گوشی موبایل
موضوعات داغ

اندروید 15: اخبار، شایعات، ویژگی ها و تاریخ انتشار

اولین گوشی اندرویدی 15 ساله شد و زمان آن فرا رسیده است که به اندروید 15 فکر کنیم. اندروید 14 به صورت پایدار در دسترس است و شایعات و اطلاعاتی در مورد آنچه نسخه اندروید سال آینده در اختیار دارد منتشر می شود. ما چند جزئیات کلیدی را در چند ماه گذشته مشاهده کردیم و اطلاعاتی از منابع دیگر درز کرده است. در حالی که منتظر اطلاعات بیشتر هستیم، در اینجا ویژگی‌هایی وجود دارد که گوگل باید با نسخه آینده اضافه کند. در این مقاله همه چیزهایی را که درباره اندروید 15 می دانیم و لیست علاقه مندی های ما را بررسی کنید.

چه گوشی هایی از اندروید 15 پشتیبانی خواهند کرد؟

گوگل اطلاعات رسمی در مورد اندروید 15 و تاریخ انتشار احتمالی آن منتشر نکرده است. این شرکت سالانه نسخه‌های جدید اندروید را منتشر می‌کند که تقریباً از همان زمان‌بندی پیروی می‌کنند. ما انتظار داریم که این شرکت پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید 15 را در فوریه یا مارس 2024 راه‌اندازی کند. نسخه بتای کمی پایدارتر و قابل نصب آسان‌تر باید در آوریل یا مه دنبال شود و انتشار پایدار آن احتمالاً بین ماه‌های آگوست و اکتبر اتفاق می‌افتد.

در مورد پشتیبانی از دستگاه، می توانید انتظار داشته باشید که بهترین گوشی های 2023 و 2024 در مرحله ای اندروید 15 را دریافت کنند. سازندگان اندروید در ارائه پشتیبانی طولانی مدت از سخت افزار خود بهتر و سریعتر می شوند. سامسونگ، وان پلاس، ایسوس و موتورولا سیاست‌های به‌روزرسانی معقولی را از سه تا پنج سال پس از عرضه ارائه می‌کنند. گوگل با سری Google Pixel 8 که به‌روزرسانی‌های کامل سیستم‌عامل را تا سال 2030، یعنی هفت سال از زمان عرضه‌اش، دریافت می‌کند، پیشرو است . گوشی‌های گوگل اولین نسخه اندروید 15 را به‌عنوان پیش‌نمایش و بتا دریافت خواهند کرد. بر اساس خط‌مشی به‌روزرسانی Google ، در اینجا می‌توان انتظار دستگاه‌هایی را داشت:

  • پیکسل 8 و 8 پرو
  • Pixel Fold
  • تبلت پیکسل
  • پیکسل 7a
  • پیکسل 7 و 7 پرو
  • پیکسل 6a
  • پیکسل 6 و 6 پرو

Pixel 5a با 5G تا آگوست 2024 تضمین می‌شود که به‌روزرسانی‌ها را دریافت کند. بسته به اینکه Google چه زمانی قصد دارد اندروید 15 را منتشر کند، احتمال کمی وجود دارد که بتواند به‌روزرسانی را دریافت کند. با این حال، اندروید 14 سومین به‌روزرسانی بزرگ اندروید پیکسل 5a است، که معمولاً حداکثری است که گوگل برای گوشی‌های پیش از پیکسل 6 ارائه می‌کند، بنابراین احتمالاً این اتفاق نخواهد افتاد.

هر آنچه که تاکنون در مورد اندروید 15 می دانیم

اندروید 15 بستنی وانیلی نام دارد

گوگل دیگر از نام کد اندروید داخلی خود برای اهداف بازاریابی استفاده نمی کند، اما این شرکت در مورد نسخه های آینده خود بازتر است. به همین دلیل است که می دانیم اندروید 15 بستنی وانیلی نامیده می شود . با توجه به ترتیب حروف الفبای نسخه های آن، این یک انتخاب بدیهی است که بعد از کیک وارونه اندروید 14 دنبال شود.

نام بستنی وانیلی نیز نشانه ای از تاریخ اندروید است. نسخه پایه اندروید اغلب به عنوان اندروید وانیلی (مانند اندروید ساده) شناخته می شود. ما مشتاقانه منتظر جوک هایی هستیم که نشان می دهد نسخه های اندروید 15 برخی سازندگان نسبت به سایرین کمتر وانیل هستند.

اندروید 15 می تواند به شما امکان ذخیره جفت برنامه ها را بدهد

گوشی‌های اندرویدی بزرگ‌تر می‌شوند و تاشوهایی مانند Google Pixel Fold مشاهده چندین برنامه را در کنار هم آسان‌تر می‌کنند. اندروید 15 ممکن است به شما امکان دهد چنین جفت برنامه هایی را برای دسترسی سریع در صفحه اصلی خود ذخیره کنید. برخی از سازندگان ویژگی‌هایی مانند این را در دستگاه‌های تاشو خود ارائه می‌کنند، اما ممکن است گوگل این گزینه را در اندروید نیز بسازد. ما نکاتی از جفت برنامه‌ها را در Android 14 مشاهده کردیم ، اما آنها ممکن است فقط به Android 15 برسند.

اندروید 15 می تواند یک فضای خصوصی برای برنامه های حساس شما داشته باشد

سامسونگ مدت‌هاست که قابلیتی به نام پوشه امن ارائه کرده است که برنامه‌های حساس را از بقیه سیستم جدا می‌کند و نیاز به احراز هویت اضافی دارد. ما متوجه شدیم که گوگل در حال کار بر روی آوردن قابلیتی مانند این به اندروید به نام فضای خصوصی است. این ویژگی یک نمایه اضافی مرتبط با کاربر اصلی تلفن اضافه می کند، دقیقاً مانند نمایه کاری. به احراز هویت اضافی نیاز دارد و به طور خودکار برنامه‌ها و اعلان‌ها را زمانی که استفاده نمی‌شود متوقف می‌کند. ممکن است Google به شما اجازه دهد فضای خصوصی خود را پنهان کنید و تنها با جستجوی “فضای خصوصی” در پرتابگر خود به آن دسترسی داشته باشید.

اندروید 15 می تواند جزئیات بیشتری در مورد سلامت باتری به شما بدهد

گوگل از طریق یک API که برنامه های شخص ثالث به آن متصل می شوند، جزئیات اولیه سلامت باتری را به اندروید 14 اضافه کرد. یک تعداد چرخه در بخش درباره تلفن در قسمت اطلاعات باتری پنهان است . اندروید 15 ممکن است داده های بیشتری را نشان دهد و دسترسی به این جزئیات را آسان تر کند. در نسخه آینده، اطلاعات باتری باید در بخش تنظیمات سیستم باتری مناسب‌تر در منوی سلامت باتری جدید قرار گیرد . باید تعداد چرخه و درصد سلامت باتری را ببینید که نشان می‌دهد باتری شما در مقایسه با زمانی که نو بود چقدر ضعیف شده است.

اندروید 15 می تواند یک گفتگوی پاپ آپ بلوتوث دریافت کند

وقتی روی دکمه اینترنت تلفن Pixel ضربه می‌زنید، می‌توانید از منوی کوچک برای انجام تغییرات مهم استفاده کنید. همین امر در مورد دکمه تنظیمات سریع بلوتوث، که یک کلید روشن و خاموش است، صادق نیست، مگر اینکه ضربه بزنید و نگه دارید. بسیاری از مردم بلوتوث را برای ساعت های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام خود روشن می کنند، بنابراین این رفتار ایده آل نیست.

به نظر می‌رسد Google می‌خواهد این را تغییر دهد و یک منوی بازشو به سبک اینترنت اضافه کند که به شما امکان می‌دهد بدون باز کردن تنظیمات سیستم، به سرعت به دستگاه‌های جداگانه متصل شده و از آن جدا شوید. ما کاشی تنظیمات سریع جدید را در حال توسعه در Android 14 QPR2 مشاهده کردیم، بنابراین ممکن است قبل از به‌روزرسانی اندروید 15 بخشی از سیستم عامل شود.

اندروید 15 می تواند از حفاظت فیشینگ داخلی برخوردار شود

فروشگاه Google Play و Play Protect اکثر برنامه های فریبنده و کلاهبردار را از تلفن های افراد دور نگه می دارند. با این حال، بازیگران بد از شکاف ها می لغزند. به همین دلیل است که اندروید 15 ممکن است تشخیص فیشینگ را افزایش دهد . همانطور که در Android 14 QPR2 مشاهده کردیم، یک ویژگی جدید Play Protect ممکن است “فعالیت برنامه برای فیشینگ یا سایر رفتارهای فریبنده” را بررسی کند. اگر چیزی شناسایی شود، این اطلاعات را به Play Protect می‌دهد تا تهدید را تأیید کند و به سایر کاربران اندروید هشدار دهد. این ویژگی در اندروید 14 QPR2 مشاهده شد، بنابراین ممکن است قبل از اندروید 15 منتشر شود.

اندروید 15 می تواند پشتیبانی بومی را برای بایگانی برنامه اضافه کند

گوگل در سال 2023 گزینه ای را معرفی کرد که به طور خودکار برنامه های استفاده نشده را در تلفن شما بایگانی می کند و یک خرد باقی می ماند که نسبت به یک برنامه کامل به فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارد. این قابلیت بخشی از فروشگاه Google Play است، بنابراین نمی‌توانید برنامه‌ها را با استفاده از تنظیمات سیستم Android بایگانی کنید. همانطور که در Android 14 QPR2 مشاهده کردیم ، اندروید 15 می تواند آن را تغییر دهد . یک فرمان پوسته جدید امکان بایگانی را فراهم می کند، اگرچه به نظر نمی رسد این ویژگی تمام شده باشد.

اندروید 15 می تواند NFC را از به روز رسانی های سیستم جدا کند

اندروید در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای ماژولار شده است و بسیاری از ویژگی‌های اصلی به ماژول‌های خط اصلی برون‌سپاری شده‌اند. این رویکرد به گوگل اجازه می‌دهد تا بدون به‌روزرسانی کامل سیستم، اجزا را به‌روزرسانی کند. ویژگی‌های جدیدی را برای گوشی‌هایی که به‌روزرسانی دریافت نمی‌کنند، به ارمغان می‌آورد. همچنین مشکلات امنیتی را سریعتر اصلاح می کند.

بلوتوث، وای فای، و باند فوق گسترده از به‌روزرسانی‌های سیستم جدا شده‌اند. منطقی است که گوگل استانداردهای اتصال دیگری مانند NFC را برون سپاری کند. همانطور که میشال رحمان، کارشناس اندروید در کد پروژه منبع باز اندروید (AOSP) تغییر می کند، گوگل می خواهد اجزای NFC را تغییر داده و آنها را به یک ماژول خط اصلی تبدیل کند .

پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 15 باید چند ماه دیگر ارائه شود
هنوز یک یا دو ماه تا اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 فاصله داریم و احتمالاً پیش‌نمایش توسعه‌دهنده در فوریه یا مارس ارائه می‌شود. همچنان می‌توانید نسخه‌های جدید سیستم‌عامل را با پیوستن به برنامه بتای اندروید برای آزمایش Android 14 QPR2 که به‌عنوان نسخه‌ی مارس 2024 به صورت پایدار منتشر می‌شود، آزمایش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا