان آموزشی، در بسیاری از تخصص ها رتبه بالایی دارد. دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند با حمایت از ابتکاراتی مانند برنامه جوایز تحقیقات کارشناسی پروست، که بودجه ای را برای طراحی و انجام تحقیقات با کمک یک حامی دانشکده برای دانشجویان فراهم می کند، درگیر تحقیق شوند. از جمله امکانات تحقیقاتی این موسسه، آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز است، یک مرکز تحقیقاتی وابسته که مرکزی برای تحقیقات امنیت ملی و فضایی است.

منبع
usnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا